וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תידרש להכריע: ביטחון או חברה

פנחס וולף ורוני רוזמן

17.8.2008 / 8:01

הקרב על תקציב המדינה יחל היום בישיבת הממשלה. ברק הזהיר מפני קיצוץ בתקציב הביטחון, ש"ס תתנגד לקיצוץ בקצבאות

ישיבת הממשלה היום (ראשון) צפויה להיות סוערת במיוחד, כשהשרים יתבקשו להצביע על הקיצוץ בתקציב המדינה. ביום שלישי האחרון אמר שר האוצר רוני בר-און כי "האוצר יציג לממשלה שתי חלופות תקציביות: האחת עם דגש ביטחוני והשנייה עם דגש חברתי-רווחתי", בר-און הוסיף, כי בכוונתו להמליץ לממשלה על "החלופה החברתית, שיש בה סוג של איזון בין צורכי הביטחון לצורכי החברה והרווחה".

על הכף ניצבים 8.5 מיליארד שקל – היקף הקיצוצים הנדרשים בתקציב 2009, שנאמד בסכום של 319 מיליארד שקל. החלופה הראשונה שניצבת לפתחה של הממשלה מחייבת קיצוץ בתקציב הביטחון ובתקציב הפיתוח והבטיחות של משרד התחבורה, ביטול האבטחה האזרחית הצמודה במוסדות חינוך, סגירת תזמורת המשטרה וצמצום של 50% בהעסקת אזרחים דרך חברות כוח אדם במשטרה. בסך הכל מדובר ב-2.1 מיליארד שקל מתוך כ-56 מיליארד, והכסף יחזור למשרד הביטחון ב-2010.

לפי החלופה השנייה, יבוצעו קיצוצים כואבים בקצבאות הביטוח הלאומי, קצבאות הילדים, חופשת הלידה ודמי הלידה, כמו גם בתקציבי קופות החולים והישיבות ובתקציב החינוך, שהיקפו צפוי להסתכם בכ-35 מיליארד שקל.

ועדת ברודט, שמונתה בעקבות מלחמת לבנון השנייה לבחינת תקציב הביטחון, חשפה ליקויים ומחדלים חמורים בניהול התקציבי של מערכת הביטחון. הוועדה הדגישה במסקנותיה את הצורך בהתייעלות, בקרה ושקיפות בתקציב הביטחון, ובכך נתנה רוח גבית למהלך של משרד האוצר. תוספת התקציב השנתית עליה המליצה הוועדה למשרד הביטחון קטנה מדרישות הצבא, ובאוצר מציעים לקצצה ב-2009 עוד יותר.

קיצוץ נוסף בקצבאות?

יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון, אהוד ברק התנגד אתמול באופן נחרץ לקיצוץ במשרד הביטחון וכן לקיצוץ ברווחה. "באתגרים שאנו ניצבים בפניהם: אירן, סוריה, חיזבאללה וחמאס, הנהגה שקולה ואחראית אינה יכולה להצביע ולתמוך בקיצוץ בתקציב הביטחון, אין לנו את הלוקסוס הזה". לדבריו, "הניסיון להציג דילמה בין ביטחון לרווחה הוא מטעה. גם רווחה וחינוך הם חלק מביטחון אזרחי ישראל, והנהגה אחראית חייבת למצוא דרך להשקיע בו זמנית בחוסן החברתי ובחוסן הביטחוני".

בר-און אמר בשבוע שעבר כי אם התקציב לא יאושר בממשלה בקרוב, הוא לא יאושר עד סוף 2008, ויהיה בכך בבחינת עידוד להמשך החקיקה הפרטית הפופולרית והבלתי אחראית בכנסת, שלה השלכות תקציביות מסוכנות.

בר-און גם הביע בכך ביקורת מרומזת על עמדתה של ש"ס, שמתנה את תמיכתה בתקציב בהגדלת קצבאות הילדים – תנאי ששר האוצר מתנגד לו בתקיפות. הוא הדגיש כי מדיניות אחראית, לשיטתו, היא זו המתמקדת בצמצום העוני באמצעות הגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה והנהגת מס הכנסה שלילי, ולא באמצעות קצבאות ותשלומי העברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully