וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בצה"ל על תפקוד המאבטחים בפיגוע

יהושע בריינר וניר יהב

25.4.2008 / 11:56

מחבל חדר לאזור התעשייה ניצני שלום ורצח את המאבטחים אל"מ (מיל') שמעון מזרחי, בן 54, ואלי וסרמן, בן 51. "לא ייתכן שהמחבל ימלט ללא פגע"

אלוף משנה (מיל') שמעון מזרחי, בן 54 מבת חפר, שנהרג הבוקר (שישי) בפיגוע הירי באזור התעשיה ניצני שלום, הובא למנוחות ביישובו. מזרחי, שהיה נשוי ואב לשלושה, היה קצין הביטחון של ניצני שלום. אלי וסרמן, בן 51 מאלפי מנשה, שנהרג אף הוא בפיגוע, יובא למנוחות ביום ראשון בשעה 15:00 בבית העלמין בשכונת בן ציון בנתניה.

שני האזרחים נרצחו הבוקר (שישי) בפיגוע ירי באזור התעשייה ניצני שלום, הנמצא סמוך לישוב ניצני עוז, ליד טול כרם, בצידה הפלסטיני של גדר ההפרדה. בשעות הבוקר התקבל דיווח על שני נפגעים באורח אנוש כתוצאה מירי במקום. דובר מד"א ירוחם מנדולה סיפר לוואלה! חדשות כי צוותים רפואיים של מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותם.

מתחקיר ראשוני של הפיגוע עולים ליקויים בתפקודם של שלושת המאבטחים במקום, שאיש מהם לא ירה במחבל. אחד מהם עמד בגבו למחבל ונפגע מיד, אחד השאיר את נשקו במכונית והשלישי נמלט מהמקום למשמע הירי. ככל הנראה, המחבל נכנס בין שתי קבוצות של פועלים פלסטינים וניצל את העובדה שהשער נותר פתוח, בניגוד לנהלים. המחבל הצליח להימלט וכוחות הביטחון מנהלים אחריו מצוד.

"ציפינו שהארוע יסתיים אחרת"

במערכת הביטחון מותחים ביקורת על התנהלות המאבטחים בעת האירוע. מפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף נועם תיבון אמר, כי "קצת לפני שבע הגיע מחבל בודד חמוש באקדח לעמדת הבידוק של המפעלים ופתח באש לעבר שלושה מאבטחים. שניים מהם נהרגו והשלישי נמלט מבלי שירה בחזרה". לדבריו, צה"ל מתחקר כעת את האירוע ו"נהפוך כל אבן על מנת לתפוס את המחבל". הוא הוסיף כי הוא מצפה משלושה מאבטחים חמושים לפגוע במחבל באירוע כזה.

גורם ביטחוני בכיר סיפר, כי במקום "היו שלושה מאבטחים חמושים שבדיוק לפני חודש ביצענו אתם תרגיל של חדירת מחבלים. היינו מצפים שאירוע כזה, של שלושה מאבטחים חמושים שמכירים היטב את המקום והסכנות מול מחבל בודד, יסתיים אחרת לגמרי".

צה"ל אישר את נהלי האבטחה של איזור התעשייה, הקובעים כי רק מאבטחים אזרחיים יבדקו את הפועלים המגיעים מטול כרם, ללא נוכחות קבועה של חיילים.

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי והזרוע הצבאית של חמאס נטלו אחריות משותפת לפיגוע. בכרוז משותף שפרסמו נמסר כי המחבל שביצע את הפיגוע מבוקש על ידי ישראל. הוא הגיע בסביבות שעה 5:15 בבוקר כשהוא לבוש בבגדי אישה לכפר קלנסוואה ממערב לטולכרם, שם החליף לבגדי פועל. בסביבות שעה 7:15 הגיע לאזור התעשייה וביצע את הפיגוע. בכרוז נמסר עוד כי הפיגוע בוצע כ"מתנה" לתושבי עזה הנתונים תחת מצור וכמסר הקורא לסרב להפסקת אש עם ישראל.

"בדרך כלל שקט כאן"

גבי צפתי, קצין הביטחון של מועצת לב השרון הסמוכה לאזור התעשייה, סיפר: "קיבלנו מוקדם בבוקר דיווח כי לאזור התעשייה ניצני שלום, בו עובדים ישראלים ופלסטינים, הגיע פלסטיני. כאשר המאבטחים בכניסה ביקשו לערוך עליו חיפוש, הוא פתח עליהם באש וברח חזרה לטול כרם". לדבריו, "לא מדובר באזור מאויים בדרך כלל. לעיתים רחוקות יש כאן ארוע חבלני".

כוחות גדולים של צה"ל ושל המשטרה סגרו את הצירים מסביב למפעל, הקימו מחסומים ומבצעים מצוד וסריקות אחר המחבל שנמלט מהמקום. רמת הכוננות לאורך קו התפר הועלתה.

גורמי ביטחון אומרים כי אמנם בטול כרם קיימים תאי טרור, אך האזור נחשב שקט יחסית ולא נרשמו בו אירועים חבלניים לאחרונה. עיקר הפעילות של הכוחות בשטח היא דווקא נגד גורמים פליליים.

פרסום ראשון: 07:40

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully