וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נהיה עם - הגב של עובדי הסופרפארם?

תולי שרגאי

23.5.2005 / 11:07

לפני חצי שנה סירבה הנהלת הסופרפארם לאפשר לעובדים לשבת – אבל הבטיחה לספק להם שטיחונים. האם זה עזר?

מה היה?

לפני חצי שנה, בנובמבר 2004, הובילו פעילים חברתיים מהקליניקות המשפטיות באוניברסיטה העברית בירושלים ואנשי הסתדרות מאבק לשיפור תנאי עבודתם של עובדי רשת הסופרפארם. המאבק התמקד בניסיון לשנות את תנאי ההעסקה הפוגעניים ברשת, בעיקר בכל הקשור לבריאות העובדים. לא משהו שמי שביקר בסניפי הסופרפארם לא היה יכול לראות בעצמו, אולם המאבק העלה לתודעה הציבורית את העובדה, שקופאיות ועובדים נוספים נאלצים לעמוד במשך כל המשמרת שלהם, ואף העז לשאול למה זה צריך להיות ככה, בעצם. המאבק התמקד גם בעניין משך ההפסקות ובבריאותם הכללית של העובדים. אולם שאלת העמידה במשמרות היא שללא ספק הפכה לסמל.

הקמפיין זכה לחשיפה רבה, וכעבור זמן קצר פורסם שהושג הסכם פשרה בין הנהלת הרשת לפעילים החברתיים. לא, העובדים לא הורשו לעשות את עבודתם בישיבה, אולם הנהלת הרשת הודיעה כי תרכוש להם "שטיחונים אורטופדים" מיוחדים, כדי להקל על כאבי הרגליים והגב. כן התחייבה הרשת לפעול למען הדרכה רפואית ולהעניק לעובדים 20 דקות הפסקה בכל משמרת על חשבון המעביד, מעבר למה שמחייב החוק.

מה נהיה?

כל סניפי הסופרפארם מצויידים כיום בשטיחונים לעובדים, אבל רוב העובדים איתם דיברנו טענו כי אלו כלל אינם עוזרים. "זה לא שיפר את המצב בכלום", אמרה קופאית בסניף הרשת באזור השרון, תוך שהיא עומדת על השטיחון המפורסם. "הכאבים בגב התחתון נשארו בדיוק כמו שהיו. אבל אסור לנו גם להתלונן, אז לא שמעת את זה ממני. אין ברירה, חייבים להתפרנס". היא התפלאה מאוד על עצם השאלה, ואמרה שמרגש לדעת שיש מישהו ששם לב לשאלה באיזה תנאים היא עובדת. קופאית מבוגרת בסניף תל אביבי אמרה כי "הגב עדיין הורג אותי". מנהלת משמרת בסניף באזור השפלה טענה לעומת זאת, כי "זה מאוד מוזר, אבל השטיחונים האלה ממש עוזרים". עם זאת היא הדגישה כי היא אינה עומדת עליהם במשך שעות ארוכות, אלא רק כאשר היא מחליפה את הקופאיות בזמן ההפסקה שלהן. אגב הפסקות, כל העובדות איתן דיברנו טענו כי לא היה כל שינוי במדיניות ההפסקות.

דוברת הסופרפארם מסרה בתגובה כי "חלק מן העובדים טוענים כי השטיחונים נפלאים, חלקם טוענים כי הם מפריעים להם בעבודתם וחלקם אדישים אליהם. אנו משאירים לעובד את שיקול הדעת באם להשתמש בשטיחון או לא". בנוגע להפסקות מסרה הדוברת, כי "עובדי רשת סופר פארם נהנים מ- 30 דקות הפסקה ללא תשלום (על פי דרישת החוק) ובנוסף 20 דקות הפסקה נוספות בתשלום (וזאת מעבר לדרישת החוק)", במהלך הפסקה זו על העובדים להישאר בתחומי החנות, שם יש, לדבריה, חדרי מנוחה ומתקני שתיה. הדוברת הוסיפה כי נוהל ההפסקות מופץ בין כל עובדי הרשת.

עו"ד יובל אלבשן, מנהל הקליניקות המשפטיות באוניברסיטה העברית, ממובילי המאבק, אמר בתגובה לטענות הקופאיות, כי "הניסיון בארה"ב מלמד שהשטיחונים האורטופדים כן עוזרים, במיוחד למי שידו אינה משגת לקנות נעליים אורטופדיות טובות". לדבריו, "העובד לא תמיד מרגיש האם נגרם לו נזק לטווח ארוך, ומומחים שלנו קבעו כי יש בשטיחונים כדי לצמצם את הנזק לטווח הארוך".

אלבשן מוסיף כי השטיחונים גם לא היו מוקד המאבק. "לב העניין היה דווקא ההפסקות והקמת המערך הרפואי. אני עדיין חושב שמדובר במעסיק שהיה ראוי שינהג אחרת, ואני תמיד חושב שלעובדים מגיעות כמה שיותר זכויות ממי שגורף את הרווחים, אבל ההישג המרכזי הוא שההנהלה כבר לא מתייחסת אליהם כאל 'עובדים שקופים'. העובדים קיבלו 20 דקות הפסקה בתשלום, ומי שמעז לזלזל בזה לא יודע מה זה עובדים שלא יוצאים להפסקה כי היא על חשבונם".

אגב, לעובדי הסופרפארם זה כבר לא עזר, אולם זמן קצר לאחר מאבקם, ובעקבות העלאת המודעות לתנאי העסקה ברשתות גדולות, הודיעה הנהלת השופרסל כי תאפשר גם לקופאיות רשת "יוניברס קלאב" שבבעלותה לשבת בזמן עבודתן.

מה יהיה?

אלבשן מוסר כי דווקא בגלל הרעש התקשורתי, מקבלת הקליניקה הרבה מאוד תלונות על הסופרפארם, והיא נמצאת במעקב צמוד אחרי הרשת. "סטודנטים שלנו ממשיכים להסתובב ולבדוק את המצב שם, כולל את תלושי המשכורת של העובדים".

הקליניקה נמצאת במשא ומתן עם עוד מספר מעסיקים, אך הקליינט הנוכחי שלה בימים אלה הוא בעיקר השירות הציבורי בישראל, שתנאי ההעסקה בו פוגעניים ביותר. "השבוע הסתיים מעקב של הסטודנטים שלנו במשרדי הממשלה. רק במשרד הרווחה העברנו 47 תלונות למבקר (משרד הרווחה. ת.ש) על תנאי העסקה פוגעניים. רוצה להתערב איתי מה יקרה איתן?".

בניגוד לקריאה העולה תמיד בתגובות הגולשים באינטרנט, אלבשן טוען כי הוא אינו מאמין ב"חרם צרכנים", בגלל הסולידריות החברתית המינימלית הקיימת בישראל. לדבריו, לפעמים מאבקים כאלה רק גורמים לעליה ברווחיות החברות, בגלל הפירסום הרב לו הן זוכות. "אני אף פעם לא אומר אל תקנה – אני אומר אל תשתוק. ראית עוול? דווח עליו". (ראו מספרי טלפון בסוף הכתבה).

דדי פיק, מנהל יחסי הציבור של ההסתדרות, מבהיר כי "ההסתדרות לא חתמה על ההסכם שהושג עם הנהלת הסופרפארם, ודעתה לא היתה נוחה ממנו, בלשון המעטה". לדבריו, עד כה לא הגיעו אליהם תלונות של עובדי הסופרפארם על תנאי העסקתם. "מי שמרגיש נפגע וחש שהוא עדיין מועסק בתנאי העסקה פוגעניים מוזמן לפנות ישירות אלינו. ברגע שיגיעו תלונות נוכל להציב מראה מול הנהלת הסופרפארם, ואם התשובה לא תספק אותנו - נפעל". גם ההסתדרות ממשיכה לעסוק בתלונות על העסקה פוגענית, ומתמקדת כעת בתנאי ההעסקה של מלצרים.

תלונות על העסקה פוגענית:
הקליניקות המשפטיות באוניברסיטה העברית :טל. 02-5882554 פקס: 02-5882544.
ההסתדרות החדשה: 1-700-700-331

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully