שחקן נבחרת העתודה של ישראל דני אבדיה. ברני ארדוב
שחקן נבחרת העתודה של ישראל דני אבדיה/ברני ארדוב

אמריקה בישראל: מעמד ה-NBA של דני אבדיה

23.7.2019 / 13:30

עם התנהלות של כוכב תיכונים אמריקאי, סגנון משחק של ילד שגדל על קרי ולברון ואיכויות מושלמות לכדורסל המודרני, כוכב העתודה נראה כמי שגדל בישראל רק במקרה. רביץ מנתח את הקשר הטבעי בינו לבין ה-NBA, מסביר למה הוא לא באמת זקוק למכבי תל אביב ותוהה היכן ייעצר ים מדר

אליפות אירופה לנבחרות עתודה הייתה אירוע היסטורי עבור הכדורסל הישראלי עוד לפני שהחלה, הרבה לפני שהנבחרת הנפלאה של אריאל בית הלחמי הכניסה את עצמה לספרי ההיסטוריה. לראשונה אי פעם בטורניר בסדר גודל כזה, עשרות הסקאוטים מה-NBA והעיתונאים האמריקאים שהגיעו על מנת לצוד כישרונות הגיעו קודם כל כדי לראות כדורסלן ישראלי. כזה עוד לא היה לנו. בדרך כלל כל חצי ציוץ וכל זריקה בליגת הקיץ מספיק נדירה כדי לקבל כותרת, במקרה של דני אבדיה היה ברור מראש שכל העיניים יופנו אליו. השאלה לגביו היא לא אם, אלא כמה גבוה הוא ייבחר בדראפט 2020.

אבדיה רשום בפנקסים של הסקאוטים האלה כבר זמן רב, ובשנה האחרונה חיזק את מעמדו אצלם. מאז טורניר העתודה בקיץ שעבר, בו הפתיע כשהתברר כשחקן משמעותי בגיל 17, הוא שיחק בעיקר בטורנירים ייעודיים לבחינת שחקנים בינלאומיים. אבדיה סימן וי על כל תחנה שמעניינת את הסקאוטים האמריקאים, ונראה מצוין בכל הזדמנות בה הוא צריך היה להיראות מצוין. האירועים האלה התרחשו ברובם רחוק מעין הקהל המקומי, אבל הם אלה שחשובים עבור צעירים אירופאים שמעוניינים להגיע ל-NBA.

הנקודה הזאת מדגישה עד כמה אבדיה חריג בנוף הכדורסל הישראלי. מדובר בשחקן NBA בהתהוות, שכל פעולה שלו בשנים האחרונות הייתה מכוונת לקריירת ה-NBA העתידית. המערכת שסביבו מתנהלת כמו מערכת של פרוספקט מהתיכונים האמריקאים. הוא נראה, משחק ומתנהל כמו ילד שגדל על לברון ג'יימס וסטף קרי ובמקרה חי בישראל. הסרטון שלו זורק עונשין לאחר המשחק מול ליטא בו אחוזי העונשין שלו היו איומים זה בדיוק מה שמדליק סקאוטים שמחפשים את הדרייב יוצא הדופן שמייצר שחקנים גדולים. מערכת היחסים שלו עם ים מדר, כוכב המשנה של הנבחרת, שבאה לידי ביטוי בתיאום נפלא בין השניים על הפרקט, זה עוד אחד מהדברים הקטנים שקבוצות בליגה הטובה בעולם מאוד מתעניינות בהם לגבי השחקנים שהן שוקלות לבחור.

השילוב של גודל, ניידות, יכולת הובלת כדור, ראיית משחק וקליעה מבחוץ זה בדיוק מה שמחפשים כיום ב-NBA, ליגה בה הדגש נוטה יותר ויותר לכיוון כשרון וגיוון בכל עמדה

אבל עם כל הכבוד לדברים שמסביב, הסקאוטים הגיעו קודם כל כדי לבחון את היכולות המקצועיות של דני אבדיה ושל שאר השחקנים שעניינו אותם באליפות הזאת. לא כל מי שמככב בטורניר לנבחרות צעירות יוכל להביא לידי ביטוי את היכולות האלה גם ברמות גבוהות יותר. יובל זוסמן, למשל, היה ה-MVP של הטורניר בשנה שעברה, וזה לא עזר לו להיבחר בדראפט או אפילו להיות שחקן משמעותי בליגת הקיץ שנה לאחר מכן. עולם הכדורסל מלא בכוכבי מכללות לשעבר שלא מצאו את עצמם בליגות מקצועניות. האם אבדיה יהיה שונה? כיצד ניתן לדעת?

במובן מסוים, העבודה של הסקאוט דומה לפעולה המורכבת מאוד של תרגום. הוא רואה יכולת בסיטואציה מסוימת וצריך להבין האם ניתן לתרגם אותה לסיטואציה אחרת, במקרה של ה-NBA לרמה הרבה יותר גבוהה של כישרון, אתלטיות ומהירות קבלת החלטות. לפעמים ניתן להיעזר בנתונים סטטיסטיים כדי לבצע את פעולת התרגום, אך בדרך כלל זו האמנות חסרת ההסבר החד משמעי שנקראת "מבחן העין".

אבדיה לא רק סיפק באליפות הזו מספרים של סופרסטאר בהתהוות, הוא גם עבר בהצטיינות יתרה את מבחן העין. השילוב של גודל, ניידות, יכולת הובלת כדור, ראיית משחק וקליעה מבחוץ זה בדיוק מה שמחפשים כיום ב-NBA, ליגה בה הדגש נוטה יותר ויותר לכיוון כשרון וגיוון בכל עמדה. בפעולות שלו יש את ערך המוסף, את האקסטרה שמאפשר לדמיין אותו עושה את אותו הדבר בליגה של הגדולים באמת. הן יותר חדות, מדויקות ושלמות משחקנים אחרים ברמות האלה. בכל משחק, לצד הבוסריות הטבעית לגיל, היו הרבה מאוד מהלכים בהם אבדיה נראה כמו השחקן הזה שהמשחק הכי פשוט עבורו, שרואה הכל לפני כל אחד אחר ויש לו גם את הכלים לבצע את מה שהוא רוצה.

מעבר לאיכות הפעולות, גם סוג הפעולות שאבדיה מבצע הן בדיוק כאלה שסקאוטים רוצים לראות. את הנקודות שלו הוא משיג בזכות שלשות שהוא מסוגל לקלוע גם בתנועה וגם תוך השתחררות לזריקה מכדרור, יכולת להגיע לטבעת, סחיטת עבירות וניצול מיס-מאצ'ים גם עם הפנים לסל וגם בפוסט. הוא עבד קשה מאוד בריבאונד עם מעט עזרה, לפעמים תפקד כסנטר הגנתי לכל דבר ולקח לא מעט ריבאונדים קשים, תוך ניצול האורך שלו מול יריבים פיזיים יותר. יש לו את היכולת, שהופכת ליותר ויותר מוערכת ב-NBA, להוריד ריבאונד ומיד להוציא התקפת מעבר, בכדרור או במסירה ארוכה. המסירות שלו הן כאלה שרואות מהלך-שניים קדימה והוא הראה יכולת למסור לצד הרחוק מהפוסט. מספרי ההאסל שלו מעידים על שחקן עם חושים הגנתיים מחודדים וכמעט כל חסימה שלו שווה קליפ מתלהב.

שחקן נבחרת העתודה דני אבדיה חוגג. יוסי ציפקיס
בול מה שהסקאוטים מחפשים. דני אבדיה/יוסי ציפקיס
אבדיה נמצא במקום מתקדם יותר משאר בני גילו. הוא מיעט לשחק במכבי תל אביב, אבל בני המחזור האמריקאים שלו רק סיימו עכשיו תיכון, העבירו את השנים האחרונות בהתמודדות עם חברים מהשכונה ומדי פעם בטורנירים בקיץ שמטרתם היחידה היא להרשים סקאוטים

כמובן, לצד היתרונות הבולטים הסקאוטים סימנו גם את החסרונות. אבדיה הוא לא אתלט ברמה של שחקנים שבדרך כלל נבחרים בלוטרי והוא יהיה בנחיתות פיזית משמעותית ב-NBA בעמדות הפורוורד בהן הוא ישחק, לפחות בתחילת הדרך. זה בא לידי ביטוי בסלים קלים שנקלעו מולו בפוסט, בקושי בסגירה לריבאונד מול שחקנים פיזיים ובקושי לסיים בצבע מול מגע. גם הקליעה שלו מבחוץ לא עקבית. בזמן שיש הרבה מאוד דברים שנראה שהוא יהיה מסוגל לעשות ברמת ה-NBA, אין שום דבר שניתן להיות משוכנעים לגמרי לגביו. זה הופך את אבדיה לאחד השחקנים הכי מעוררי מחלוקת בתחזיות המוקדמות מאוד של דראפט 2020, הוא נע בין מקום בחמשת הראשונים למקום בקצה הסיבוב הראשון וניתן למצוא אותו גם בכל איזור בין לבין.

אליפות העתודה אפשרה לאבדיה לא רק להראות את הפוטנציאל יוצא הדופן, אלא גם לספק פתרונות ראשוניים לסימני השאלה. זו הייתה הזדמנות לראות את היכולות ההגנתיות שעד כה קשה היה לשער שיש לו, כולל הגנה על הטבעת בזכות חוש לחסימות ויכולת להישאר ישר ויציב באוויר (verticality) שתאפשר לו לתפקד כפאוור פורוורד במקרים מסוימים. לצד הסלים הקלים שנקלעו מולו, היו מצבים בהם הוא ידע להיצמד לשחקן שניסה לבצע מולו מהלך בפוסט ולכפות זריקה קשה או הוצאת כדור. הזריקה שלו נראית טוב גם כשהיא לא נכנסת וניתן להניח שהאחוזים שלו יעלו לאורך השנים. היו מספיק מקרים בהם הוא כן סיים טוב בצבע כדי להאמין שהוא יכול לשפר גם את התחום הזה. הוא עלול להתקשות מאוד מול האתלטיות של שחקני ה-NBA בתחילה, אבל מוסר העבודה שלו אמור לעזור לו לפתח גם את הגוף בהתאם לדרישות.

אליפות העתודה הייתה חשובה גם כהזדמנות לבחון את אבדיה בסיטואציה מאוד רלוונטית מבחינה השוואתית לשאר בני המחזור שלו. האליפות הזו היא כנראה הדבר הקרוב ביותר שיש באירופה לטורניר המכללות מבחינת רמה, סגנון ואינטנסיביות. הכישרון בקצה פחות גדול ביחס לקולג'ים, אבל הקבוצות עמוקות הרבה יותר מרוב קבוצות המכללות. היכולת לתפקד מול בני הגיל שלו או שחקנים המבוגרים ממנו בשנה-שנתיים מאוד מעניינת סקאוטים, כי זה מה שהם יראו גם משאר השחקנים שהם צריכים להעריך לקראת הדראפט הקרוב.

בהקשר זה, חשוב להבהיר שאבדיה נמצא במקום מתקדם יותר משאר בני המחזור שלו. הוא מיעט מאוד לשחק במכבי תל אביב בשנה האחרונה, אבל בני המחזור האמריקאים שלו רק סיימו עכשיו תיכון, העבירו את השנים האחרונות בהתמודדות עם חברים מהשכונה ומדי פעם בטורנירים בקיץ שהמטרה היחידה שלהם היא להרשים סקאוטים. הפעם הראשונה בה הם ישחקו בטורניר ברמה ובחשיבות של אליפות העתודה תהיה בטורניר המכללות שייערך בחודש מרץ. בשלב הזה בקריירה המטרה העיקרית של האמריקאים היא עבודה על יכולות אישיות, זה גם מה שאבדיה עשה בשנה האחרונה. השנה תהיה לו הזדמנות לצבור ניסיון משמעותי יותר.

אחרי שהטורניר הסתיים, ההערכות לגבי אבדיה התגבשו וסביר שיישארו יחסית יציבות ללא קשר לאיך שתיראה העונה הקרובה שלו במכבי תל אביב, אלא אם כן הוא מאוד יפתיע לטובה. רוב הסקאוטים ב-NBA מבינים שלא ניתן לצפות מילד בן 18 להוות פקטור משמעותי בבוגרים ברמת משחק יחסית גבוהה ולא מצפים מאבדיה לעשות זאת. לוקה דונצ'יץ' עשה את זה, אבל לוקה דונצ'יץ' יש אחד בדור, והאמריקאים מתחילים להפנים עד כמה הם לא העריכו מספיק את מה שהוא עשה באירופה. גם הכישרונות האמריקאים מוותרים על אפשרויות לשחק בליגות מקצועניות או בליגת הפיתוח של ה-NBA במקום בקולג', בין היתר מתוך הבנה שהם לא ייראו טוב מול שחקנים בוגרים, מנוסים ובשלים פיזית.

התנודתיות שצפויה במיקום של אבדיה לאורך השנה קשורה לכך שכרגע אף אחד לא יודע כמעט כלום על שאר בני המחזור שלו ולאורך השנה הידע יהפוך למשמעותי יותר. כרגע מדובר בניחושים לא מאוד מושכלים, ותמיד יש שמות שמתחילים מאוד גבוה ונעלמים לצד כאלה שצצים משום מקום. בדרך כלל, בצמרת הגבוהה הטרנד הוא למטה, המשחקים מול יריבים שווי כוחות חושפים את החסרונות של המפלצות האתלטיות שכרגע נמצאות בראש הרשימה. ניתן להניח בסבירות גבוהה מאוד שמעטים מאוד מהם יצליחו להרשים כפי שאבדיה הרשים בשבוע האחרון.

שחקן מכבי תל אביב דני אבדיה. דני מרון
ועדיין, אף אחד לא מצפה ממנו להוביל קבוצת יורוליג בגיל הזה. אבדיה במדי תל אביב/דני מרון
מדר נכנס לפנקסים רק כשחקן ששווה לעקוב אחריו בעתיד ואם הוא מאוד ירשים באירופה ניתן יהיה לחשוב עליו בהמשך בהקשר של ה-NBA. הוא לא אמור להיות רלוונטי לדראפט הקרוב

פרט לאבדיה, שחקן ישראלי נוסף שלא היה שם סיים את האליפות בפנקסים של הסקאוטים. מייק שמיץ, מומחה הדראפט של ESPN שנכח בטורניר, לא הפסיק להתלהב מאבדיה אך הקדיש גם כמה ציוצים לים מדר. הוא התייחס לשילוב של חוכמת משחק, הגנה חזקה (שהשתפרה מאוד במהלך הטורניר) וצעד ראשון קטלני. למדר יש גודל של פוינט גארד שיכול להשתלב ב-NBA, וליכולות המקצועיות שלו ניתן להוסיף אופי ומנהיגות מהסוג שכבר עכשיו ברור שנדירים.

אבל לעומת אבדיה, מדר נכנס לפנקסים רק כשחקן ששווה לעקוב אחריו בעתיד ואם הוא מאוד ירשים באירופה ניתן יהיה לחשוב עליו בהמשך בהקשר של ה-NBA. הוא לא אמור להיות רלוונטי לדראפט הקרוב. לעומת אבדיה, במקרה של מדר יש שאלות משמעותיות יותר לגבי אילו מהיכולות שלו יכולות להיתרגם לרמות גבוהות יותר. מרחב המחיה הטבעי שלו הוא איזור חצי המרחק, וזה ההיפך ממה שמחפשים ב-NBA כיום. כדי שיתייחסו אליו ברצינות, הוא יצטרך להוכיח יכולת להגיע לטבעת וביטחון בקליעה שלו משלוש. אבל כרגע אין שום סיבה שמדר יחשוב על כך בכלל, המטרה שלו כרגע היא להפוך לשחקן משמעותי בכדורסל הישראלי, ולכך יש לו כלים אידיאליים.

סוגיית התרגום עוזרת להבין עוד משהו שהיה מרשים מאוד בנבחרת הנוכחית. לעומת נבחרות של שנים קודמות, שהתבססו בעיקר על לחימה והבנת משחק ברמה גבוהה מהיריבות, בנבחרת הנוכחית מתחילים לראות שחקנים עם איכויות מסוימות שניתן לתרגם לרמות גבוהות יותר. בולט שבכדורסל הישראלי לקחו ברצינות את תחום העבודה על הצדדים הפיזיים וזה ניכר בדור שונה מהרגיל של שחקנים. העלייה לקליעה של יותם חנוכי היא עם מהירות וגובה של מומחה שלשות מה-NBA, ההגנה האישית וקבלת ההחלטות במשחק מעבר של יאיר קרביץ הן ברמה גבוהה מאוד, כמו גם יכולת החדירה והסיומת בצבע עם מגע של עידן אלבר. ניתן לדמיין הרבה יותר מהשחקנים האלה מתפתחים לשחקנים משמעותיים, ויכול להיות שבפנקסים של הסקאוטים יש יותר משני שמות שסומנו ככאלה שכדאי לשים עליהם עין.

עוד בנושא

"דני אבדיה בהחלט הוכיח שהוא ראוי להיבחר טופ 5 בדראפט ה-NBA"
עדיין לא קונצנזוס: מניית הדראפט של דני אבדיה באתרים המובילים
הקיץ של אבדיה: לא צריך לחשוש מהכתרתו ללוקה דונצ'יץ' הישראלי
פיני גרשון לוחץ: דני אבדיה שוב עשוי להצטרף לנבחרת הנוער

שחקן נבחרת העתודה של ישראל ים מדר. ברני ארדוב
עדיין רחוק מה-NBA. ים מדר/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully