וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום תחל ספירת הקולות החוזרת בבחירות במקסיקו

9.8.2006 / 9:12

לופז אוברדור שהפסיד ב-0.6% למנהיג המפלגה השלטת התעקש על ספירה חוזרת, ובינתיים השלטון במדינה לא מצליח להתייצב

יותר מחודש לאחר הבחירות לנשיאות מקסיקו, המערכת הפוליטית במדינה עדיין בטלטלה. מועמד השמאל, אנדרס מנואל לופז אוברדור, מסרב להכיר בהפסדו הדחוק, ודורש ספירה חוזרת של כל הקולות.

עד כה, המערכת המשפטית לא מילאה את רצונו ובית משפט אלקטורלי פסק בשבת כי רק חלק מהקולות יספרו. הספירה החלקית החוזרת צפויה להתחיל היום, לאחר כשבועיים של הפרות סדר והפגנות ששיתקו את החיים בבירה. הכרעת בית המשפט עוררה התנגדות רבה מצד מנהיג השמאל לופז אוברדור, שקרא שלשום לבית המשפט למלא את חובתו ההיסטורית ולהורות על ספירה מלאה, ולא חלקית, של הקולות. עם זאת, המנהיג, אנדרס מנואל לופז אוברדור, צפה כי המערכה שהוא מנהל כדי לחלץ מיליוני מקסיקנים מהעוני תצליח "בדרך זו או אחרת".

לופז אוברדור אמר לאלפים מתומכיו, שהתקבצו שלשום ליד בית המשפט האלקטורלי במקסיקו סיטי, כי לא יכנע ולא יוותר על תביעתו לספירה חוזרת של כל 41 מיליון הקולות שנספרו בתום הבחירות לנשיאות בשניים ביולי, בהן הפסיד בפחות מ-0.6 אחוז למנהיג המפלגה השלטת, פליפה קלדרון. "המוסדות שלנו לא יכולים להמשיך להיכנע לכוחו של הכסף, לאלה שחושבים שמקסיקו היא רכושם", אמר לופס אוברדור. "אנחנו חיים ברגע היסטורי משום שהשינוי תלוי בנו. אם נקבל את החלטת בית המשפט, נקבל דמוקרטיה מזויפת. דמוקרטיה של שקרים".

לופז אוברדור טען כי תוצאות הבחירות זויפו ועירער על החלטת ועדת הבחירות לבית המשפט האלקטורלי הגבוה של מקסיקו. בשבת קיבל מהלומה כאשר בית המשפט פסק כי יש לספור רק תשעה אחוז מכלל תחנות הקלפי, ספירה שאמורה להיפתח היום. לופז אוברדור אמר בתגובה כי ההחלטה היא קצרת רואי וכי בית המשפט צריך לשקול אותה מחדש. "מדובר בנקודת מבט צרה שאינה לוקחת בחשבון את התביעות ההיסטוריות והחברתיות של עמנו", אמר. "השופטים צריכים לתת להזדמנות ההיסטורית הזאת להצדיק את קיום המוסדות שלנו".

הפגנות במקסיקו המפולגת

תומכיו של לופז אוברדור שיתקו את מרכז הבירה בשביתת שבת שנמשכת כבר יותר משבוע, והם קוראים לספירה מלאה של הקולות. חלקם גם התגייסו לשמור על המחסנים בהם מאוחסנות הקלפיות, מחשש שיגנבו. שלשום האזינו לו כמה מהם כשהם עומדים על בתי שימוש ניידים וצועקים "צדק" ו"אתה לא לבד". בעקבות פעולות המחאה, חסמה המשטרה את הרחובות מסביב לבית המשפט.

למרות הטונים הגבוהים קרא לופז אוברדור לתומכיו לשמור על שקט, ולא להידרדר לשימוש "בכוח ברוטלי". ואכן, ההפגנות היו שקטות יחסית, אם כי הממשלה תיגברה את האבטחה בנמל התעופה של מקסיקו סיטי, בתחנות הכוח ובמזקקות הנפט - למקרה שההפגנות יצאו משליטה.

שש שנים בלבד לאחר שנשיא מקסיקו הנוכחי, ויסנטה פוקס, הביא לסיום שלטונה ארוך השנים של "המפלגה המוסדית המהפכנית", מקסיקו מפולגת שוב. בידי בית המשפט נותר כעת עד השישה בספטמבר כדי להחליט מיהו המנצח הרשמי.

חוגי השמאל קוראים כעת לשינוי חברתי במקסיקו, והקריאה מעוררת הזדהות רבה בקרב השכבות העניות של המדינה. "אמנם אנחנו מפסידים כסף, אבל אנחנו מעדיפים להפסיד שבוע עבודה מלהמשיך לחיות את החיים שאנו חיים עכשיו", אמרה יולנדה פונסקה, בת 42, מוכרת בגדים שנמצאת כבר שבוע בכיכר זוקאלו במקסיקו סיטי. "בצד אחד אנשים מתים מרעב, ובצד השני אנשים עשירים. זה לא צודק".

מחנהו של קלדרון, לעומת זאת, מתח ביקורת על לופז אוברדור ועל חוסר יכולתו להתפשר. "ההיגיון שלהם אומר הכל או לא כלום", אמר סזאר נאווה, יועץ בכיר של קלדרון, "מה שיכול להוביל לחוקי הג'ונגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully