וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נופש בשונית המחסום הגדולה

טובה רורברג

19.10.2004 / 10:38

2,900 שוניות ומאות איים פרוסים ב'פארק שונית המחסום הגדולה' באוסטרליה. מי הם האיים הפופולאריים לנופש ומתי כדאי לנסוע

שונית המחסום הגדולה (Great Barrier Reef או בקיצור GBR) השוכנת לאורך החופים הצפון מזרחיים של אוסטרליה, מתפרסת על פני 2288 ק"מ, והיא גם האזור החי היחיד שנשקף מתחנת החלל הבינלאומית. 2,900 השוניות שנמצאות באזור נעלמות בדרך כלל ממסלולי הטיול המקומיים, שמוצפים בעיקר בטיולי יום אל ריפים פנימיים שכבר כולם ראו. דווקא החלק החיצוני של השונית, כ-75 ק"מ מהחוף, הוא החלק הכי צלול ב-GBR ובו נמצאים אתרי הצלילה והשנירקול הטובים ביותר.

כדי להשיג הנאה מירבית מהשונית המופלאה כדאי להתמקם באחד מ- 600 האיים שפזורים ברחבי "פארק שונית המחסום הגדולה", למשך שלושה עד חמישה ימים. זו תהיה לכם נקודת מוצא ל"פשיטות" בהן תחזו בכמה מהמחזות היפים ביותר שקיימים מתחת למים.

לכל אחד ממאות האיים הפזורים באזור חלק מהאיים אופי משלו - הליזרד (Lizard) או ליידי אליוט (Lady Elliot), למשל, מושכים יותר זוגות בירח דבש, בעוד שהאי המילטון (Hamilton) מאוכלס לרוב במשפחות. האי היימן (Hayman) הנוצץ מתאים ליום נישואים שרוצים לבזבז בו כסף והאי בדרה (Bedarra) המבודד, מתאים יותר לפרשיית אהבים סודית. האי הרון (Heron) עם הציפורים שבו וקיני הצבים, מתאים להתחברות עם הטבע. אם לא הצלחתם למצוא אי בשונית המחסום הגדולה, שמקפיץ לכם את הדופק, תבדקו אם יש לכם כזה...

האיים, כחלק מהפארק הימי, מופיעים ברשימת אתרי מורשת-עולם (World Heritage) כבעלי תרבות מיוחדת וחשיבות אקולוגית. לרוב אתרי הנופש יש חוזים מממשלת קווינסלנד (Queensland) והם חייבים לעמוד בסטנדרטים הקפדניים של איכות הסביבה, כולל איסור על שפיכת פסולת במים הסובבים אותם (הפסולת נשאבת או נלקחת על ידי סירה פעם בשבוע והמים מגיעים מבארות או ממפעלים להתפלת מים). כל התהליך הזה יקר מאוד ומשפיע ישירות על חשבון המלון שלכם. אך מה שמקבלים בתמורה – אוכל מצוין, מעט מאוד דאגות בטיחות, חוויה ימית שאין כמותה – שווה הכל ועוד יותר. בכל אי קיים רק בית מלון אחד.

האי הרון (Heron)

אפשר לעבור את כל אי האלמוגים הקטן הזה בפחות משעה, אך שלושה ימי שהייה בו עלולים להסתיים מהר מידי. האי מתאים בעיקר לחובבי טבע ומפגשים עם חיות בר. אתר הנופש כולל 109 חדרים, הבנויים סמוך לעצי פיסוניה נדירים שמלאים בקיני ציפורים, ואינו שם דגש על מותרות. החדרים הפשוטים נוחים מאוד, אך אין מזגן, טלפון או טלוויזיה. בחדרי הסוויטות תוכלו למצוא מרפסות עם נוף לשונית ואפילו עם טיילת חצי פרטית שמובילה בין העצים אל החוף.

אתר הנופש של הרון לא נחשב כלודג' אקולוגי וזאת בגלל הארכיטקטורה שלו, שלא מתחשבת במיוחד בסביבתו, אך הוא ללא ספק עושה מאמץ לא להפריע לחווית הטבע. מסביב לאי ועל הריף מתקיימים טיולים רגליים מודרכים, ביום ובלילה, וישנה גם תכנית מיוחדת לילדים. ניתן גם להסתובב בצורה עצמאית. נסיעה של 10 דקות בסירה תביא אתכם לרוב אתרי הצלילה.

כמה זה עולה? חדרים זוגיים מתחילים ב- 140$ לאדם, כולל כל הארוחות, טיולי טבע מודרכים ושעורי שנורקלינג. חבילות של 4 לילות ניתן למצוא החל מ-452 דולר לאדם.

האי היימן (Hayman)

האי היימן, האלגנטי מבין האיים, ממוקם על חוף מעוקל מול תעלת וויטסנדיי (Whitsunday Channel), בקצה הדרומי של האי. אלפי עצי דקל מיובאים מקיפים את אתר הנופש, שמתגאה בדונמים רבים של שיש ואבן חול מבריקה, בריכת שחייה גדולה ומפרצונים שמתאימים לצלילה עם שנורקל. תמצאו פה גנים רשמיים מסביב ללגונות שקטות, גנים חבויים ובעיקר מסעדות הומות וחנויות יוקרתיות.
כפר הנופש בנוי ב-3 מפלסים מעל לגונה, מרפסות החדרים בנויות אחת מעל השניה ומופרדות בצמחיה כדי לתת את מלוא הפרטיות.

אל תחמיצו את מפרץ הפנינה הכחולה (Blue Pearl Bay), במרחק 5 דקות בסירה מהאתר, המלא בראשי אלמוגים ודגים מרהיבים. הסירה של המלון מסיעה עד 30 צוללנים ומשנרקלים והראות במים מצוינת גם בריף הפנימי וגם בחיצוני.

כמה זה עולה? חדרים זוגיים מתחילים ב-358 דולר, לא כולל ארוחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האי ליזרד

אמנם מהאוויר המקום נראה שומם, אך מהר מאוד שובה האתר את הלב, באלגנטיות המאופקת שלו, שהיא תפנית חדה לעושר של היימן. בכפר הנופש ישנם רק 40 חדרים, ואסור להביא ילדים מתחת לגיל 10.

האתר מקפיד מאוד על כך שאורחים לא יפריעו לחי והצומח באי (חל איסור להביא צמחים שלא גדלים באי). באי שבילי טיול מעניינים ולא כדאי להחמיץ את הטיול היומי של 20 ק"מ אל הריף החיצוני, על גבי ה-Serranidae. אפילו אם אתם צוללים עם שנורקל, תוכלו ללטף דגי קוד ענקיים ב-Cod Hole, איזור הצלילה הכי מפורסם באוסטרליה.

המים הם הצלולים ביותר בקצה הצפוני הזה של השונית, הממוקמת 1500 ק"מ מהאי הרון. ברבים מאתרי הצלילה כאן מבקרים רק סירות מהאי ליזרד ולכן המים ממש צלולים.

כמה זה עולה? חדרים זוגיים מתחילים מ-453 דולר, כולל ארוחת בוקר, צהריים וערב. מחירי חבילות של חמישה לילות נעות מ-2,443 דולר לאדם.


Quantas Vacation מציעה חבילות של 5 ימים, עם 3 לילות בליזרד, כולל ארוחות וטיסות פנימיים המתחילים ב- 1,823$ לאדם, בחדר זוגי.

איים בלי סוף

האי פרייזר (Fraser): האי אינו חלק מ"שונית המחסום הגדולה" והוא שוכן מתחת לגבול הדרומי של הפארק הלאומי, במרחק 3 שעות נסיעה מבריסביין (Brisbane) מחוץ למפרץ הרווי (Hervey Bay), קווינסלנד. לוויתני האמפבק מבלים שם את החורף מאוגוסט עד נובמבר. זהו אי החולות הגדול בעולם- אפשר לנסוע על החוף למרחק של 120 ק"מ ויש בו גם יערות גשם, 40 אגמים של מים מתוקים וכלבי דינגו.

האי ליידי אליוט: עוד יותר מרוחק מהאי הרון, גם הוא אי אלמוגים אמיתי. באתר יכולים לשכון 105 אורחים, רובם צוללנים מנוסים וצוללים עם שנורקל. ישנן צלילות מצוינות מהחוף, או שאפשר לשכור סירה עם תחתית שקופה. טיסות לביקור בן יום אחד ניתן להזמין מבריסביין ומחוף הזהב (Gold Coast).

האי אורפיאוס (Orpheus): אורכו 10 ק"מ, הוא מעובה יערות ושוכן בו אתר הנופש הותיק ביותר באיזור הריף. כפר הנופש הוא בסגנון ים תיכוני ומאכלס 74 אורחים. יש בו חוק שאוסר כניסה מתחת לגיל 15 ו-31 חדרים ללא מכשיר טלפון.

מידע לצוללנים

כמו בכל מקום בעולם, גם פה תצטרכו להציג אישורים שמוכיחים שאתם מוסמכים לצלילה, ואל תשכחו שתוכלו לצלול רק בתוך 24 שעות מהטיסה שאיתה הגעתם.

מדריכי צלילה אוסטרלים מוכרחים ללוות צוללנים בקבוצות קטנות, לעומת צוללני השנורקל שרשאים להסתובב לבדם או בזוגות. במראה האלמוגים והדגים אפשר לצפות רק בתשעה מטרים ראשונים מתחת למים. מתחת לגובה זה, הכל נראה לצוללנים כחול-אפור. צוללנים עם בלונים אף מתבקשים לא להגיע לחלקו העליון של הריף, שבהם רוב החי הימי מתגורר, כיוון שהציוד המסורבל עלול לפגוע באלמוגים. אל תשכחו גם, שיצורי הריף פוחדים פחות מצוללנים חופשים ויותר מצוללני הבלונים שמפריחים בועות.

מידע שימושי

איכויות הצלילה והשנורקלינג שונים מאי לאי. רוב הנוסעים מזמינים מקום דרך אתרי הנופש עצמם או דרך Quantas Vacations שמציעים תעריפי טיסה מיוחדים לחלק מהאיים. התעריפים לא משתנים בהרבה בין העונות אבל אפשר למצוא דילים בתקופות הפחות נדרשות - הסתיו (מרץ-מאי) והאביב (אוקטובר-נובמבר) הם הזמנים הטובים ביותר להגיע לכאן.

ביולי, תצטרכו כנראה חליפת צלילה בקצה הדרומי של השונית ובינואר בדרך כלל חם וגשום בצפון. כדאי לזכור שחצי מהמבקרים באים מאוסטרליה, ולשים לב למועדי החופש של בתי הספר המקומיים (דצמבר, אפריל, יוני, ספטמבר). בכל מקרה, חוף מבודד בכל אחד מהמקומות האלו די קשה למצוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully