וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל סלחנית כלפי מתנחלים"

עופר אדרת

30.10.2005 / 11:30

תגובות רבות בעקבות הפרסום בוואלה! חדשות. ח"כ שריד: מערכת אכיפת החוק בישראל פשטה את הרגל

הבוקר דיווחנו כאן, בוואלה! חדשות (ראו קישור מצורף), על המתנחל יהושוע אליצור שהורשע בהריגתו של אזרח פלסטיני, וחמק מעונש, בזכות מחדלים של כל השותפים לאכיפת החוק – המשטרה, הפרקליטות ובית המשפט. בעקבות הכתבה הגיעו למערכת תגובות רבות. המשותף לכולן היא הטענה, שהמקרה של המתנחל יהושוע אליצור הוא רק טיפה אחת בים. במשך שנים אוספים ארגונים שונים נתונים על אודות מתנחלים שפגעו בפלסטינים או ברכושם, ולא נענשו על כך. מנגד, מצויות בידיהם דוגמאות רבות למקרים בהם נענשו בחומרה יתירה ערבים ישראלים או פלסטינים, גם על עבירות קלות הרבה יותר מפגיעה בנפש או ברכוש.

"מדובר אמנם במקרה מקומם במיוחד, משום חומרת פשעו, אולם הוא אינו בלתי רגיל: ישראל נוקטת מאז ומשכבר במדיניות של סלחנות, פשרנות ואי מיצוי הדין עם מתנחלים הפוגעים בפלסטינים", אומרת דוברת "בצלם", שרית מיכאלי. "המקרה של אליצור הוא חריג, דווקא משום שבכלל הוגש בו כתב אישום", היא מוסיפה. תחקירני הארגון יודעים לספר על עשרות מקרים אחרים, בהם נהרגו אזרחים פלסטינים בידי מתנחלים, אשר כלל לא הגיעו לכדי הגשת כתבי אישום (ראו קישור). במקרים אחרים אפילו לא נפתחה חקירה משטרתית. ויש מקרים נוספים, בהם נסגרים תיקים מחוסר ראיות. עד כה הורשעו 2 ישראלים בהריגת פלסטינים: אליצור ואדם טדסה, מאבטח בסניף בנק הפועלים במזרח ירושלים, שירה והרג את אחד הלקוחות בשנת 2001.

עו"ד לימור יהודה, מהאגודה לזכויות האזרח, מסבירה מה עומד, לעיתים, מאחורי המונח "חוסר ראיות". לדבריה, "לא פעם המשטרה חוששת להיכנס להתנחלויות כדי לגבות עדויות, וכמעט ואינה יוזמת בעצמה גביית עדויות מפלסטינים ואיסוף ראיות. כמו כן, ככלל, המשטרה כמעט ואינה עושה שימוש בסמכות המעצר הנתונה בידה", גם במקרים בהם הדבר נחוץ להמשך החקירה או למניעת חזרתו של העבריין לפעילות אלימה. "התחושה הכללית היא שהיחס שמפגינה המדינה כלפי המתנחלים הוא מקל", היא מציינת, ומזכירה, שכאשר פלסטיני נחשד בפעילות אלימה, הוא עומד לדין בבית משפט צבאי, ולרוב נעצר ומקבל עונש חמור יותר. "התמונה היא כזו, שבעוד שנער פלסטיני שיידה אבנים יזכה לעונש כבד של חודשי מאסר ארוכים, הרי שהעונש הצפוי למתנחל המואשם בעבירה דומה, אינו צפוי לעלות על מאסר על-תנאי". לאגודה לזכויות האזרח נתונים אודות עשרות מתנחלים ש"נתפסו על חם" בביצוע עבירות רכוש וגוף נגד פלסטינים, אך לטענת עורכת הדין יהודה, "ניתן למנות על כף יד אחת את מספר ההליכים הפליליים שננקטו נגדם" .

אנשי ארגון "יש דין", שאחד ממקימיו הוא מיכאל בן יאיר, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, מציינים שהמקרה של אליצור אכן חריג, שכן לרוב מתנחלים שמבצעים פשעים כלפי פלסטינים כלל לא עומדים לדין עקב "מחדלי מערכת אכיפת החוק בשטחים". "גם באותם מקרים ספורים אשר מגיעים אל פתחו של בית המשפט, התמונה אינה משתפרת. מחדל שחרורו של יהושע אליצור בידי בית המשפט לאחר שהורשע מצטרף להחלטות תמוהות נוספות של בתי המשפט ביחס לחשודים ונאשמים ישראלים בתקיפת פלסטינים", מוסיפים שם .

מארגון עדאלה נמסר בתגובה, כי "במידה ואליצור היה פלסטיני, אפילו אם היה נאשם בעבירה הקלה ביותר בחוק העונשין, בית המשפט לא היה מורה על שחרורו למעצר בית". עורכת הדין עביר בכר, מסבירה: "בית המשפט היה טוען, כי לא ניתן להבטיח את התייצבותו של הנאשם בשנית בבית המשפט, הואיל ואין שליטה עליו במקום מגוריו שבשטחים. "יתירה מכך", היא מוסיפה, "אם היה מדובר בערבי, הוא היה מסווג כעצור ביטחוני - דבר שהיה מכרסם בזכויותיו הבסיסיות גם בתוך בית הכלא באופן ניכר". אך האפליה, לדבריה, נמשכת גם הרבה לאחר ההרשעה עצמה. כך, לטענתה, המגובה בנתונים סטטיסטיים, "כאשר הקורבן יהודי, הסבירות שתינתן הקלה, המתקה או חנינה למי שפגע בו היא אפסית. לעומת זאת, כשהקורבן הוא ערבי, הסיכוי לכך גבוה ביותר".

ח"כ יוסי שריד (מרצ-יחד), שדרש מהמדינה לעצור את אליצור עד תום ההליכים עוד לפני שנה, אמר בתגובה לבריחתו, כי מערכת אכיפת החוק בישראל פשטה את הרגל. לדבריו, "זה לא חדש, שבכל מה שקשור לטרוריסטים יהודים גם מדינת ישראל, ולא רק הרשות הפלסטינית, מנהלת מדיניות של דלת מסתובבת. אנחנו באים בטענות כלפי הפלסטינים, על שהם עוצרים מחבלים ומשחררים אותם מיד, אבל גם אצלנו הדלת מסתובבת, וחורקת על צירה". לדברי שריד, הוא לא הופתע מבריחתו של הנאשם. "אם טרוריסט שרצח אינו נעצר עד תום ההליכים, ברור שהוא יברח. מה, לא יברח איש כמוהו?".

"בשלום עכשיו" מפנים אצבע מאשימה כלפי הרשויות, ומסכמים: "להאשים אותו בהריגה ולתת לו להסתובב חופשי, זו הבעת אי אמון מוחלטת במערכת המשפט ובמערכת אכיפת החוק", אומרים בתנועה. יריב אופנהיימר, דובר "שלום עכשיו", שנכח בדיוני בית המשפט בעניינו של אליצור, טוען ש"המשטרה נהגה מתחת לכל ביקורת במקרה הזה ולא ידעה מה היא רוצה מעצמה". לדבריו "החוקר גם לא היה בקיא בתיק, וכך אליצור שוחרר לביתו במקום שייעצר עד תום ההליכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully