וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60% מקבילות חיילי צה"ל - מוצדקות

יהושע בריינר

19.5.2008 / 15:00

נציב קבילות החיילים הגיש את הדו"ח השנתי לכנסת. עיקר התלונות: יחסי מפקד-פקוד וחוסר התחשבות במצב הבריאותי

נציב קבילות החיילים תא"ל במיל. אבנר ברזני הגיש היום (שני) את הדו"ח השנתי שלו לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. מהדו"ח עולה כי בשנת 2007 חלה עלייה של 328 קבילות לעומת מספר התלונות בשנה שעברה. 6404 קבילות הוגשו השנה, 60% מתוכן נמצאו מוצדקות. 31% מהקבילות הוגשו על רקע יחסי מפקד-פקוד, נושא אליו מתייחס מרבית הדו"ח. נושא מרכזי נוסף בו עוסק הדו"ח הוא חוסר ההתחשבות שמפגינים מפקדים במצבו הבריאותי של החייל. הדו"ח הוגש אתמול גם לרמטכ"ל גבי אשכנזי ולשר הביטחון אהוד ברק.

"חלה עלייה ניכרת במספר הקבילות שעניינן אי התחשבות מפקדים בנתונים הרפואיים של פקודיהם, אי כיבוד הנחיות רפואיות וכן מניעת גישה לבדיקות רפואיות", כותב ברזני בדו"ח. "העלייה הזו מבטאת בעיה חמורה בכל הנוגע למערכת האמון בין המפקדים לפקודיהם". בדו"ח מזהיר ברזני כי חוסר אמון שכזה עלול להוביל לבעיות קשות: "לדאבוני, לא אחת בוחרים מפקדים בדרך התמודדות נפסדת עם קשיים בתפקודם של פקודיהם, ובמקרים חמורים - אף לצעדים שיש בהם כדי להשפיל את החייל ולפגוע בכבודו".

ברזני גם שם דגש על היחס מצד מפקדים לפקודיהם, ש"העזו"' להגיש קבילה נגדם, או פנו ישירות לרמטכ"ל באמצעות רשת האינטרנט הצה"לית. "מן הראוי לעודד חיילים לעלות את טענותיהם לפני מפקדיהם הישירים. עם זאת, לא תמיד מעודדים המפקדים את ערוץ התקשורת הישיר ביניהם. במקום להטיל את האשם בכך על חייליהם, מוטב כי מפקדים אלה יבחנו את גישתם הפיקודית באופן ביקורתי וישאלו עצמם מהם הגורמים שהביאו את פקודיהם להעדיף קשת חיצונית על פני פנייה אליהם".

עוד מזכיר ברזני כי על אף שמדובר כבר דו"ח החמישי שבו הוא מעלה ביקורת בנושא - הוא אינו יכול להצביע על שיפור.

"הסיבה לעלייה - שינויים בחקיקה"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי צה"ל קיבל לידיו את הדו"ח והוא מחויב ללמוד את תכניו ולהפיק את הלקחים המתבקשים.

הרמטכ"ל גבי אשכנזי נפגש השבוע עם נציב קבילות החיילים, ושמע ממנו על המגמות העיקריות העולות מן הדו"ח ועל הסיבות המיוחסות לעליה בכמות הפניות לנציבות, "הנובעות מהיקף הפעילות של צה"ל בשנה האחרונה ומשינויים בחקיקה".

הרמטכ"ל הנחה כי החל מעתה ישולבו נציגים בכירים מהנציבות בקורסים הפיקודיים של צה"ל, על מנת להטמיע את חשיבות הטיפול בפרט. הרמטכ"ל הביע את הערכתו לנציב ולאנשי יחידתו ואמר כי "הטיפול באנשים בשירות סדיר ובמילואים צריך ללוות אותנו בכל עת ובכל עשייה. זהו ערך עליון בעיני, על אותם אנשים מבוסס חוסנו של הצבא".

בצה"ל מדגישים כי הסיבה לעליה בהיקף הפניות היא עומס פעילות ותיקון בחוק לתיאום קבילות, המאפשר למיועדים לשירות ביטחון להגיש קבילה בנוגע לטיפול רשויות הצבא בעניינם עוד לפני שגויסו. "סיבות נוספות יש לייחס למאבק שמנהל צה"ל על כל מתגייס ולוחם, וכן להנחיה שקיבלו אנשי מערך הרפואה שלא להקל בכל הקשור לקביעת פרופילים, פטורים ויוצא בזאת", נמסר. "הרמטכ"ל וצה"ל רואים בערך השמירה על כבוד האדם עקרונות יסוד המחייבים כל מפקד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully