וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת ענק בהונג קונג: הסטודנטים אמרו "לא" לסין

אי-פי

28.9.2014 / 10:51

עשרות אלפי צעירים מחו נגד ההתערבות הסינית במערכת הבחירות ההיסטורית בעיר, שתתקיים ב-2017. עשרות נפצעו בעימותים עם המשטרה. מנהיג המחאה מואשם בקשרים עם וושינגטון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הסטודנטים בהונג קונג הפגינו בהמוניהם בסוף השבוע נגד השלטון הסיני, ומאות מהם מתבצרים זה היום השלישי ברציפות מול בנייני הממשל המקומי.

רבבות צעירים צעדו ברחובות אחרי שכמה ממנהיגי המחאה נעצרו, משום שפרצו את מחסומי המשטרה. עשרות מפגינים נוספים נעצרו וכ-40 נפגעו מגז מדמיע. מפגינים רבים חבשו משקפי פלסטיק ועטו על ראשיהם ניילון נצמד כדי להתגונן מהגז.

לדברי מארגני המחאה, כ-60 אלף בני אדם השתתפו בהפגנה ביום שבת. המשטרה סירבה לנקוב באומדן של מספר המשתתפים, בטענה שמדובר ב"אסיפה לא חוקית".

חדשות נוספות מהעולם
התפרצות הר הגעש ביפן: 30 מטיילים נמצאו מתים
לראשונה: הקואליציה התקיפה יעדי דאעש ליד טורקיה
בצפון קוריאה מודים לראשונה: קים ג'ונג-און חולה

הפגנת סטודנטים מול קריית הממשל הסיני – הונג קונג, 28 בספטמבר 2014. AP
עשרות מפגינים נפצעו בעימותים עם השוטרים/AP
הפגנת סטודנטים מול קריית הממשל הסיני – הונג קונג, 28 בספטמבר 2014. רויטרס
רבבות המפגינים מול משרדי הממשל הסיני בהונג קונג, אמש/רויטרס

מחאת הסטודנטים גדלה בהדרגה בסוף השבוע אחרי שהעימותים בין המפגינים למשטרה שודרו בטלוויזיה. המפגינים, שהתאחדו בשם "אוקיופי סנטרל", מוחים על כוונתה של סין לבחור את המועמדים בבחירות המקומיות שייערכו ב-2017. זו תהיה מערכת הבחירות הראשונה שבה יבחר מושל העיר ישירות בידי הציבור.

הונג קונג חזרה לשלטון סיני ב-1997 בנוסחה שכונתה "מדינה אחת, שתי מערכות", ושהבטיחה למקומיים אוטונומיה שלטונית רחבה. ההסכם מתיר לתושבי הונג קונג להפגין, ואירועי סוף השבוע נחשבים למחאה הגדולה ביותר שקמה נגד השלטון הסיני ב-17 השנים האחרונות.

בחודש שעבר, בייג'ינג קבעה כי כל מועמד בבחירות בהונג קונג יהיה צריך לקבל את אישורה, ולהצהיר על נאמנותו לסין ולמפלגה הקומוניסטית. הדבר איחד כמה תנועות מחאה בהונג קונג, והביא את הסטודנטים לאיים כי ישביתו את הרובע העסקי של העיר (ה-Central).

הפגנת סטודנטים מול קריית הממשל הסיני – הונג קונג, 28 בספטמבר 2014. AP
אחד המפגינים מול השוטרים, בסוף השבוע/AP

אחד ממנהיגי המחאה, בני טאי, הכריז בליל שבת על הפגנת ענק. ההפגנה תוכננה רק ליום רביעי, אך הוקדמה במפתיע לתשואות הסטודנטים, בטענה כי הממשל המקומי לא השיב במועד לדרישות המוחים.

אחד העצורים, ג'ושוע וונג בן ה-17, מנהיג קבוצת מפגינים בשם "סקולריזם", נותר במעצר הבוקר, ועיתונים רבים פרסמו את תמונת מעצרו. במקביל, עיתונאים פרו-סיניים טענו כי הצעיר פעל מטעם השלטון האמריקני. העיתון וון ווי-פו "חשף" את קשריו של וונג עם וושינגטון, ותיאר כיצד משפחתו של הצעיר ביקרה בקזינו של שלדון אדלסון במקאו ב-2011.

איגוד של אנשי עסקים המקורבים לשלטון הסיני, בהם קבוצת "הרוב השקט למען הונג קונג", מתנגדים למחאה. הם טוענים שהמחאה תזיק לכלכלתה של הונג קונג, וחוששים ששיתוק מתמשך של הרובע העסקי יפגע בתדמית הבטוחה והיציבה של האזור.

הפגנת סטודנטים מול קריית הממשל הסיני – הונג קונג, 28 בספטמבר 2014. GettyImages
הפגנת סטודנטים מול קריית הממשל הסיני – הונג קונג, 28 בספטמבר 2014/GettyImages
הפגנת סטודנטים מול קריית הממשל הסיני – הונג קונג, 28 בספטמבר 2014. GettyImages
הפגנת סטודנטים מול קריית הממשל הסיני – הונג קונג, 28 בספטמבר 2014/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully