וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטומי: פנינה גיאורגית על הים השחור

5.1.2018 / 11:11

בדרום-מערב גיאורגיה מסתתרת שכיית חמדה אמיתית: בטומי שלחופי הים השחור היא עיר קיט שוקקת חיים, המתהדרת בעבר מפואר ובהווה ססגוני במיוחד. מחיר נמוך, תמורה גדולה וים של חוויות במרחק של שעתיים וחצי מנתב"ג

בטומי, גיאורגיה/Visit Batumi

הכירו את פומפיוס, או בשמו המלא: גנאיוס פומפיוס מגנוס. המדינאי הרומי רב-המעללים אמנם הפסיד למתחרה המר שלו, יוליוס קיסר, את השליטה באימפריה הרומית, אבל אצלנו הוא זכור כמי שכבש את ירושלים, בשנת 63 לספירה.

אבל פומפיוס עשה עוד משהו גדול שקשור אליכם: הוא הקים את בטומי (Batumi), עיר נמל הרובצת לחופי הים השחור בגיאורגיה, שאף תהיה היעד הבא שלכם. אם רק תרצו בכך.
וברור שתרצו.

משגשגת - וגם זולה

אבל לפני הכל, ולפני שתתענגו על פינוקיה, נופיה וחוויותיה -קבלו קצת גיאוגרפיה והיסטוריה על העיר המשמשת בירתה של מחוז אג'רה (Adjara).


- גיאורגיה: 6 דברים עבורם שווה לקפוץ למדינה הכל כך קרובה וזולה


בטומי ממוקמת על חצי אי, באזור שבו נהר צ'ורו נשפך אל הים השחור - ובדרכו חורץ בנוף סצנות יפהפיות. מצד אחד, נושקת העיר לים, ומצד שני - מוקפת בהרים נישאים שקשה להסיר מהם את המבט. כאן, לא הרחק מהגבול עם טורקיה, במקום שבו פוסקים לבסוף שקשוקי הרכבת, בהגיעם לתחנה האחרונה בקו הטרנס-קווקזי, תגלו עיר שמתהדרת בהווה שוקק חיים, אך מבלי לזנוח את עברה המפואר.

אז פומפיוס הקים, הביזנטים סיפחו והגיאורגים שלטו כבר בימי הביניים. והיו עוד גלגולים רבים במרוצת ההיסטוריה. אפילו סטאלין בכבודו ובעצמו העביר פה תקופת חיים קצרה, בעת שעבד בתחנה מטאורולוגית מקומית. וגלגול משמעותי במיוחד: בשנת 2011 חתמה בטומי הסכם עיר תאומה עם לא אחרת מאשר אשדוד...

בטומי אינה רק עיר תיירותית אלא גם עיר נמל מרכזית ויעד חשוב להשקעות בינלאומיות רבות בתחומי התשתיות והפיתוח. רבים מהמשקיעים אף בונים כאן מלונות לתפארת, הצצים בזה אחר זה. העיר הזו בהחלט צומחת ומשגשגת משנה לשנה. למרות השגשוג, עדיין מדובר בגיאורגיה, כך שבטומי זולה יחסית עבור התייר, ומחירי הלינה, התחבורה, האטרקציות והאוכל נמוכים למדי. וכל זאת, במרחק של כשעתיים וחצי מנתב"ג.

אג'רה בטומי גיאורגיה. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
בטומי היא בירתה של מחוז אג'רה ההררי בגיאורגיה/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock
פסל של האל נפטון ליד תיאטרון הדרמה בטומי גיאורגיה. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
פסל של האל נפטון ליד תיאטרון הדרמה בבטומי/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

הטיילת שלא תרצו לעזוב

האם הים הוא אותו ים בכל מקום? ובכן, תלוי. תלוי בחופים, ובאנשים וגם הטיילת. בבטומי, מרכיבי הסצנה הימית מתלכדים לפנינה שובת לב, שבה הטיילת מטופחת ויפה, ובה שפע של בתי קפה, מסעדות, דוכני ממתקים, וגם מדשאות מטופחות, מזרקות נהדרות ופסלים לרוב. כל זאת, לצד פינות חמד שכיף לרבוץ בהן ופשוט לבהות בעוברים ושבים, בהם תיירים רבים ממדינות שכנות וגם מרוחקות יותר. חובבי הריצה והרכיבה יגלו כאן שפע של מסלולים ייעודיים שבהם ניתן לשמור על כושר גם בחופשה בחו"ל.

בשעות הלילה משתנה האווירה, בעת שמגלים כי בטיילת ולצדה מופיעים כמה מועדונים שווים במיוחד. וגם אם לא שתיתם מנה הגונה של אלכוהול, יש מצב שבשעות החשיכה, תעופו על המזרקות המרקדות, הנמצאות באזורים שונים בטיילת, ולוכדות את המבט עם מופע אור-קולי רטוב במיוחד. כך או אחרת, המזרקות הללו מהוות תפאורה מצוינת גם לבילוי ערב משפחתי וגם לשיטוט רומנטי לילי.

אז כן, הים הוא בהחלט מוקד המשיכה העיקרי של בטומי. אבל עם או בלי הטיילת הנמתחת מול הים השחור, בבטומי מומלץ לשכור אופניים ולחקור את העיר בדיווש איטי וסקרני.

עוד באותו נושא

מלון Rooms קזבגי: חופשה מפנקת בגיאורגיה הכפרית

לכתבה המלאה
טיילת בטומי גיאורגיה. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מוקד המשיכה העיקרי של העיר. הטיילת בבטומי/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

לפני החתונה עוצרים בגן הבוטני

קבלו טיפ עולמי: כאשר אתם מגיעים לעיר זרה ומחפשים את המקום היפה מכל, לכו למקום שבו מצטלמים זוגות לפני נישואיהם. הטיפ הזה נכון לכל מקום, והוא נכון גם לגן הבוטני המקומי, השוכן כ-10 ק"מ ממרכז העיר. זוהי אחת האטרקציות המרתקות בעיר, והיא מהווה תחנת חובה לכל מבקר בבטומי. גם מי שלא ידע שהוא נמנה עם חובבי הבוטניקה, יגלה זאת כאן, לצד יותר מ-2,000 מיני צמחים, חלקם שונים ומשונים.

הגן הבוטני, שנוסד בשנת 1912 בזכות יוזמה של הגיאוגרף והבוטנאי אנדרי קרסנוב, צופה מגבוה אל מרחבי הים - וזה עוצר נשימה בדיוק כפי שזה נשמע. יש כאן נציגים צבעוניים מהעולם כולו הגן למעשה מחולק למתחמים שונים, המייצגים אזורים שונים בעולם: צפון ודרום אמריקה, אוסטרליה וניו זילנד, הרי ההימלאיה אגן הים התיכון ועוד.

והכל טובל בירוק עז, בפינות מלאות קסם ובאווירה של הרפתקה. בדיוק כפי שגן בוטני צריך להיראות.

הגן הבוטני בטומי גיאורגיה. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
אחת האטרקציות המרתקות בעיר. מבט מהגן הבוטני בבטומי/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

מהדולפינריום למצודה

בהנחה שלא הגעתם לבטומי רק כדי להעביר את הימים מול הים ואת הלילות בבתי הקזינו שוקקי החיים - תגלו שלעיר יש עוד הרבה להציע. חובבי העולם הימי יפקדו את הדולפינריום, שבו נערכים מופעים וכן יבקרו במתחם האקווריום הענקי, שבו עשרות מיני דגים, רובם נציגים של מינים המאכלסים את הים השחור.

כל הטוב הזה ועוד שוכן ב"פארק ה-6 במאי", הקרוי על שם התאריך המציין את יום ההפיכה באג'רה. הגן הוקם כבר בסוף המאה ה-19 ובלבו אגם גדול. הילדים שבחבורה יתענגו על גן החיות הקטן שפועל כאן.

חובבי ההיסטוריה יפקדו כמובן את מצודת גוניו, שנמצאת קילומטרים ספורים מדרום לעיר. המקום, שהחל את חייו במבצר רומאי, נדמה לעתים כתפאורה מתוך סרט היסטורי, עם חומות הענק עטורות החזזית שלו. גן עדן לצלמים.

מוקד משיכה מרתק נוסף, בלב העיר, הוא "פיאצה בטומי". כיכר פוטוגנית זו מוארת בשעות הערב באור יקרות, ובה מבנים היסטוריים רבים. לעתים נערכים כאן אירועי תרבות ססגוניים. וכמובן, בטומי היא גם בסיס יציאה נהדר לכל מה שיש לחלק זה של גיאורגיה להציע: פסיפס עשיר של נופים, טבע והיסטוריה מרתקת.

דולפינריום בטומי גיאורגיה. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
במתחם האקווריום הענק שבו עשרות מיני דגים. הדולפינריום בבטומי/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock
מצודת גוניו בטומי גיאורגיה. Shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
מצודת גוניו בבטומי, גיאורגיה/מערכת וואלה! NEWS, Shutterstock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully