וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר עוזי אבנר, ארכיאולוג

16.10.2005 / 10:44

חוות הדעת מוגשת בעקבות תוכניות כריית הפוספט באזור שלוחת צלמון, המאיימות להחריב אזור בעל חשיבות גדולה.

במשך אלפי שנים שימש הנגב כציר מעבר חשוב ומרכזי לתרבויות ועמים שונים. רשת צפופה של דרכי מסחר חצתה את הנגב וקישרה בין עולמות (בעיקר בין דרום ערב וארצות הים התיכון). כבר באלף ה-ו' לפני הספירה, היתה רשת דרכים זו מלאה וממוסדת, ולצידה אתרי פולחן רבים, אתרי חניה ועוד. במשך הדורות שופרו הדרכים ונבנו לצידן מבני תצפית, מצדים ומצודות. מערכת הדרכים מהווה מרכיב חשוב ביותר בשרידי העבר של המדבר ובתרבותו.

למרבה הצער, רובה הגדול נהרס ואבד בשל סלילת כבישים חדשים, פריסת דרכים ואימוני צה"ל. כל זאת בטרם תיעוד ומחקר.

אחד משני המקומות האחרונים בנגב, בו ניתן לראות ולחקור היום רשת דרכים וצמתי דרכים זו, הוא אזור נחל שרף- נחל חצבה- שלוחת צלמון (השני- אזור באר עדה).

חלק ממערך זה כבר נהרס ע"י מכרה הפוספטים הקיים חצבה דרום אך את השאר ניתן להציל. לאחר שביצעתי במקום סקר ראשוני, קרקעי ואוירי, אין לי ספק כי מערכת זו חייבת לעבור תיאור מלא ומחקר יסודי.

מתוך התבוננות במערכת הדרכים ניתן להבין את מאפייני תרבויות העבר בנגב.מעצם קיומה ארוך השנים של מערכת הדרכים (כאמור כ-8000 שנה), היא מתארת את היסטוריית הנגב במלואה. מכלול של שלושה מקדשים פתוחים, קברים בנויים ומתקנים פולחניים נוספים ("טור שיניות" ו-"סולם יעקוב") נמצא מעט מזרחה לשטח הכרייה המתוכנן בחצבה מערב. בחלקו הדרומי של השטח המיועד לכרייה, התגלו מספר אתרים ובהם קווי אבנים ארוכים, שמשמעותם טרם התבררה.

המחשבה הרווחת כי מראה של דרך עתיקה הוא נתיב אחד מסומן וברור, כדוגמת "דרך הבשמים" המטויילת כיום, מקורה בטעות. כפי שניתן לראות בצילומים המצורפים, דרכים קדומות מורכבות מנתיבים רבים ומסועפים, ובחלקן הנתיב המרכזי נראה כאלומת שבילים שרחבה 100-200 מטר. כאשר מצרפים את צירי הדרכים בנגב למפה אחת כוללת נחשפת תמונה מדהימה של רשת דרכים מסועפת המורכבת מעשרות נתיבים.

כך גם באזור הכריה המיועד, חצבה מערב, המרושת כולו בדרכים, הרבה מעבר לתוואי המסומן של דארב-א-סולטאן.

...
לסיכום, רשת הדרכים העתיקות בנגב היא נכס יקר, והדרכים יחד עם כל המלווה אותן, מחייבות מחקר ושימור הולם. אסור להתיר פגיעה כלשהי בדרכים אלה, בטרם מתבצע סקר מפורט המתעד וממפה את כולן, מתארך אותן וחוקר את המתקנים והאתרים שלארכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully