וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת מפקד מחנה הריכוז החי האחרון

טלי גולדשטין

21.7.2008 / 22:46

דינקו סאקיץ', המפקד האחרון עלי אדמות של מחנה ריכוז מימי מלחמת העולם השניה, מת בבית החולים של הכלא לאחר מחלה ממושכת

דינקו סאקיץ', המפקד החי האחרון עלי אדמות של מחנה ריכוז מימי מלחמת העולם השניה, מת בכלא בו ריצה מאסר של 20 שנה בגין פשעי מלחמה. הוא היה בן 87. סאקיץ', ראש המחנה הידוע לשמצה יאסנובאץ, מת בקרואטיה בבית החולים של בית הסוהר בו היה כלוא לאחר מחלה ממושכת, כך מסרו היום (שני) גורמים בכירים בכלא. סאקיץ' סבל מבעיות לב והועבר לאחרונה לבית החולים.

סאקיץ' נמלט מקרואטיה בסוף מלחמת העולם השניה, כשהמשטר הפרו-נאצי שם התמוטט. הוא חי לו בשלווה בארגנטינה במשך שנים עד 1998, כשהוסגר לקרואטיה כדי לעמוד למשפט.

ב-1999, בית המשפט המחוזי בזגרב גזר על סאקיץ' עשרים שנה בכלא – העונש המקסימלי באותו זמן – בגין עינוי וטבח בתושבי המחנה בעודו אחראי על מחנה יאסנובאץ ב-1944. יאסנובאץ היה מחנה הריכוז וההשמדה הגדול בקרואטיה שהוקם על ידי משטר האוסטאשה באוגוסט 1941. במחנה נרצחו 700 אלף קרואטים מתנגדי הפאשיזם, סרבים, צוענים, ובתוכם 25 אלף יהודים. יאסנובאץ פורק באפריל 1945. רוב היהודים נרצחו שם עד אוגוסט 1942, אז התחילו להיות מגורשים לאושוויץ.

בגזר הדין של סאקיץ' נכתב כי הוא היה אחראי לעינוי, רצח, הפחדה, וטיפול לא אנושי המוניים ושיטתיים של תושבי המחנה. השופט דראזן טריפאלו אמר בזמנו כי הוא מקווה שגזר הדין, שנקבע 55 שנה אחרי האירועים, "יהווה אזהרה לכל אלו שביצעו פשעים בעבר הרחוק והקרוב שלא יימלטו מהצדק".

סאקיץ' עצמו מעולם לא הביע חרטה על תפקידו ביאסנובאץ וטען נחרצות כי כל שעשה היה לטובת קרואטיה וש"שום נזק לא נגרם" לתושבי המחנה. במהלך משפטו, נותר סאקיץ' אדיש לנוכח עדויותיהם של למעלה מ-30 ניצולי המחנה שנזכרו בפרוטרוט בעינויים, הרעבה והרציחות. השופט אמר כי העובדה שהוא לא הביע חרטה היא גורם מחמיר. כשגזר הדין ניתן, לא התבייש סאקיץ' ומחא כפיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully