וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת השנה: דלק קידוחים מכרה את חלקה ב"תמר" לחברה מאבו דאבי

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 30.12.2021 / 16:08

עסקת השנה בתחום תשתיות האנרגיה בישראל: דלק קידוחים מכרה השנה את חלקה במאגר תמר (22%) לחברת מובדאלה פטרוליום מאבו דאבי. שווי העסקה הכולל נאמד בכ-1.1 מיליארד דולר

באפריל השנה דיווחה דלק קידוחים כי חתמה על מזכר הבנות למכירת חלקה במאגר תמר (22%) לחברת מובדאלה פטרוליום, בספטמבר נחתם הסכם מחייב בין הצדדים ובדצמבר הושלמה עסקת המכירה והועברו האחזקות. עם העברת הזכויות השלימה דלק קדוחים את התחייבותה במסגרת מתווה הגז.

כזכור, בשנת 2015, אישרה ממשלת ישראל את מתווה הגז (שעבר בהמשך אישורים בכנסת ואף על ידי בית המשפט העליון) שנועד לקדם את פיתוחם של שדות הגז הנוספים שנתגלו במדינה ובראשם

מאגר לוויתן. המתווה ביקש להסדיר את מבנה שוק הגז הטבעי המקומי וכן לאפשר מבנה מבוזר ותחרותי. כחלק מהמתווה הוסכם כי דלק קידוחים תמכור בתוך שש שנים את מלוא אחזקותיה במאגר תמר לצורך התמקדותה בפעילות מאגר לוויתן (שבו היא מחזיקה 45.33%).

הסכם מסחרי זה, בהובלת יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, הוא ההסכם המסחרי הגדול ביותר שנחתם בין איחוד האמירויות לישראל מאז חתימת "הסכמי אברהם" בספטמבר 2020.

שווי העסקה הכולל נאמד בכ-1.1 מיליארד דולר, הכוללים תשלום מזומן בהיקף של כ-1.025 מיליארד דולר, וכן כ-75 מיליון דולר בעבור כלל התזרים מהמאגר מראשית 2021 ועד למועד הקובע להעברת הזכויות (1.8.2021). בגין העסקה תשלם דלק קידוחים מס רווחי הון בסך כחצי מיליארד שקל.

מעמד החתימה על ההסכם: יוסי אבו, מנכ״ל דלק קידוחים, ד״ר באחיט אל קטירי (עומד), יו״ר מובדאלה פטרוליום ומנסור מוחמד אל חמד, מנכ"ל מובדאלה פטרוליום. רפי דלויה,
מעמד החתימה על ההסכם: יוסי אבו, מנכ״ל דלק קידוחים, ד״ר באחיט אל קטירי (עומד), יו״ר מובדאלה פטרוליום ומנסור מוחמד אל חמד, מנכ"ל מובדאלה פטרוליום/רפי דלויה

השותפים לעסקה

מובדאלה פטרוליום היא חברה בינלאומית לחיפוש והפקה של גז טבעי המחזיקה נכסי גז טבעי ב-10 מדינות, וממקדת את פעילותה במזרח התיכון, צפון אפריקה, רוסיה ודרום-מזרח אסיה. החברה הוקמה בשנת 2012, והיא בבעלות מלאה של מובדאלה השקעות, קרן ההשקעות הלאומית המוחזקת על ידי ממשלת אבו דאבי.

מאגר הגז תמר הוא שדה גז טבעי גדול שנתגלה בינואר 2009 במימיה הכלכליים של מדינת ישראל, 90 ק"מ מערבית לחיפה. המאגר שמכיל רזרבות ניתנות להפקה בהיקף של כ-368 BCM, הוא שדה הגז הראשון בסדרה של תגליות משמעותיות של גז טבעי שנתגלו באגן הלבנט שהיקף הרזרבות הכולל בהן עול על 1,000 BCM, אשר הגז בהן מצוי בשכבה גאולוגית הנקראת חולות תמר.

הפקת הגז הטבעי מהמאגר החלה ב-31 במרץ 2013 והפכה את מדינת ישראל לראשונה בתולדותיה לעצמאית מבחינה אנרגטית. עד להפקת הגז מתמר התבססה ישראל על ייבוא דלקים ממדינות זרות לצורך ייצור החשמל ואספקת האנרגיה למגזר התעשייתי. הגז הטבעי מתמר אפשר להוריד בעשרות אחוזים את רמות זיהום האוויר בישראל.

לפני הפקת הגז הטבעי מתמר שימש הפחם כדלק מרכזי לייצור חשמל בישראל (לצד דלקים מזהמים נוספים), בעוד שכיום, בזכות המעבר לגז טבעי מתמר ולאחרונה גם ממאגר לוויתן הסמוך, ייצור החשמל מפחם מהווה רק כרבע מסך החשמל המיוצר בישראל. מהפכת הגז הטבעי בישראל, שהתאפשרה הודות למאגר תמר, הפכה את ישראל לאחת המדינות עם קצב הגמילה מפחם הגבוה ביותר בעולם.

דלק קידוחים היא הגוף הגדול, הוותיק והמנוסה ביותר בישראל בתחומי החיפוש וההפקה של גז טבעי. דלק קידוחים, בעלת הזכויות הגדולה במאגר לוויתן (45.3%) תמשיך להתמקד בפיתוח והרחבת לוויתן, בשאיפה להגדיל משמעותית בשנים הקרובות את כמויות הגז המופקות מהמאגר.

לוויתן הוא ממאגרי הגז הטבעי הגדולים בעולם עם עתודות מוכחות וצפויות של גז טבעי הנאמדות בכ- 649 BCM ו-41 מיליון חביות קונדנסט. ההפקה ממאגר לוויתן גדלה משמעותית השנה. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2021, סך המכירות מהמאגר הגיע ל-8.3 BCM, אשר שווקו ללקוחות בישראל, במצרים ובירדן. בנוסף מחזיקה דלק קידוחים ב 30% ממאגר אפרודיטה הממוקם במים הכלכליים של קפריסין עם עתודות בהיקף של כ- 120 BCM.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully