וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרץ: תקציב הביטחון אינו על חשבון הרווחה

30.8.2006 / 14:53

בתגובה לדו"ח העוני טוען שר הביטחון שהעלאת שכר המינימום תבוא לידי ביטוי רק בדו"ח הבא. יחימוביץ': הממשלה מזניחה הילדים

נתוני דו"ח העוני שפורסם היום גוררים תגובות חריפות במערכת הפוליטית.

שר הביטחון עמיר פרץ אמר כי "דרישות מערכת הביטחון אינן ולא יהיו על חשבון הפניית משאבים לצמצום הפערים בחברה הישראלית". לדברי פרץ, ראוי לזכור שהממשלה הנוכחית שינתה את סדרי העדיפויות וביצעה כמה פעולות שעדיין לא באו לידי ביטוי בדו"ח הנוכחי, והראשונה בהן היא העלאת שכר המינימום.

שר התעשייה והמסחר אלי ישי (ש"ס) אמר, כי "לאחר האירועים בצפון ישראל מנהלת את קרב הבלימה של המלחמה החברתית". לדברי ישי, "אי אפשר להכניס את העוני למקפיא. הוא מתפשט ללא הפסק. אני אלחם על כך שתקציב 2007 ישקף מלחמה חברתית אמיתית בעוני ולא יחביא את הילד הרעב מאחורי כנף מטוס F15. המאבק בעוני הוא לא אופנה, זו דרך, ואני אתמיד בה ללא פשרות בקרב החברתי. העוני ייפול שבוי בידי הממשלה".

לדברי יו"ר הוועדה לזכויות הילד שלי יחימוביץ' (עבודה) הנתון החמור ביותר הוא התגברות העוני אצל ילדים. "המדינה ממשיכה להזניח את הילדים ומסתפקת בסיסמאות ריקות, שעה שהיא ממשיכה לקצץ בחינוך ולהתעלל בשירותי הבריאות לתלמידים ולפעוטות", אמרה יחימוביץ'.

"החמרת העוני היא תוצאה של קיצוץ פרוע בקצבאות הילדים, פגיעה מתמשכת בשירותי חינוך ובריאות לילדים ושוק עבדים שבו הורים עובדים בפרך תמורת שכר זעום ומגדלים ילדים עניים", אמרה יחימוביץ'. "ילד עני ומוזנח ייפול על כתפי המדינה כבוגר, כך שמדיניות זו לא רק לא צודקת אלא גם לא אחראית ולא כלכלית. יש להחזיר את הקצבאות לרמה סבירה, להוסיף תקציבים למשרד החינוך על חשבון תקציב הביטחון וליישם לאלתר את דו"ח שמיר לטיפול בילדים בסיכון".

יו"ר סיעת מרצ ח"כ זהבה גלאון קראה לממשלה שלא לקצץ בתקציב כדי שלא יתווספו למעגל העוני בשנה הבאה אנשים נוספים. לדברי גלאון, "הגיע הזמן למנות שר רווחה בישראל, שידאג לרווחתם של כל אותן אוכלוסיות מוחלשות, שהופקרו ע"י ממשלות ישראל לדורותיהן".

חברה לסיעה ח"כ רן כהן אמר, כי "המדינה עדיין מלקקת את פצעיה מהמדיניות האנטי חברתית של בנימין נתניהו, שלצערי ממשיכה בממשלה הנוכחית". כהן פנה ליו"ר הכנסת שתכנס בדחיפות את המליאה, מפני שלדבריו, "על הכנסת להחליט על מפנה במדיניותה לעבר צדק חברתי".

יו"ר חד"ש ח"כ מוחמד ברכה אמר כי "אנחנו לא מופתעים מחומרת הדו"ח. הכתובת היתה על הקיר במשך שנים, וממשלות ישראל כולל הנוכחית בחרו להמשיך באותה מדיניות כלכלית ואף להחריפה". הוא הוסיף כי "בישראל יש שני סוגי עוני: אחד כלכלי בשל מדיניות אכזרית כלפי השכבות החלשות, והסוג השני נוצר כתוצאה מאפליה הגזענית נגד הציבור הערבי". עוד אמר, כי "כנראה מצפים לנו דו"חות עוד יותר חמורים בשנים הבאות על רקע החלטת הממשלה לכפות על העניים והחלשים לשלם את מחיר המלחמה נגד לבנון".

סגן יושבת ראש הכנסת ח"כ אחמד טיבי אמר, כי "מדיניות הממשלה מהווה סיכול ממוקד לשכבות החלשות בישראל", וכי הבטחותיהן של קדימה והעבודה לפני הבחירות היו הבטחות סרק. טיבי האשים כי "הממשלה אטומה לצרכי החלשים והנזקקים בישראל. ההחלטה היום בוועדת הכספים על קיצוץ ניכר בתקציב המדינה לכיסוי הוצאות המלחמה יגדיל את שיעור דורשי העבודה ואת שיעור העוני בישראל".

איום קיומי על החברה הישראלית

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי-מפדל) אמר, כי "שוב אנו מקבלים תזכורת על סדרי עדיפויות מעוותים של ראש הממשלה, שהוא גם שר הרווחה, ומי שכיהן בשנים האחרונת כשר התעשייה והמסחר. מתברר שהממשלה הזאת מגלה אימפוטנטיות לא רק בענייני ביטחון. הדבר היחיד שהיא לא מזגזגת בו הוא ניתוק העם מצרכיו".

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ משה כחלון אמר, כי "תגובות חברי הכנסת של מפלגת העבודה על דו"ח העוני הן צבועות". הוא הוסיף, כי "באותו יום שבו הם נותנים יד לקיצוץ של שני מיליארד שקלים הכולל קיצוץ אכזרי בתקציבים חברתיים בוועדת כספים, הם מזילים דמעות תנין על דו"ח העוני".

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, איציק פרי, טוען כי דו"ח העוני "בנאלי, בלתי מעודכן ובלתי רלוונטי". לדבריו, "ישראל ממשיכה להחזיק בתואר המפוקפק של המדינה המובילה בשיעור העוני בקרב המדינות המתועשות. מי שמבקש להבין עד כמה חמורה התמונה האמיתית יכול היה להיווכח בכך במהלך המלחמה. העניים נשארו מאחור במקלטים, השירותים החברתיים בצפון כרעו תחת עומס הפניות ובצל איומי טילים – וקולו של משרד הרווחה נאלם".

יוחנן שטסמן, מנכ"ל הביטוח הלאומי לשעבר, אמר כי הממשלות השונות לא עשו בשנים האחרונות דבר כדי לצמצם את מספר העניים וכי הקיצוץ בקצבאות החמיר מאוד את מצבם. לדבריו, "הרפומרה במס היטיבה את מצבם של העשירונים העליונים והגבירה עוד יותר את הפערים בחברה". בראיון לקול ישראל, קרא שטסמן למנות לאלתר שר רווחה במשרה מלאה.

עו"ד ערן ויינטרוב, העומד בראש ארגון המזון "לתת", הזהיר שאם בתקציב 2007 לא תיכלל תוכנית לאומית למאבק בעוני ייאלצו העמותות העוסקות בחלוקת מזון וציוד להשבית את פעילותן. לדבריו, גם כיום הן אינן מצליחות לתת מענה לריבוי הצרכים. "בעיית העוני היא איום קיומי על החברה הישראלית לא פחות מהאיום הביטחוני", אמר.

יו"ר "מאיר פנים-כח לתת" ו"ישראל ביחד", דודי זילברשלג, אמר כי "שיתוף הפעולה בין המגזר העסקי הציבורי והשלישי שהציל את העורף במלחמה, הוא הדרך היחידה היום להציל אנשים מחרפת רעב ולקהל על המצוקה שהחריפה מאוד. שיקום הצפון יצליח רק אם מעורבותם של אנשי העסקים הבכירים דוגמת נוחי דנקנר תשולב במאמצי המדינה בשיתוף העמותות".

יו"ר ההסתדרות: הממשלה לא אוכפת חוקי העבודה

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, התייחס היום לדו"ח וטען שהעלייה במספר בני האדם העובדים הנמצאים מתחת לקו העוני נובעת מהמשך הפקרת נושא אכיפת חוקי העבודה על ידי הממשלה. לדבריו, נציגי משרדי האוצר והתמ"ת בוועדה לאכיפת חוקי עבודה אינם מגלים נכונות להגיע לתוצאות, ומאפשרים מצב בו העובדים נרמסים על ידי מעסיקים שלא מצייתים לחוקי העבודה.

עיני אף ציין כי במשרדי הממשלה ובמגזר הציבורי עצמו נוספו, רק בשנים האחרונות, כ- 30 אלף עובדים בצורות העסקה "שונות ומשונות", בייחוד על ידי קבלנים וחברות כוח אדם. לדבריו, "הממשלה מגלה פה צביעות גדולה. מצד אחד היא מעסיקה עובדים מנוצלים ומדרדרת אותם לעוני ומצד שני המגירות מלאות בתוכניות גרנדיוזיות לפתרונות. הרי ניתן להגביר את האכיפה, בתקציב לא גבוה יחסית, ובכך להציל עשרות אלפי עובדים מהידרדרות למעגל העוני, אבל את הממשלה זה כנראה לא מעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully