וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך סודי: ארה"ב ניסתה להפיל את חמאס

כתב העת "ואניטי פייר" פירסם מסמך, לפיו תכנן ממשל בוש להפיל בכוח את ממשלת חמאס ברצועה לפני כשנה, תוך אספקת נשק לפתח. קונדוליזה רייס לא הכחישה

מסמך אמריקאי סודי חושף מעורבות לכאורה של הממשל האמריקאי בנסיון להדיח את חמאס מהשלטון ברשות הפלסטינית. בגיליון אפריל של "ואניטי פייר", פירסם כתב העת כי אחד המסמכים, שעל פי התאריך הרשום עליו חובר במרץ 2007, מצביע על תכנית, עליה היו חתומים נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש ומזכירת המדינה קונדוליסה רייס, להפיל את שלטון חמאס בכוח, ולהציב במקומו את מפלגת הפתח היריבה. זאת, באמצעות תמיכה בפתח ואספקת נשק ומימון ללוחמיו.

על פי המסמך, תוכנית ממשל בוש היתה, למעשה, לבטל את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות שנערכו בינואר 2006 ברצועת עזה ובגדה, במסגרתן נבחר ארגון חמאס. בחירות אלו אמנם נערכו ביוזמתה של ארצות הברית עצמה, אך היו בעוכריה. זאת לאור העובדה כי ההנחה המרכזית של מדיניות ממשל בוש במזרח התיכון כי בחירות דמוקרטיות יובילו לעלייתן של ממשלות פרו-מערביות באזור, למרבה האירוניה, לא התגשמה.

לאור ניצחונו של החמאס, מיהרה רייס לשכנע את יו"ר הרשות אבו מאזן לנקוט בצעדים על מנת להפיל את שלטון חמאס בעזה. כשאבו מאזן לא פעל במהירות הרצויה, נשלח הקונסול האמריקאי בירושלים ג'ייק וויילס לרמאללה על מנת להעביר את תזכורת לפתח: "אם חמאס לא יסכים להכיר בממשלה חדשה בזמן הקרוב, עליכם להכריז על מצב חירום, ולהקים ממשלת חירום", נכתב במזכר. במקום זאת העדיף אבו מאזן להקים ממשלת אחדות עם חמאס בתחילת 2007 וכעת נראה שהאירוע הזה הוביל את האמריקאים לתכנית הוצאת חמאס בכוח.

דמות המפתח בתוכנית של ארצות הברית היה מוחמד דחלאן, ראש הביטחון המסכל בעזה עוד בתקופתו של של יאסר ערפאת. דחלאן, שהיה אמור להוביל את ההפיכה מתוכננת, יצר קשרים קרובים עם ה-CIA עוד בתחילת שנות ה-90. "ואניטי פייר" ציטט שלושה גורמים אמריקאים בכירים בממשל בוש כאומרים: "הוא האיש שלנו".

לפי כתב העת, רייס מילאה תפקיד חשוב בניסיון לשכנע את מצרים, ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות לספק אימונים ומימון ללוחמי הפתח. בכירים ישראלים הודו בדצמבר 2006 כי מצרים שלחה נשק לארגון הפתח בעזה. מאמצי ארצות הברית לא הסתיימו גם אחרי ביסוסה של ממשלת אחדות פלסטינית. "ואניטי פייר" מתאר את תוכנית ב' של ממשל בוש, שביקשה להוסיף 4,700 לוחמי פתח חדשים באמצעות תוכניות האימונים במצרים ובירדן. מזכר של משרד החוץ האמריקאי חישב כי עלות המשכורות, האימונים והנשק שיוענק לפתח במהלך חמש שנים תסתכם ב-1.27 מיליארד דולר.

מזכירת המדינה של ארצות הברית, קונדוליזה רייס, המבקרת במצרים, טענה בתגובה לדיווח, כי לא קראה אותו, אך הצדיקה את חימוש פתח, וטענה כי המצב ברצועה מחייב זאת. "ברור שחמאס מתחמש, וברור שהוא עושה זאת בסיוע אירן", אמרה רייס, "כך שאף אחד לא עוזר לרשות הפלסטינית הלגיטימית לשפר את יכולות הביטחון שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully