וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואם אבא שלך היה פדופיל?

עו"ד גיל דחוח

20.12.2007 / 13:15

המטרה של תחקיר הפדופילים בערוץ 10 חשובה, אך האם הדרך לא הורסת את חייהם של בני משפחתם? ספיישל שאלת היום

לפני שאסביר מדוע אני מתנגד לסדרת הכתבות "ילדות בסכנה", שמשודרת השבוע בערוץ 10, אבהיר כי גם אני חושב, כמו כולם, שיש לטפל בתופעת מטרידי הילדים באינטרנט, כפי שיש לטפל בכל עבירה פלילית - במיוחד בעבירות הקשורות למין ולקטינים, שמבחינת המחוקק הן חמורות במיוחד. עם זאת, גם אם אני מסכים עם המטרה, ספק אם כתבת תחקיר טלוויזיונית היא הדרך הנכונה להגיע אליה, הן מבחינה מוסרית והן מבחינה משפטית.

שידור התמונות בתחקיר ערוץ 10 מזכיר עד מאוד את ההוצאות להורג בכיכר העיר, במדינות חשוכות ובתקופות חשוכות. הרי גם במקומות בהן עונש מוות חוקי ומקובל, לא נעלה על דעתנו שתיערך הוצאה להורג פומבית בטיימס סקוור בניו-יורק, אל מול צהלותיו של ההמון הלועג לנידון למוות או משתתף בסקילתו באבנים. אלמנט הפומביות הוא המקומם, שכן אין הוא הכרחי כדי לטפל ברצינות הראויה בעבירה החמורה בה חשודים המצולמים.

הפומביות הבוטה שבה נחשפו המטרידים החשודים נועדה אך ורק לגרום להם לחוש בושה עצומה, ומטרתה היא להענישם על ידי הציבור, בנימוק של "הרתעה". סביר להניח כי בעוד מספר ימים המצב ישוב לקדמותו ומי שמבקש להטריד ילדות ברשת לא יימנע מכך בגלל פרסום שהיה ונגמר. אלא שבינתיים, אנו מענישים עוד יותר את ילדיהם ובני משפחותיהם של המטרידים החשודים, ופוגעים בהם פגיעה קשה שעלולה לגרום לטראומה ולנזקים רגשיים קשים שיישארו לכל החיים.

ובלשונו של דב גילהר: דמיינו לעצמכם כיצד מרגיש בנו של אחד מחברי הקבוצה בהגיעו לבית הספר, בוקר לאחר שסטייתו של אביו נחשפה קבל עם ועולם? אנו צריכים לזכור, כחברה, כי עלינו לבצע איזונים בין זכויותיהם לפרטיות של ילדי החשודים המטרידים, אשר לא עשו דבר, לבין רצונו של הציבור לבייש את אותם החשודים ולנקום בהם. פרסום התמונות ללא טשטוש וחשיפת זהותם של החשודים בניסיון לקיים יחסי מין עם קטינות, גורמים נזק עצום לבני משפחתם, חלקם קטינים גם הם.

בהיבט המשפטי, יש לזכור כי החוק קובע שהתקיימה עבירה גם אם במציאות היא לא באמת התקיימה. כלומר, על אף שהתחקירנית של ערוץ 10 לא באמת היתה בת 13, אם המטריד האמין שהוא מדבר עם ילדה אזי אין משמעות לכך שהדבר לא קרה במציאות. אלא שהחשודים לנצח יוכלו לטעון שהם לא באמת האמינו שמדובר בילדה בת 13, שהם ידעו שנמצאת מולם מישהי בוגרת בגילה, שהם הגיעו לבית רק מתוך שעמום. כלומר, למרות שעל פני השטח נראה שמדובר במקרה קל להוכחה, בפועל אין זה כך.

בקרוב: התחקיר "נשים בוגדות"

עם כל הכבוד לערוץ 10, הוא אינו יכול להחליף את תפקידו של בית המשפט. שיקולי הרייטינג, הפרסום והרווחים תמיד יהיו קיימים ברקע, והשמחה של חלקכם על התחקיר האמיץ עלול לחזור אל כולנו כבומרנג.החשש הגדול ביותר הוא מהמדרון החלקלק.

בארה"ב כבר עלתה לשידור הסדרה "Cheaters”, שבה מצלמים בעלים או נשים בוגדים על חם. התוכנית שוברת שיאים של מציצנות וצביעות. הטכניקה דומה לתחקיר הפדופילים. כפי שהטלוויזיה בישראל מעתיקה כל פורמט מארצות הברית (גם הפורמט של "ילדות קטנות" נולד באמריקה), זו רק שאלה של זמן עד שבוגדים ובוגדות ישראלים ייחשפו מול המצלמות.

ומה אתם חושבים על תחקיר הפדופילים של ערוץ 10? התגובות שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully