וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "הרמטכ"ל הבא ייבחר מבין לובשי המדים"

16.9.2014 / 13:43

שר הביטחון הפריך את השמועות בנוגע למועמדותו האפשרית של יואב גלנט לתפקיד, והדגיש כי מחליפו של בני גנץ יבוא מתוך שורות הצבא. "אדאג שלא תהיה סערה כמו בפעם הקודמת"

שר הביטחון בוגי יעלון בהרמת כוסית לראש השנה בעיריית קרית ביאליק, ספטמבר 2014. שלומי גבאי
"לא מתייחס לשמועות". יעלון/שלומי גבאי

שר הביטחון משה יעלון התייחס הבוקר (שלישי) לעננה סביב המועמדים להחליף את בני גנץ בתפקיד הרמטכ"ל, ורמז כי בניגוד לפרסומים מועמדותו של אלוף במיל' יואב גלנט לתפקיד כלל לא נבחנת. "ב-15 בפברואר יסיים גנץ את תפקידו. המחליף ייבחר מתוך שורות צה"ל, מבין לובשי המדים, בתהליך מסודר", ציין יעלון בהרמת כוסית לרגל ראש השנה עם הכתבים לענייני צבא בקריה בתל אביב.

גלנט היה מועמד להחליף את גבי אשכנזי בתפקיד הרמטכ"ל ב-2011, אך לבסוף המינוי בוטל בשל פרשה של עבירות תכנון ובנייה בביתו. לאחרונה עלה שוב שמו של גלנט כמועמד אפשרי לאחר שבריאיון לערוץ 2 אמר כי אינו פוסל את האפשרות להתמודד שוב לתפקיד. "אעשה בירורים מול היועץ המשפטי לממשלה שלא תהיה סערה כמו בפעם הקודמת. אני אתייעץ עם שרי ביטחון לשעבר ועם רמטכ"לים לשעבר", אמר השר. כשנשאל בנוגע לגלנט עצמו, השיב: "אינני מתייחס לשמועות".

בשלב זה שני המועמדים העיקריים במרוץ לרמטכ"ל הם סגן הרמטכ"ל, אלוף גדי איזנקוט, וסגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף יאיר נווה. הערכה היא שאם לא ינוקה סופית שמו של איזנקוט בפרשת הרפז גם אחרי התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שר הביטחון עשוי לצרף כמועמד את מפקד פיקוד הצפון, אלוף יאיר גולן. ההכרעה בנושא תינתן אחרי החגים.

יואב גלנט ביום עיון של מרכז בגין סאדאת, מאי 2011. שי אוקנין
מועמדותו כלל לא נבחנת. גלנט/שי אוקנין

בהרמת הכוסית עם הכתבים התייחס השר גם לשלל האתגרים הביטחוניים העומדים בפני ישראל. בנושא סוריה, אמר יעלון כי כוחותיו של אסד מנהלים קרבות כושלים בצפון רמת הגולן, זאת למרות הסיוע שהם מקבלים מאיראן ומחיזבאללה. "המורדים מתקדמים, אך לא מאיימים עלינו", הסביר יעלון. "מי שנמצא קרוב לגבול הן מליציות מקומיות". עם זאת, הוא ציין כי יש להמשיך להיערך להתפתחויות באזור.

על הדיאלוג עם הפלסטינים הוא ציין כי בסוף השבוע הקרוב צפויה לצאת משלחת של הרשות הפלסטינית ושל חמאס לקהיר כדי לדון בממשלת הפיוס, בתיווך מצרים, ולהערכתו תצא בשבוע לאחר מכן גם משלחת מישראל למצרים לצוך שיחות בנוגע להסדרה המתהווה ברצועת עזה. "מרחב הדיג נפתח לשישה מיילים ברצועת הים, מעבר כרם שלום הגביר את קצב הכנסת הסחורות ל-350 משאיות ביום ומעבר ארז נפתח", מנה השר את הצעדים שננקטו בהתאם להסכם הפסקת האש שגובש בתום מבצע "צוק איתן". "מדברים על כניסת כוחות המשטר של אבו מאזן למעבר רפיח כדי לפתוח אותו, ואם ישקלו אפשרות להניח כוחות של המשטר גם בצד הפלסטיני של מעבר ארז במקום חמאס אנחנו נהיה בעד".

עם זאת, הדגיש יעלון כי יתנגד להכנסת חומרים דו-שימושיים לרצועה, כמו צינורות שיכולים לשמש גם לייצור רקטות וחומרים כימיים שמשמשים גם לייצור מטעני חבלה. "חומרי בנייה וציוד שיקום ייכנסו לרצועת עזה באמצעות מנגנון שבונה מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב מרדכי, יחד עם שליח האו"ם רוברט סרי והרשות הפלסטינית. עם זאת, אם חומרים ממנו יועברו לבניית מנהרות - העברתם תיפסק לאלתר".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"לא צריכים ועדה בינלאומית"

יעלון דיבר גם על הביקורת שנמתחה על אופן ניהול המערכה בעזה, שנמשכה 50 ימים, והסביר כי היו פעולות של צה"ל שלא נחשפו לציבור. "מלחמה זה לא עניין לגימיקים. צריך לפעול באופן נכון ויעיל. היו אנשים שחיפשו מבצעים כמו אנטבה, זה לא עובד ככה. היו מבצעים מיוחדים שלא נחשפו", סיפר יעלון. "היה מבצע אחד של שייטת 13 שנחשף כי היו בו פצועים, אבל היו עוד אחרים. היה גם מבצע שבשייטת 13 התכוננו אליו, אבל הוא בוטל כי המטרה הושמדה בסוף מהאוויר. אני לא אסכן חיילים בשביל גימיק".

שר הביטחון התייחס גם לאפשרות שב-25 לספטמבר תתחדש האש מרצועת עזה, לאחר איומים מצד הזרוע הצבאית של חמאס שיעשו כן אם לא יינקט שום צעד שיקל על המצור על עזה. "אין סימן שמישהו מתכוון לחדש את האש. נוצרה פה איזושהי הרתעה, הם שילמו מחיר כבד מאוד. מצד שני, נפתחה עבורם נקודת אור כמו מעבר רפיח ועוד".

השר מתח ביקורת על שרים שהתבטאו בפומבי על הנעשה בקבינט המדיני-ביטחוני: "אני מקווה שאותם שרים למדו את הלקח. כל מי שעיניו בראשו מבין שלהתנהלות הזו היה מחיר כבד באופן שבו חשב הצד השני שאנחנו אוטוטו מתפלגים, קורסים, מתפצלים". השר רמז לכך שגורמים במערך המילואים העבירו מידע לחבר קבינט, וכשגילה זאת העביר את הנושא לטיפול הרמטכ"ל. "הערתי על כך בקבינט ברגע שהבנתי שיש ערוץ כזה אסור שנוצל לרעה", אמר השר, והוסיף כי לא ידוע לו על משרתי קבע שהעבירו מידע לחברי קבינט.

כוחות צה"ל ליד גבול רצועת עזה. 22 באוגוסט 2014. רויטרס
"אין סימן שמישהו מתכוון לחדש את האש". כוחות צה"ל סמוך לרצועת עזה/רויטרס

בנוגע לוועדת החקירה הבינלאומית שצפוי לבחון בעתיד את פעילות צה"ל בעזה, אמר יעלון כי ישקול לשתף פעולה עם ועדה שכזו רק אם היא תהיה הוגנת. "ידנו נקיות ואני שלם עם מה שעשינו בעזה". אמר השר. "אנחנו לא צריכים שום ועדה בינלאומית כדי לתחקר את עצמנו".

בתום דבריו מתח השר ביקורת קשה על סוגיית תקציב הביטחון ועל הקרבות המנהלים בין משרדו לבין משרד האוצר. הוא הסביר כי מתנהל ויכוח סביב תשעה מיליארד שקלים שאמור משרד הביטחון לקבל לדבריו, אך במשרד האוצר לא מכירים בכל הסכום. "זה ויכוח מטופש ואנחנו עומדים מאחורי המספרים". על השלכות הקיצוץ בתקציבו הוסיף יעלון כי מאחר שאין תקציב לבניית תשתיות עבור מערכת "שרביט קסמים", המערכת עלולה להפוך למבצעית רק ב-2016 ולא קודם לכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully