וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך מקוצר לרעידות אדמה בישראל

11.2.2004 / 11:20

בים המלח התרחשה רעידה קלה רק לפני חודש. רעידה בעוצמה גבוהה צפויה להתרחש מדי 50 עד 100 שנה. ועדת היגוי בדקה ומצאה: ישראל לא מוכנה

ישראל נמצאת תחת איום של רעידות אדמה, שעלולות לגרום לנזקים בנפש בהיקף דומה לרעידות האדמה שהיו בשנים האחרונות בטורקיה, בצפון הודו ובאיראן. הקרבה של מרכזי האוכלוסיה במדינת ישראל למוקד רעידות האדמה - בקע הירדן וים המלח - היא הסיבה לכך.

הנזקים ברכוש עלולים להיות גדולים אף יותר, משום שכל אזורי התעשייה ומתקני התשתית בישראל נמצאים בקרבה למוקדי רעידת אדמה. על פי הסטטיסטיקה של מומחי רעידות אדמה, מתרחשת מדי 50 עד 100 שנה רעידה בעוצמה גבוהה בבקע הירדן. הרעידה האחרונה היתה בשנת 1995. מכיוון שהמוקד שלה היה בנואיבה, לא נגרמו נזקים כבדים, אבל היא הורגשה לאורך ערי החוף בישראל.

לפני כחודש, ב-31 בדצמבר, אירע רעש אדמה קל בעוצמה של 3.7 בסולם ריכטר באזור ים המלח. הרעש, שהורגש אז בקיבוץ עין גדי לא גרם נזק. רעש אדמה בעוצמה של 3 בסולם ריכטר הוא הנמוך ביותר שבני אדם מסוגלים להרגיש. רעש בעוצמה של 4 בסולם ריכטר עלול לגרום נזק קל.

באתר פיקוד העורף מצויין כי ב-22 בנובמבר 1995 התרחשה רעידת האדמה החזקה ביותר, בעוצמה של 6.2 בסולם ריכטר ( 7.1 על פי סולם מגניטודות חדש) במפרץ אילת, כ-100 ק"מ דרומית לעיר אילת. רעידת האדמה הקטלנית האחרונה שארעה באזורנו התרחשה ב-11 ביולי 1927. 300 בני אדם נהרגו ולמעלה מאלף מבנים קרסו ביריחו, שכם, ירושלים, נצרת, טבריה, לוד ורמלה. מוקד הרעש היה בצפון ים המלח ועוצמתו 6.2 בסולם ריכטר.

עוד מוסבר כי אחרי הרעידה הראשונית צפויות רעידות משניות נוספות, פחותות בעוצמתן. לאזרחים מומלץ לעמוד מתחת למשקוף או רהיט כבד, או לצאת החוצה, במידה וזה לוקח זמן קצר. גם הממ"דים נחשבים מקום בטוח לשהות בו בזמן רעידת אדמה.

דו"ח המבקר: אף מבנה לא חוזק

כתב "הארץ" צפריר רינת מוסיף:

בעקבות רעידת האדמה שאירעה בטורקיה לפני חמש שנים, הקימה הממשלה ועדת היגוי בין-משרדית להיערכות לטיפול ברעידות אדמה. הוועדה פירסמה דו"ח ובו תרחיש ייחוס הקובע, שבמקרה של רעידת אדמה בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר שהמוקד שלה יהיה באזור בקע הירדן, יהיו 10,000-5,000 הרוגים ועד 20 אלף פצועים קשה. 220-130 אלף בני אדם יפונו מבתיהם ו-8,000-3,700 בתים יהרסו כליל. ניתוח התרחיש התבסס, בין השאר, על רעידות אדמה שאירעו במאה שעברה ובמאה ה-19, שבמהלכן נגרמו נזקים חמורים לערים באזור.

ועדת ההיגוי חשפה בעיות רבות, בהן עמידות לקויה של מבנים וחוסר מוכנות של גופי ההצלה להתמודד עם כמות כה גדולה של נפגעים. היא החלה לגבש שורת המלצות להיערכות לרעידות - ובכלל זה תוכנית מקיפה לחיזוק מבנים והכנת מערך חירום.

ואולם על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני שנתיים, לא חוזק אפילו מבנה אחד ולא נעשו הפעולות הדרושות לחיזוק מבני תעשייה שבהם כמויות גדולות של חומרים מסוכנים. במקרה של רעידת אדמה עלולים מפעלים אלה לגרום לפגיעות המשמעותיות ביותר בתושבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully