וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוטוויסט ליד הבריכה

11.11.2004 / 18:22

זכוכית המגדלת של יורם אליקים על פועלם של האחים מיכה ומרקוס אכר, המוכרים בעיקר כ-נוטוויסט

כמה חודשים לאחר שהיכו גלים ברחבי תבל עם האלבום "Neon Golden" (2003), הקימו האחים מיכה ומרקוס אכ?ר - הגרעין הקשה של הרכב האינדי-טרוניקה הגרמני Notwist - את חברת התקליטים העצמאית Alien Transistor. מדובר בשלוחה בעלת פרופיל נמוך ביותר של הצמד האקטיבי ממינכן (שחבריו ידעו הכרה בשנים האחרונות גם כ-Lali Puna, Tied & Tickeled Trio, Ms. John Soda וכמפיקים של אמן ההיפ-הופ Alias), המשמשת פלטפורמה להוצאת הפרויקטים היותר אינטימיים שלהם, ומאפשרת להם שליטה מלאה בכל הנוגע לפורמט (בעיקר ויניל), לתזמון הוצאת הכותר ול-ארט (מלאכת עיצוב העטיפות מופקדת דרך קבע בידיו של Mario Wagner).

עד כה יצאו בלייבל שני ריליסים של נוטוויסט: זוג פסקולים קצרצרים ונוגים לסרטים דוקומנטריים של במאים גרמנים. בסוף 2003 שוחררה המוזיקה לסרטו של הנס כריסטיאן-שמיט, "Lichter", וכעת משוגר האי.פי "Solo Swim", פסקול הסרט "Kanalschwimmer" בבימוי יורג אדולף. ה-EP כולל שני קטעים של נוטוויסט (קטע מוביל וגרסת דאב אינסטרומנטלית), רצועה מבית-היוצר של קונסול (הרכב הצד של המתכנת/קלידן של נוטוויסט, מרטין גרטשמן) ורסיה ניסיונית של האלקטרונאי האוסטרי הפורה סבסטיאן מייזנר (הידוע גם כ-Klimek ומוציא דרך קבע במיל פלטו ובקומפאקט) לקטע הנושא של האחים אכר, ובו הוא שואב את השומן מתפקידי השירה וממקמם מחדש על רקע פלייבק גיטרות סמיך ומצקצק סטייל Fennesz.

"שחיית סולו" הוא מהרגעים המרגשים ביותר ששמעתי מכיוונם של נוטוויסט בשנים האחרונות - משטח אמביינטי שבבסיסו שכבה של גיטרות חשמליות עטורות מניפולציות, אשר לתוכה הזריקו הגרמנים קטע פולק אקוסטי מן המניין ("נתנו לניק דרייק ולאקוסטית שלו לחצות את התעלה", כפי שנכתב באתר הלייבל). פשוט ואפקטיבי.
נוטוויסט, "Solo Swim E.P" (יבוא, Alien Transistor)

הקשת המזרחית

כותר משמעותי אחר בהפקתם של האחים מצטרף החודש לקטלוג של Alien Transistor: אלבום הבכורה של סם שלמינגר תחת שם הצופן Chronomad. שלמינגר הוא פרקשניסט המתמחה בנגינה על זארב ודאף (כלי הקשה אקזוטיים בעלי נימה אפלולית), אשר נולד בטורקיה, חי בנערותו באירן ובשנים האחרונות משתכשך בהצלחה במימי הסצינה הגרמנית. יצירת הביכורים שלו, "Sokut", היא התשובה המזרחית לתקליטי האלקטרוניקה האורגניים של פור טט ושל גרג דייוויס, המפלרטטים דרך קבע עם הפולק הבריטי והאמריקאי, ומזכירה ברוחה גם את עבודות הסולו בעלות הניחוח האפריקאי מאמצע שנות השמונים של מתופף להקת פוליס, סטיוארט קופלנד.

שלמינגר מבצע הלחמה אינטליגנטית, מלאת רגש ודרמה בין מוזיקה פרסית מסורתית למקצבים אלקטרוניים שבורים ועכשוויים, וצובע אותה בצדדים באמצעות גיטרה, באס, סקסופון וקולות רקע אווריריים. נוסף על התכנות וההפקה, האחים אכר תורמים פה סמפלרים, תופים וקלידים. היצירה כולה לובשת אופי ספיריטואלי עדכני ובלתי דביק, ושומרת כל העת על החיו?ת והעממיות הנדרשות ממוזיקה ששורשיה בחלקים היותר דחוסים ומיוזעים של העולם. עוד פיסה משמעותית בגוף העבודה המתעצם של האחים אכר, שת?תקשר בטבעיות עם סקאלה רחבה של מאזיני אלקטרוניקה ושל חובבי מוזיקת עולם שלא נדבקו בווירוס השנטיפי.

כרונומד, "Sokut" (יבוא, Alien Transistor)

הג'וק בוקס של מרכוס אכר

פוג, 'Hummer' (נינג'ה טיון)
subtle - Earthsick (לקס)
סופיאן סטיבנס - 'Seven Swans' (הד-ארצי, ראף טרייד)
Burning Spear: 'Sounds from the Burning Spear' (Soul Jazz)
Bizz Circuits: 'play Intifada Offspring Vol.1' (Mille Plateaux)
Microphones: 'Mt. Eerie'( K-rec.)
Temporary Soundmuseum: 'presents Vol.2' (TKM)
Andrew Broder: 'Modern Hits'+'More Modern Hits' (Dinkytown Records)
Eddie Ghale: 'Eddie Ghale's Ghetto Music' (Blue Note)
Harry Smith's Anthology of American Folkmusic Vol.4 (Revenant)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully