072-3300504

האפליה מתקנת?

רק 2200 סטודנטים יוצאי אתיופיה לומדים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. אחוז העוסקים במקצוע אותו רכשו אפסי. יותר מ 20 שנה אחרי מבצע משה ו 11 שנה מגל העלייה האחרון, העדה עדיין רחוקה מלהיות חלק אינטגרלי ממערכת החינוך. בדקנו עם מזי מלסה, יו"ר אגודת הסטודנטים יוצא

תמר דרייבלט, ערוץ הלימודים | 23-07-2003 16:26:00

כ 2200 סטודנטים אתיופים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, מקבלים סיוע באמצעות מנהל הסטודנטים. מדובר במימון שכר לימוד לשלוש השנים של התואר הראשון, בתוספת מלגת קיום של 600 ¤ לחודש. "אם המדינה תפסיק לתת את המימון לסטודנטים האתיופים, היא שולחת אותם הישר לתהום" מסבירה מזי מסלה יו"ר אגודת הסטודנטים הארצית ליוצאי אתיופיה.

מזי מלסה, (24) סטודנטית לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה. בשנת 1991 עלתה לארץ, יחד עם הוריה, וארבעה אחים ואחיות. "אין לי סיפור מיוחד. לא מדובר בעליה חשאית". באתיופיה גדלה מלסה בעיר, הוריה שניהם בוגרי 12 שנות לימוד, אביה היה איש עסקים ואימה מזכירה בכירה. מאז שהגיעו לארץ הם אינם עובדים.
"מאז ומתמיד טפטפו לנו בבית שחינוך זה הכי חשוב, גם כשהגענו לכאן, אפילו שהורי לא דוברים את השפה הם ידעו שהמפתח להצלחה הוא השכלה". "אנחנו הדור שצריך להנהיג את העדה. לדור ההורים אין את האמצעים לא הכלכליים ולא ההשכלתיים כדי לדחוף את הילדים להתקדם. אני את הילדים שלי אחנך אחרת".

כשאני שואלת את מזי מה הוביל אותה לפעילות החברתית היא ממהרת להדגיש שלא מדובר בגוף פוליטי. בתחילת דרכה הייתה מזי רכזת יוצאי אתיופיה באגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה, כשקלטה שהעבודה מרובה וכי יש דרך לעזור לרבים מבני העדה התמודדה בבחירות וזכתה.

אין תמונה

ש: מדוע זקוקים סטודנטים מאתיופיה לאגודה עצמאית?
ת: האיגוד שלנו, לא נוגד את התאחדות הסטודנטים. ישנן בעיות הקשורות לעדה ועליהם התאחדות לא תצא להיאבק. ההתייחסות שלנו היא לא רק לסטודנטים בפועל אלא גם לחינוך העדה. באמצעות המנהל מדינת ישראל ניתנת הזדמנות ליהודי אתיופיה – אף אחד לא יצא להיאבק את המלחמה שלנו, ואין לנו הורים שיכולים לצעוק.

ש: את מאמינה באפליה מתקנת?
ת: מזי צוחקת, בכל פעם עולה השאלה מחדש. "אפליה מתקנת חשובה לשכבות החלשות ובניהן הקהילה שלנו. בתחום הלימודים דרוש תיקון. פסיכומטרי הוא כלי תרבות ולכן לא מודד אינטליגנציה. הכללים להתקבל לאוניברסיטאות הם כמעט בלתי אפשריים עבורנו, ועובדה אחרי שאנחנו נכנסים למוסד אנחנו עומדים בכל התנאים. מה שקיים היום אינו מספיק. מוסדות שמאפשרים כניסה לאחד או שניים מיוצאי העדה לא באמת מתקנים את האפליה".

ש: 25% מהקהילה האתיופית הם ילידי הארץ – לא הגיע הזמן להיות חלק מהעם?
ת: הרקע שלנו הוא אחר. אנחנו מגיעים מעולם מושגים אחר ומעבר לכל הקשיים הבסיסיים צריכים להתמודד עם המודרניזציה. העדה שלנו עושה מאמץ להיות חלק מהאזרחים. שימי לב שהאתיופים לא מדברים אמהרית בינם לבין עצמם אלא עברית, רוב בני הנוער מדברים רק עברית ורואים עצמם ישראלים לכל דבר.

ש: אז איפה הבעיה?
ת: נקודת ההתחלה שלנו יותר נמוכה. רוב הריכוזים האתיופים נמצאים באזורי מצוקה. בשל קשיי הסתגלות ושפה הילדים לא מוקפים בסביבה שטורחת עבורם. חייבים להבין שהשכלה היא הדרך היחידה לצמצום פערים. הנוער לא רואה את בני העדה מתקדמים. גם מי שסיים לימודים גבוהים לרוב לא עוסק במקצוע לו כך שאין להם המוטיבציה.

רק 850 סטודנטים אתיופים מתחילים את הלימודים מידי שנה. מרביתם לאחא שלמדו במכינות הקדם אקדמיות. מרבית הסטודנטים יוצאי אתיופיה מתרכזים בתחומי מדעי הרוח והחברה.

ש: מה קורה משהסתיימו הלימודים?
ת: מרבית הסטודנטים יוצאי אתיופיה לא עובדים במקצוע אותו למדו. הם פשוט מצליחים לשרוד. רובם עובדים בפרוייקטים זמניים עבור הקהילה האתיופית ולכן לא משתלבים בחברה. אין אתיופים במשרות ציבוריות. גם במקרה זה חושבת סלמה שנחוצות מכסות. " מעסיק שאין לו קשר לאתיופים לעולם לא יעסיק עובד ממוצא אתיופי מוכשר ככל שיהיה".

ש: איזה מסר היית רוצה להעביר לאנשי ציבור?
ת: השכלה היא המפתח. צריך מכסות להשכלה גבוהה, לא לפתוח את הדלת רק לאחד או שניים. צריך פתיחות גם בחגים שנחשבים יוקרתיים. גם בתחום שוק העבודה יש הרבה מקום לשיפור, נחוצות מכסות. העדה למעשה לא עוברת לשלב הביצועי. גם מי שמצליח ללמוד לא יוצא מהמסגרת הקהילתית.

מזי רואה עצמה ממשיכה לתואר שני בניהול מערכות בריאות, את הקשר עם הקהילה היא תשמור ותחזק תמיד אולם אין לה כוונתו להתקדם בתחום הפוליטי. כהונתה החלה לפני ארבעה חודשים ועד סיום הקדנציה בעוד שנה ושמונה חודשים מזי שמה לה למטרה לעודד את בני הנוער להשכלה גבוהה. מדינת ישראל נותנת הזדמנות ונוער העדה לא מנצל אותה"

"אני רוצה להעביר מסר – גם כשהדרך קשה, והיא קשה, השכלה היא הפתרון ובסוף המאמץ משתלם"

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד