וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקת שמפריעה לגיבוש הקואליציה העולמית נגד דאעש

עם סיום ביקור קדחתני במזרח התיכון, לא ברור אם קרי שכנע את טורקיה להצטרף למאמצים. אך המאבק העיקרי הוא על השתתפות איראן בלחימה. הצרפתים יצליחו להרגיע את החששות מוושינגטון?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(ברק אובמה מציג את האסטרטגיה האמריקנית נגד דאעש, ביום חמישי)

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, הנמצא בסבב פגישות במזרח התיכון במסגרת המאמצים להקים קואליציה עולמית נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש), הבהיר אמש (שישי) כי "לא יהיה זה ראוי" שנציגי איראן ישתתפו בפגישת הפסגה הצפויה להיערך בפריז ביום שני הקרוב בנושא המלחמה באיסלאמיסטים בעיראק ובסוריה.

"חמינאי אישר לשתף פעולה עם ארה"ב נגד דאעש בעיראק"

בדברים שאמר לכתבים בעת ביקורו באנקרה, בירת טורקיה, שם נפגש עם מנהיגים טורקים בניסיון לשכנע אותם להצטרף למאמצים הבינלאומיים, הבהיר קרי כי בהינתן תמיכתה של טהראן במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד במהלך מלחמת האזרחים המתנהלת בסוריה בשלוש השנים האחרונות, הוא יתנגד להצטרפות איראן לקואליציה העולמית.

המלחמה העולמית נגד דאעש - עוד בוואלה! חדשות:
ריבלין: "חובה לעצור את דאעש, לפני שיהיה מאוחר"
רשימת המוות של אובמה: בכירי דאעש על הכוונת
אובמה: נחסל מהאוויר את "המדינה האיסלאמית"

ג'ון קרי ואחמט דאווטאולו באנקרה. רויטרס
קרי וראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו, אמש באנקרה/רויטרס

אולם גורם צרפתי בכיר מסר אמש כי פריז מוכנה להזמין את נציגי הרפובליקה האיסלאמית להשתתף בוועידה, חרף ההתנגדות האמריקנית. "אנחנו לא רחוקים מהסכמה", הוסיף הגורם. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, המבקר בעיראק, הבהיר כי הדיונים בין איראן למעצמות בנוגע לתכנית הגרעין הם עניין נפרד לחלוטין מהמלחמה נגד דאעש.

קרי הבהיר כי המאמצים להרכבת הקואליציה העולמית עדיין בהתהוות. "לא נוכל בנקודה זו להתחיל לפרט מדינה אחר מדינה, מה כל מדינה תעשה", אמר, "בזמן המתאים, כל תפקיד יובהר בפרטי פרטים". טורקיה נמנעה מלהביע תמיכה בהצטרפות למערכה, ואילו גרמניה, בין מדינות שונות איתן פתחה וושינגטון במגעים, מסרה כי לא תבצע תקיפות בעיראק.

פרנסואה הולנד ומסעוד ברזאני, אירביל. רויטרס
"על הקהילה הבינלאומית לתת כתף". הולנד וברזאני, אמש באירביל, בירת המחוז הכורדי/רויטרס

מצרפת, אשר החלה בחודש שעבר לחמש את כוח הלוחמים הכורדים, פשמרגה, נמסר כי היא מוכנה לבצע תקיפות אוויריות בעיראק, בדומה לאלה שהחלו לבצע כוחות אמריקניים נגד מטרות של "המדינה האיסלאמית" בעיראק. השגריר האיראני בעיראק, חסן דנאי, הוסיף אמש כי איראן תשמח להשתתף בפגישה בפריז, וכי יש לה אינטרס בייצוב המצב בעיראק.

סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מארי הארף, התייחסה אמש לאפשרות של הצטרפות ישראל לקואליציה - הכוללת עשר מדינות ערביות, בהן בין היתר לבנון, ירדן, ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ. הארף סירבה לקבוע בבירור מה העמדה האמריקנית, אך מסרה: "אנו מעריכים את תמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו במדיניות שלנו".

"סיוע מודיעיני מישראל חיוני למאבק בדאעש"

"על מנת להתמודד עם דאעש, אנו זקוקים לתמיכה אווירית מבעלות בריתנו", אמר אמש ראש ממשלת עיראק, חיידר עבאדי, בתום פגישה עם הולנד בבגדאד. "הנשיא הצרפתי הבטיח לי היום כי צרפת תשתתף במאמץ זה, ותפגע בעמדות הטרוריסטים בעיראק". שני המנהיגים סירבו לנקוב בלוח זמנים מדויק להצטרפות צרפתית למערכה.

עבאדי קרא לקהילה הבינלאומית לפעול גם בסוריה. עד כה, רק ארצות הברית רמזה כי היא עשויה לתקוף גם בסוריה, אך מדינות אחרות המעורבות במאמצים בעיראק הבהירו כי לא יתקפו לפי שעה במדינה השכנה. "הקבוצות האלה תוקפות את עיראק, ועל הקהילה הבינלאומית לתת כתף במאמץ להפסיק את המתקפות", הוסיף.

כלי רכב של לוחמי דאעש שהושמד על ידי הלוחמים השיעים בכפר בו חסן, אזור תיכרית. רויטרס
כלי רכב בשימוש דאעש שהושמד על ידי כוחות מיליציה שיעית בכפר בו חסן, באזור תיכרית בצפון עיראק, אתמול/רויטרס

במסיבת עיתונאים משותפת שערך עם נשיא עיראק, פואד מעסום, אמר הולנד כי מטרת הפגישה בפריז היא "לתאם את מאמצי הסיוע והתמיכה ואת הפעולות הנחוצות על מנת להגיע לאחדות בעיראק". הולנד המשיך לפגישה עם נשיא המחוז הכורדי האוטונומי בצפון עיראק, מסעוד ברזאני, והבהיר כי משלוחי הנשק לכורדים "סייעו להפוך את מאזן הכוחות".

על רקע המשך הלחימה בקרקע בין כוחות דאעש לכוחות צבא עיראק, מיליציות שיעיות וכוח הפשמרגה הכורדי, קהילת המודיעין האמריקנית פרסמה הערכה חדשה בנוגע למספר הלוחמים שהצטרפו לשורות "המדינה האיסלאמית". דובר סוכנות המודיעין המרכזית של ארה"ב, CIA, מסר כי בין 20 ל-31 אלף סונים לוחמים כעת בעיראק ובסוריה במסגרת דאעש.

זאת, לאחר שההערכה הקודמת שפורסמה בחודש יוני התייחסה ללא יותר מ-10,000 לוחמים איסלאמיסטים. לטענת הדובר, הנתונים משקפים מאמצי גיוס מוגברים מצד הארגון, "לאחר שקצו הצלחות בשדה הקרב והכריזו על הקמת חליפות".

(עדכון ראשון: 23:25)

לוחמים שיעים בחילופי אש עם לוחמי דאעש באזור תיכרית, עיראק. רויטרס
לוחמים שיעים במהלך חילופי אש עם כוחות דאעש בצפון עיראק, אתמול/רויטרס
לוחמים שיעים בחילופי אש עם לוחמי דאעש באזור תיכרית, עיראק. רויטרס
לוחמים שיעים בחילופי אש עם לוחמי דאעש באזור תיכרית, עיראק/רויטרס
לוחמים שיעים בחילופי אש עם לוחמי דאעש באזור תיכרית, עיראק. רויטרס
לוחמים שיעים בחילופי אש עם לוחמי דאעש באזור תיכרית, עיראק/רויטרס
לוחמים שיעים בחילופי אש עם לוחמי דאעש באזור תיכרית, עיראק. רויטרס
לוחמים שיעים בחילופי אש עם לוחמי דאעש באזור תיכרית, עיראק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully