וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרצית לדעת על משאפי האסטמה

20.11.2005 / 11:52

פרופ' יצחק כץ מנהל המכון לאלרגיה, אסטמה ואימונולוגיה, בבי"ח אסף הרופא, עונה לשאלות וואלה! חדשות, שמעניינות את כולם

מהי משפחת התרופות המסוכנות?

התרופות שמנהל התרופות האמריקאי הזהיר מפניהן הו תרופות קומבינציה, המשלבות את הסטרואיד המטפל בדלקת בהתקף אסטמה, עם החומר שמסייע בהרחבת הסימפונות, ומקל על הסימפטומים של ההתקף. הרעיון מאחורי התרופה החדשה היה מן "שניים באחד", במקום לקחת שני כדורים, כדור אחד מטפל בהכל.

בניסויים קליניים השילוב עבד מצויין, ומצבם של החולים השתפר. במחקר מאוחר יותר, התגלה שכאשר החומר הסטרואידי, המטפל בדלקת, ניתן לבד, הוא יכול לגרום למספר מקרי מוות.

מתי חולים מטופלים בקומבינצית התרופות?

ההודעה הראשונית של מנהל התרופות יצאה לפני כחצי שנה, אז הזהיר ה-FDA משימוש בתרופת הקומבינציה, ומשימוש בסטרואיד לבדו. לכן, ההמלצה של פרופ' כץ היא לרשום קומבינציה לתקופה קצרה, עד שמצבו של החולה מתייצב, ואז לתת לחולה את הסטרואיד בנפרד, להמשך הטיפול.

מהי באמת הסכנה?

הסכנה היא קטנה מאוד, אבל אי אפשר להתעלם ממנה. עיקר הסכנה כתוצאה מהפרסום הוא פאניקה המונית, שתגרום להפסקת נטילת התרופות בלי להיוועץ ברופא. התרופות הוכחו כמאוד יעילות בטיפול באסטמה, והן הקטינו באופן ניכר את אחוזי התמותה מהמחלה.

אז למה לא לקחת את התרופות בנפרד?

החברות המשווקות את תרופות הקומבינציה מעדיפות מן הסתם שתרכשו את התרופות החדשות יותר. אחת הסיבות היא מחירן היקר יותר של תרופות הקומבינציה המסוכנות יחסית. הסיבה השנייה היא, שתוקף הפטנט של התרופות בנפרד עומד לפקוע בקרוב. מרגע שפטנט על תרופה פוקע, כל חברה יכולה לייצר תחליף גנרי, שהוא העתק כמעט מדוייק של התרופה, עם אותם חומרים פעילים, ובשם אחר, ואז השוק נפתח לתחרות, והמחירים יורדים. הפטנט על התרופות המשולבות נרשם רק לפני כמה שנים, ולכן הן היחידות בשוק, ויותר משתלמות ליצרן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מה עתידן של התרופות האלו בישראל?

פרופ' כץ מעריך כי הן לא תורדנה מהמדפים. סביר שמשרד הבריאות יאמץ את המלצות המנהל האמריקאי, ויזהיר בלבד מהשימוש בתרופות, כיוון שיעילותן עולה על הנזק אותו הן גורמות.

פרופ' כץ הוא מחבר הספר "אלרגיה", העוסק בין היתר בתרופות המדוברות, ובסכנות שהן משיתות על המשתמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully