וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: 49 חטופים שוחררו משבי דאעש "בפעולה מתוכננת"

החטופים, בהם דיפלומטים, חיילים וילדים, שוחררו לאחר שלושה חודשים בשבי. הנשיא ארדואן אמר כי השחרור התאפשר בזכות סוכנות הביון הטורקית. טרם ברור אם טורקיה פעלה צבאית בלב עיראק

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

כל 49 בני הערובה שנלקחו בשבי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ב-11 ביוני בעיר מוסול, בצפון עיראק, שוחררו – כך מסר הלילה (שבת) ראש ממשלת טורקיה, אחמט דאווטאולו. לדבריו, בני הערובה שבו בבטחה לעיר סנליורפה, בדרום המדינה, בליווי סוכנות הביון הטורקית.

הנשיא רג'פ טייפ ארדואן מסר לרשת NTV הטורקית כי שחרור החטופים היה חלק מ"מבצע מתוכן מראש" של MIT, סוכנות הביון הטורקית. הרשת דיווחה כי טורקיה לא שילמה כופר בעבור שחרור החטופים. עוד דווח כי לא נרשמו עימותים עם חמושים במהלך שחרור החטופים. טרם התבררו נסיבות שחרורם של החטופים, ובאיזה "מבצע" מדובר - משא ומתן עם דאעש או פעילות צבאית חשאית בלב עיראק, אשר תהווה חציית קו אדום עבור אנקרה, שנמנעה מכך עד כה.

מסע הכיבוש של דאעש - כותרות אחרונות בוואלה! חדשות:
ארה"ב: 10 מיליון דולר למידע על רוצחי העיתונאים
הסוד של דאעש: איך הפך ארגון קטן לאיום היחיד על העולם?
לראשונה: מטוסי קרב של צרפת תקפו את דאעש בעיראק

לוחמי פשמרגה כורדים ליד תל עפר ממערב למוסול. אוגוסט 2014. רויטרס
הטורקים יצטרפו למאמצים? לוחמים כורדים באזור העיר מוסול/רויטרס

דאווטאולו סרב לפרט כיצד בדיוק שוחררו החטופים, אך מסר כי הסוכנות השתמשה ב"שיטותיה הייחודיות", והודה לאנשי הסוכנות ובכירי משרד החוץ על מאמציהם. הוא הכחיש כי הוצא לפועל מבצע צבאי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מצביע בקלפי – איסטנבול, 10 באוגוסט 2014. רויטרס
"פעולה מתוכננת מראש". נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

"אני שמח לחלוק עמכם את החדשות שאומתנו חיכתה להן", אמר ראש הממשלה, "בתום מאמצים רבים שנמשכו ימים ושבועות, בשעות הבוקר המוקדמות אזרחינו הועברו אלינו והושבו למדינה. הם חצו את הגבול ונכנסו לטורקיה, ואני בדרכי לפגוש אותם".

בין בני הערובה ששוחררו דיפלומטים, חיילים וילדים. הם נלקחו בשבי מהקונסוליה הכללית של טורקיה במוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק, שנפלה לשליטת לוחמי דאעש במהלך הלחימה בצפון-מערב המדינה.

אחמט דאווטאולו - שר החוץ של טורקיה. 2013. AP
"כל פגיעה באזרחינו תזכה לתגובה הקשה ביותר". דאווטאולו/AP

לפני כחודשיים, דווח בכלי התקשורת בטורקיה כי שוחררו 32 נהגי משאית טורקים שנחטפו אף הם על ידי הארגון האיסלאמיסטי בתקרית נוספת באזור מוסול, יום לפני ההשתלטות על הקונסוליה.

דאווטאולו, שהיה אז שר החוץ, אמר כי ארצו תגיב אם השבויים ייפגעו. "כרגע אנחנו מנהלים את המשבר, תוך התחשבות בביטחון אזרחינו. למען הסר ספק - כל פגיעה באזרחינו ובעובדי הקונסוליה תזכה לתגובה הקשה ביותר", אמר.

ימים ספורים לאחר חטיפת הנהגים ואנשי הקונסוליה, טורקיה נקטה במשנה זהירות והחלה בפינוי אזרחיה מלוב, בשל חשש מהתגברות הלחימה של הבדלנים האיסלאמיסטים במזרח המדינה. גורמים בשגרירות טורקיה בלוב מסרו כי כ-420 אזרחים טורקים פונו מהעיר מיסרתא, וכ-140 נוספים פונו דרך שדה התעופה לברק.

מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג רסמוסן, אמר לאחר החטיפה כי הארגון לא יתערב בנעשה בעיראק, אך מסר במסיבת עיתונאים שכינס במדריד, על רקע ישיבת חירום שכונסה לבקשת אנקרה: "אנו מפצירים בחוטפים לשחרר את בני הערובה באופן מידי. דבר לא יכול להצדיק את המעשה הנפשע הזה".

אולם לפני כשבועיים, דבריו של רסמוסן נשמעו שונים לחלוטין, כשהוא אמר כי הארגון ישקול בחיוב "כל בקשה" לסיוע מצד עיראק, אם בגדאד תבקש עזרה במאבקה נגד "המדינה האיסלאמית".

במקביל, נמשכים המאמצים בטורקיה להדוף את האיום ממזרח – ומאמצי ארצות הברית לרתום את אנקרה להצטרף לקואליציה העולמית שתפעל בעיראק ואולי אף בסוריה נגד דאעש. ארדואן חשף השבוע כי צבא טורקיה מכין תכנית להקמת אזור חיץ אפשרי בגבול הדרומי של המדינה, והממשלה תשקול את המהלך ותחליט אם הוא הכרחי.

עם זאת, גורם בכיר המקורב לממשלת טורקיה אמר בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי אנקרה תסרב לאפשר לקואליציה העולמית נגד "המדינה האיסלאמית" להוציא תקיפות אוויריות בעיראק ובסוריה מבסיסי חיל האוויר שלה, ולא תשתתף במבצע צבאי נגד הארגון האיסלאמיסטי. "טורקיה לא תהיה מעורבת בכל מבצע צבאי, אלא תרכז את מאמציה באופן מלא במבצעים הומניטריים", הוסיף הגורם.

ג'ון קרי ואחמט דאווטאולו באנקרה. רויטרס
ניסה לשכנע את הטורקים. קרי עומד מחוץ לחדר שבו נפגש עם דאווטולו בעת ביקורו באנקרה/רויטרס

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ביקר בתחילת החודש בטורקיה, במסגרת סבב פגישות במזרח התיכון, בניסיון לשכנע את הטורקים להצטרף למערכה. אולם על פי דיווחים הוא לא צלח, ובאנקרה סירבו לקחת חלק פעיל בתקיפות.

(עדכון ראשון: 07:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully