וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפיכת "אוויר נקי לישראל" יוצאת לדרך

שירה וילקוף

4.7.2005 / 0:05

ביום רביעי יובא לקריאה טרומית בכנסת "חוק אוויר נקי לישראל". אם יאושר החוק, צפויים המזהמים לסנקציות

לאחר חודשים ארוכים של הכנות וטיוטות, אישרה אתמול ועדת השרים לחקיקה את תמיכת הקואליציה ב"חוק אוויר נקי לישראל", שיובא לקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

אם יתקבל "חוק אוויר נקי לישראל", יהווה הדבר מהפיכה בכל הקשור לאכיפה ופיקוח על איכות האוויר בישראל. מדובר בחוק גדול ומקיף, שגובש במשך חודשים ארוכים בידי שורה של אנשי מקצוע ואנשי סביבה, על פי הדגם של החוקים המתקדמים הקיימים בארה"ב ובאירופה. עמותת "אדם טבע ודין", אשר יזמה את הצעת החוק והכינה את עיקריו, רתמה לעניין לפני כחודשיים את ח"כ עומרי שרון, יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, להוביל את הצעת החוק.

כיום מתים מזיהום אוויר מדי שנה רק בגוש דן כ-1,100 אנשים, יותר מכפליים ההרוגים בתאונות הדרכים. האכיפה והחקיקה, כמו גם התיאום בין המשרדים הממשלתיים הינם חלקיים ומסורבלים. כך למשל, מסבירים ב"אדם טבע ודין", יוזמה של המשרד לאיכות הסביבה להתקנת תקנות המאפשרות בדיקת פליטת מזהמי אוויר מכלי רכב בדרכים עוכבה זמן ממושך על ידי משרד התחבורה, שאף לו סמכות מקבילה בעניין והדבר הביא לאי התקנתן של תקנות שנים רבות, למרות הצורך בהתקנתן.

במסגרת החוק החדש אמור המשרד לאיכות הסביבה לרכז את כל סמכויות הטיפול בנושא, ולהיות בעל האחריות העליונה והכוללת על מניעת זיהום אוויר.

החוק מציע חידוש נוסף משמעותי ביותר: עיגון נושא מעורבות הציבור בנושא איכות האוויר. במסגרת החוק החדש תוקם מערכת ניטור שתספק תחזיות זיהום אוויר על בסיס יומיומי, וכן מאגר מידע לאזרחים שיאפשר נגישות לנתוני איכות האוויר, כמויות הזיהום והפליטות ממזהמים שונים.

חוק תקדימי מבחינת מעורבות האזרחים

חנוך אילסר, עו"ד באדם טבע ודין, מסביר כי החוק הינו תקדימי בכל הקשור למעורבות האזרחים. "במסגרתו", מסביר אילסר, "לראשונה יוכלו אזרחי ישראל להגיש תביעות ייצוגיות ולדרוש פיצוי כספי במקביל. כיום אין שום מסגרת חוקית שמאפשרת קבלת פיצוי כספי על תביעות בגין זיהום". צעד זה, מאמין אילסר, יביא את הגורמים המזהמים לחשוב פעמיים בטרם יזהמו. "כיום פשוט משתלם לזהם בארץ", אומר אילסר ומוסיף, "אין שום סנקציה שתגרום לגוף המזהם לחרוג מהתנהגותו".

"חוק אוויר נקי לישראל" הוגש כהצעת חוק פרטית של 8 ח"כים מכל הקשת הפוליטית. לח"כ עומרי שרון, מוביל ההצעה, נוספו עוד 7 חברי כנסת: לאה נס (ליכוד), יורי שטרן (האיחוד הלאומי), אילן שלגי (שינוי), אמנון כהן (ש"ס), משה גפני (דגל התורה), ראלב מג'אדלה (העבודה) ואיתן כבל (העבודה). על הצעת החוק חתמו 51 חכ"ים מסיעות שונות.

ח"כ שרון, יוזם החוק, אמר לוואלה! חדשות שהוא מאמין כי "בעזרת הצעת החוק הזה אזרחי ישראל יוכלו לנשום אוויר נקי ובריא", ומקווה כי "כל משרדי הממשלה יתגייסו לטוב קידום החוק כמה שיותר מהר". ח"כ איתן כבל בירך על ההחלטה ואמר כי "מטרת החוק וייעודו הם להבטיח שמירה על איכות האוויר ומניעת זיהומו, וזאת במטרה להגן על חייהם ובריאותם של בני האדם, החי והצומח וכן על איכות הסביבה בדורות הבאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully