וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הביטחון: צפוי גל פיגועים חסר תקדים

23.3.2004 / 0:04

השב"כ הסתייג מחיסול יאסין בטענה שעדיף לחסל את כל ראשי החמאס ביחד. אמ"ן: החיסול מותיר בארגון חלל עמוק. כוננות שיא ברחבי הארץ

בישיבת הקבינט שהתקיימה לפני חיסול מנהיגה הרוחני של תנועת החמאס, השייח' אחמד יאסין, הביע ראש השב"כ, אבי דיכטר, את הסתייגותו מחיסול השייח. בערוץ 10 דווח כי דיכטר נימק את ההסתייגות בחשש מהגברת התסיסה ורגשות הנקם בשטחים, ובכך שעדיף לחכות להזדמנות בה יהיו כל ראשי החמאס במקום אחד. דיכטר אמר לסיכום העניין, כי נזק ההתנקשות יהיה רב מהתועלת.

בערוץ 1 דווח כי לאחר הערכת המצב הביטחונית אמש אצל שר הביטחון, שאול מופז, ההערכה במערכת הביטחון היא כי צפוי גל פיגועים חסר תקדים בעקבות חיסול יאסין. בישיבה הובע חשש מהתהדקות הקשר בין החמאס לחיזבאללה וממעבר החמאס לפגיעה במטרות יהודיות בחו"ל תוך שימוש בתשתית החיזבאללה.

בערוץ 10 דווח כי בהערכת המצב הובע גם חשש מניסיון פגיעה פלסטיני באישיות מקבילה לכאורה בישראל לשייח יאסין, כאחד הרבנים הראשיים או באישיות ציבורית אחרת.

כתבי "הארץ" עמוס הראל וארנון רגולר מדווחים:

בעקבות ההתנקשות העלתה המשטרה את רמת הכוננות, ותיגברה את כוחותיה במרכז הערים. סגר מלא הוטל על רצועת עזה ועל שטחי הגדה. צה"ל ביתר הבוקר את הגדה לשלושה חלקים, וסגר את כל המעברים לישראל. בפיקוד מחוז שומרון ויהודה במשטרה ביטלו את כל החופשות, מתגברים את צוותי האבטחה של מוסדות חינוך, טרמפיאדות, מחסומים וריכוזי קהל בהתנחלויות.

ראש חטיבת מחקר באמ"ן, תת-אלוף יוסי קופרווסר, העריך אתמול כי בטווח הקצר הזעם הוא שיניע את רגשות הנקם ויגביר את המוטיבציה לפיגועים, אך בטווח הארוך הההתנקשות ביאסין יוצרת חלל עמוק בהנהגת החמאס, שעלול לפגוע בפעילות הארגון. לדבריו, השייח יאסין היה בעל משקל סגולי רב בחמאס, ולאיש מהמנהיגים האחרים אין משקל סגולי כשלו. הוא הדגיש כי קשה עדיין לקבוע מי יירש את יאסין. להערכתו, עשוי עבד עזיז רנטיסי להנהיג את החמאס, או שתהיה הנהגה משותפת. עוד אמר כי בעיני הפלסטינים ההתנקשות מתפרשת כחציית קו אדום, והשאלה שמטרידה אותם היא אם ישראל תחצה קווים נוספים.

בישיבת של ועדת החוץ והביטחון בכנסת אמר תא"ל קופרווסר, כי השייח יאסין היה "מנהיג טרור בכל המובנים, הוא הנחה ואישר באופן אישי פיגועים לרבות התאבדויות. הוא אישר את ירי הקסאם ומפעילי הרקטות התייעצו אתו בשאלות טקטיות". הוא ציין כי "בקרב הפלסטינים יש זעם והלם בעקבות פעולת הסיכול. הם מרגישים שתפיסת ההרתעה של החמאס פשטה את הרגל".

רבבות פלסטינים השתתפן אתמול בצהריים במסע הלווייה של השייח יאסין. חלק מהמשתתפים השמיעו ססמאות בגנות ישראל, וקראו לשיגור מתאבדים ו"גרימת מוות בכל בית בישראל". מקורות פלסטיניים מסרו כי שבעה בני אדם נוספים נהרגו בהתנקשות, ו-17 נפצעו, בהם ארבעה במצב בינוני-קשה. בפצועים - שני בניו של יאסין.

ערפאת הכריז 3 ימי אבל לאומי

ברמאללה התכנסה הממשלה הפלסטינית לכינוס חירום במתחם המוקטעה ועמדה דקת דומיה. ערפאת הכריז על יאסין כשאהיד ועל שלושה ימי אבל בשטחי הרשות, ואמר כי ישראל "חצתה את כל הקווים האדומים". ראש הממשלה ברשות, אבו עלא, אמר כי ההתנקשות ביאסין היא "מהפשעים הגדולים שביצעה ממשלת ישראל". הרשות גינתה את ההתנקשות וכינתה אותה "מטורפת ומסוכנת מאוד", שכן לטענת בכירי הרשות, השייח יאסין היה "גורם ממתן" בחמאס.

חמאס מיהר בעקבות ההתנקשות לשדר תמונות שבהן נראים מנהיגי התנועה ברצועת עזה צועדים בקרב ההמון. בין השאר שודרו תמונות של ראש לשכתו של יאסין, אסמאעיל הניה, צועד עם שורה של מנהיגי שטח של הג'יהאד האיסלאמי, הפתח וחמאס. הניה אמר כי "על האויב לצפות לתגובות שיהפכו את האדמה מתחת לרגליו לגיהנום" לדבריו, ההתנקשות תחזק את חמאס.

עבד אל עזיז רנטיסי, מבכירי הארגון, אמר בתגובה להתנקשות כי מתקיימת מלחמה פתוחה בין ישראל לאומה האיסלאמית. הזרוע הצבאית של הפתח, גדודי חללי אל אקצה, הכריזה גם היא על מלחמה בישראל. "תהיה תגובה בתוך כמה שעות", נמסר בהודעה.

ההחלטה לפגוע בכל בכירי חמאס התקבלה בשבוע שעבר בקבינט לאחר הפיגוע בנמל אשדוד. בעקבות ההתנקשות נורו הבוקר מרגמות לעבר יישובים בגוש קטיף. שלושה אנשים נפצעו אתמול בבוקר לאחר שפלסטיני תקף אותם בגרזן ליד בניין השלישות ברמת גן.

5:00 לפנות בוקר היתה שעתו האחרונה של יאסין

אתמול בסמוך לשעה 5:00 לפנות בוקר תקפו מסוקים של צה"ל שיירה שבה נסע יאסין, לאחר סיום תפילת הבוקר במסגד בעזה. עם התפשטות הידיעה על מותו החלו רבבות פלסטינים לצאת לרחובות עזה.

מקורות צבאיים אומרים כי ההתנקשות תוכננה לפני כמה ימים, במהלכם התקיים מעקב רציף אחר יאסין. לדבריהם, ההתנקשויות יימשכו וכל פעילי החמאס "מלמעלה עד למטה" הם יעד לגיטימי לפגיעה מבחינתה של ישראל.

יאסין הקים את החמאס בדצמבר 1987. הוא היה כלוא בישראל במשך שנים רבות על חלקו באינתיפאדה הראשונה, ושוחרר בספטמבר 1997 בעקבות פרשת חאלד משעל. בספטמבר האחרון נפצע קל בעת ניסיון ישראלי להרוג את צמרת החמאס בעזה, באמצעות פצצה שהוטלה ממטוס קרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully