וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות הרוגים ומאות פצועים בפיגועים בלונדון

8.7.2005 / 0:01

לפחות 37 נהרגו ו-700 נפצעו בפיצוצים שאירעו בו-זמנית באוטובוס וב-3 תחנות רכבת תחתית. 50 נפצעו קשה. אל-קאעדה קיבל אחריות, אך ההודעה עדיין לא אומתה

מתקפת טרור נרחבת אירעה אתמול במערכת התחבורה הציבורית בלונדון, יום אחד בלבד לאחר שזו נבחרה לארח את המשחקים האולימפיים ב-2012 ובעת שמנהיגי הג'י-8 החלו את הפסגה בסקוטלנד. עד כה דווח כי לפחות 37 בני אדם נהרגו וכ-700 נפצעו, בהם 50 קשה. מקורות בצרפת מסרו כי לפחות 50 בני אדם נהרגו ו-300 נפצעו. עד כה לא נמסר על נפגעים ישראלים.

ממשטרת בריטניה נמסר, כי לא היתה כל התרעה מוקדמת על מתקפת הטרור. עוד נמסר כי לא ברור עדיין אם הפיגועים בוצעו בידי מחבלים מתאבדים וכי טרם נעצרו חשודים.

לאחר מתקפת הטרור נראו כוחות צבא נעים ברחובות העיר, ותנועת האוטובוסים והרכבות בה הופסקה כליל. משטרת לונדון הודיעה, כי החזרת השגרה לעיר אחרי הפיגוע תיארך זמן מה. תנועת הרכבת התחתית בעיר תשוב לפעול רק הבוקר, לנוכח בדיקות שעורכת המשטרה בתחנות.

אל-קאעדה: זו תגובה למעורבות בעיראק

ארגון אל-קאעדה קיבל עליו את האחריות לפיגוע. בהודעה שפירסם "הארגון החשאי - ארגון הג'יהאד של אל-קאעדה באירופה" באתר אינטרנט איסלאמי נאמר, כי הפעולה היא "נקמה על מעשי הטבח שמבצעת בריטניה בעיראק ובאפגניסטן (...) כבר הזהרנו את ממשלת בריטניה ואת העם הבריטי חזור והזהר, ועתה עמדנו בהבטחתנו וביצענו את ההתקפה הצבאית המבורכת". הארגון אף איים בפיגועים בדנמרק ובאיטליה. אנו שבים ומזהירים את ממשלות דנמרק, איטליה וכל הממשלות הצלבניות, שגורלן יהיה דומה אם לא יסיגו את כוחותיהם מעיראק ומאפגניסטן".

מהימנות ההודעה עדיין לא אוששה, ודובר רשמי מטעם כוחות הביטחון הבריטים הודיע כי עד כה לא נתקבלה כל נטילת אחריות רשמית לפיגועים.

פצועים מדממים יצאו מתחנות הרכבת התחתית

סמוך לשעה 9:00 (שעון לונדון) בבוקר אירעו שלושה פיצוצים בתחנות רכבת תחתית במזרח לונדון ובמרכזה. הפיצוץ הראשון אירע ב-8:51 ליד תחנת מורגייט, ובו נהרגו שבעה בני אדם; הפיצוץ השני אירע ב-8:56 בין התחנות קינגס קרוס וכיכר ראסל, בו נהרגו 21 בני אדם; והפיצוץ השלישי אירע ב-9:17 בתחנת אדג'וור רוד, בו נהרגו שבעה בני אדם והיו מעורבות בו שתי רכבות ואולי אף שלוש.

משטרת לונדון הודיעה כי סימני חומרי נפץ אותרו באחת התחנות. בתחנה אחרת אותר מטען נוסף, שלא התפוצץ. פצועים מדממים נראו יוצאים מהתחנות, וכל תנועת הרכבת התחתית בעיר הופסקה.

זמן קצר מאוחר יותר, ב-9:47, אירע פיצוץ באוטובוס קומותיים סמוך לכיכר ראסל שבמרכז לונדון. לאוטובוס מקו 30 נגרם נזק כבד. נמסר כי חומר הנפץ התפוצץ בחלק האחורי של הקומה השנייה. לא ברור עדיין כמה אנשים נהרגו בפיצוץ זה.

שגרירות ישראל: לא קיבלנו התרעה

במשרד החוץ נפתח חדר מצב לקבלת מידע על ישראלים, ומספרו 02-5303155. שגרירות ישראל נסגרה, ונמנעה הכניסה והיציאה ממנה.

דוברת השגרירות הכחישה בתוקף דיווח שהתפרסם בסוכנות הידיעות AP, כאילו הגיע מידע מוקדם משירותי הביטחון הבריטיים לקציני הביטחון בשגרירות על כוונה לבצע פיגוע ביעד ישראלי. לפי אותה ידיעה, המוכחשת, הדיווח הגיע דקות אחדות לפני סידרת הפיצוצים בלונדון.

נראה כי המידע המוטעה הזה נובע מכך ששגרירות ישראל, יחד עם משרד התעשיה, המסחר, והאוצר, אירגנו כינוס מיוחד לעודד השקעות בישראל ועל הפעילות של חברות ישראליות בבורסת לונדון. הכינוס אמור היה להתקיים במלון בתחנת הרכבת של ליברפול, שהיתה אחת משלוש התחנות שבה אירעו הפיצוצים. לאירוע זומן שר האוצר בנימין נתניהו, השוהה בלונדון. בעת שאירעו הפיצוצים שהו כבר במלון שגריר ישראל, צבי חפץ, כמה מאנשי צוותו וחלק מהמוזמנים לכינוס. בסופו של דבר, הכינוס נדחה ואנשי האבטחה של שר האוצר מנעו ממנו את יציאתו מהמלון שבמרכז לונדון.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מתווה הפיגועים דומה לזה במדריד

מתווה הפיגועים - סדרה של פיצוצים מתואמים במרכזי תחבורה ציבורית - מזכיר את דפוס הפעולה של אל-קאעדה, ואת מתקפת הטרור שביצע הארגון במדריד ב-11 במארס 2004. עד כה לא נפגעה בריטניה מהטרור האיסלאמי הבינלאומי, חרף מעורבותה במלחמה בעיראק. עם זאת, בשנים האחרונות נחשפו בבריטניה כמה התארגנויות איסלאמיות לביצוע פיגועים שלא הגיעו לכלל מימוש. רובן היו קשורות בדרך זו או אחרת לאל קאעדה.

במארס 2004 נחשפה בדרום מזרח בריטניה התארגנות איסלאמית שתיכננה בין היתר לבצע פיגוע כימי. חברי ההתארגנות נעצרו ונתפסו מאגרים של חומרי נפץ וחומרים כימיים. כחודש לאחר מכן נחשפה באזור מנצ'סטר התארגנות, שחבריה, ממוצא עיראקי-כורדי, תיכננו פיגוע המוני במרכז מסחרי גדול. התארגנות נוספת, שנחשפה בבריטניה באוגוסט 2004, תיכננה פיגועים גם בארה"ב.

בנוסף, כמה פעמים הועלתה הכוננות במדינה עקב התרעות מפני פיגועים של אל-קאעדה. הפעם האחרונה היתה בפברואר 2003, אז הוכרזה כוננות בשלושת נמלי התעופה בלונדון, בעקבות התרעה שלפיה קיצוניים איסלאמיים הבריחו טילי כתף נגד מטוסים מאירופה לבריטניה.

לונדון היתה בעבר יעד לפיגועי טרור, רובם של המחתרות האיריות בראשות האיי-אר-אי. הפיגוע האחרון בעיר אירע במאי 2001, אז נפצעו 11 בני אדם בפיצות מטען במערב העיר, שעליו קיבל אחריות ארגון "האיי.אר.אי האמיתי". היה זה פיגוע אחרון בסדרה של לפחות ארבעה פיגועים שאותו ארגון ביצע בלונדון ב-2001 - בפיגוע במאי נפצע אדם אחד באורח קל, כמו גם בפיגוע נוסף ליד משרדי הבי-בי-סי במארס. בפיגוע בחודש אפריל לא היו נפגעים. ברוב המקרים הודיע הארגון מראש על הטמנת המטענים, כדי לאפשר את פינוי אתרי הפיגועים ולמנוע אבידות כבדות יותר. הפיגוע האחרון בעיר עם הרוגים היה בפברואר 1996, אז נהרגו שני בני אדם וכ-100 נפצעו בפיגוע ברובע דוקלנדס, שביצע האיי.אר.אי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully