וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע דאעש יתקשה לגייס ערבים מישראל

7.9.2014 / 13:00

ארגוני ג'יהאד עולמי כבר גייסו תומכים בקרב ערביי ישראל בעבר, חלק מהניסיונות סוכלו על ידי שב"כ. בקרב פורשי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית יש קרקע פורייה עבורם

דאעש, הארגון המטורף שמזעזע את העולם הפך להיות "הדבר החם" בתקשורת העולמית והישראלית. החשש העולה כאן בישראל הוא מפני ניצנים של תומכים או חברים בארגון המטורף הזה מקרב אזרחי ישראל הערבים. האם יש כאלו שכבר הצטרפו להילחם עם הארגון בזירות הלחימה בסוריה ועיראק? התשובה היא כן. המצטרפים הם מעטים ובודדים, כאלו שהגיעו דרך טורקיה ומדינות נוספות לזירות הלחימה השונות, שם הם נלחמים וצוברים ניסיון מלחמתי.

מסע הכיבושים של דאעש - כל הכתבות

מאז שנת 2011 הצטרפו לשורות הארגון בודדים, ואחרים עוד קודם לכן, בימי אוסמה בן לאדן שארגונו באותה העת היה היחיד והקיצוני בעולם הג'יהאדיסטי. העמקת ההזדהות של אותם בודדים קיצוניים עם רעיון "הסלפיה ג'יהאדיה" (זרם איסלאמי הדוגל במאבק אלים) לצד יכולות ההתקשרות בעולם הסייבר, הפייסבוק והטוויטר, מאפשר ליצור קשר עם פעילים באזורי הלחימה באופן ישיר. לצד הלחימה שלהם, הארגון עוסק במסע גיוס מתוחכם, מסתורי ומפתה של מתאסלמים באירופה (ויש כאלו מעל מיליון), ושל בודדים המצויים בקרבנו.

דאעש. AP
"הדבר החם בתקשורת העולמית". לוחמי דאעש בעיראק/AP

בעבר, ידע השב"כ לאתר את אלו שיצאו להצטרף לפעילי הג'יהאד העולמי, ומאז התופעה נשמרת על "אש קטנה" בקרב מעטים, רובם פורשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, וגם לחבורת הסלפים הקיצונים, אנשי מסגד "שאהב א-דין" בנצרת, בראשות האימאם הקיצוני ביותר במגזר הערבי ישראלי - השייח נאזם סלים סאכפה.

מזה שלושה עשורים "חבורת סאכפה" מרוכזת בגליל התחתון, וליתר דיוק בכפר יפיע, בנצרת, ומקצתה בכפר דבוריה הסמוך לנצרת. בשנת 2009 חשפו השב"כ והמשטרה חולייה של שבעה תושבי נצרת שחלקם ביצעו את רצח נהג המונית יפים ויינשטיין, ופיגועים נוספים. ככל הידוע, לפחות שניים מהם יצאו להילחם בסומליה.

בשנת 2011 חשף שב"כ חוליה של חמישה ערבים ישראלים מדבוריה שתכננה לבצע סדרת פיגועי טרור, כולל חטיפת שוטר מג"ב וחטיפת נשקו ,פגיעה בתחנת משטרה מקומית ופגיעה במפעלי תעשייה אסטרטגיים. כל חמשת החשודים היו סטודנטים בטכניון והאוניברסיטה, דבר המאפיין ובולט בקרב פרופיל התומכים ברעיונות הסלפים-ג'יהאדיסטים. את ההשראה לתכנון הפיגועים שאבו אותם צעירים מצפייה בסרטוני הדרכה באינטרנט על אופן הכנת מטעני חבלה.

מעבר לאלו, היו כאלו שיצאו להילחם בזירות השונות וחלק מהם גם נהרג בלחימה, כמו מועיד אגבריה מהכפר מושרייפה בוואדי ערה שיצא עם שניים מחבריו להילחם בסוריה לצד הג'יהאדיסטים ומצא את מותו שם. בעבר, אותם קיצוניים נלחמו לצד אנשי ג'בהת א-נוסרה, וכיום הם נלחמים כתף לכתף עם לוחמי דאעש, שזוכה בבכורה מצד אותם מטורפים ששוקלים לאיזה ארגון קיצוני להצטרף. האם התופעה מדאיגה? כן. האם היא רווחת ונפוצה בקרב ערביי ישראל? לא.

יחד עם זאת, על אף שהיא שולית, תופעת ההתגייסות לארגון דאעש נושאת משמעות מסוכנת בשל נכונות חבריה לפעול באכזריות רבה בשם האיסלאם. החשש הוא שאותם מתי מעט שחצו את הרף האידיאולוגי והיו שם, רצחו בעצמם וחוו את אותן חוויות ומראות קשים, ירצו לעשות זאת שוב כאן בישראל עם שובם ארצה. אליהם יצטרפו צעירים שנפלטו מהמעגלים החברתיים של העולם הדתי, שמתוך שעמום וחוסר סיפוק עלולים להגיע למסקנה שמלחמת הג'יהאד צריכה להתקיים כאן ועכשיו.

ארגון שניתן להביס

האידיאולוגיה של דאעש מוצאת קרקע פורייה בקרב אלו שרעיון החליפו?ת האיסלאמית וחוקי האיסלאם הקדום קוסמים להם. כאלו שבתפיסתם המעוותת רצח הוא לגיטימי וכמה שיותר אכזרי - כך יותר טוב. לרוב, מדובר בחבורות קטנות וממודרות שהחדירה המודיעינית אליהן קשה מאוד.

מניסיוני בשב"כ, אני יודע שהארגון יכול וממפה את החבורות והבודדים האלו, ויודע להפוך "סימנים מעידים" למודיעין איכותי ובחלק מהמקרים אף לסכל כוונות לבצע פיגוע. זאת, כתוצאה ישירה של יכולות מודיעיניות גבוהות מאוד ושילוב כוחות עם משטרת ישראל והמוסד, במקרה הצורך.

כחלק מאותה היערכות לחדירת רעיונות דאעש למדינה, ביוזמת שב"כ, חתם שר הביטחון משה יעלון לפני מספר ימים על צו המגדיר את הארגון כ"התאחדות בלתי חוקית". צו זה יאפשר אכיפה של ניסיונות התארגנות הכוללים, בין היתר, את אותן הנפות דגלי דאעש ותליית כרזות תמיכה בארגון להן היינו עדים בעת האחרונה בנצרת ועכו. פרסום כרזות אלו מעיד על הימצאות הרעיון הדאעשי בקרב האוכלוסייה, ועל פוטנציאל ההשפעה שלו על קיצונים בודדים שעלולים לאמץ רעיונות מטורפים ומאיימים.

לצד מגמה זאת, יש לצפות שככל שהקואליציה העולמית שארה"ב מגבשת בראשותה תפעל בעוצמה נגד יעדי הארגון האיסלאמי בעיראק ובסוריה, המוטיבציה של אותן מועדים לפורענות בצפון אמריקה, באירופה ובאף בקרב ערביי ישראל תגבר. עם זאת, באמצעות התערבות אמתית של הקואליציה המתרקמת, ניתן יהיה להביס את הארגון על ידי פגיעה בעומדים בראשו ומיטוט גייסותיו. ככל שהארגון יספוג הפסדים בקרבות ויאבד אחיזתו באותם אזורים שהשתלט עליהם - כך ייטב לעולם השפוי.

שב"כ, יחד עם כוחות הביטחון האחרים, ימשיך להתמקד בעשייה מודיעינית, בחשיפת תאים פנימיים ובאלו שצברו את הניסיון וישובו מוכנים ומתודרכים להקים תאי פיגועים בישראל. לצד החשיפה, הענישה המקלה מאוד (עד שנתיים מאסר) של אלו ששבו מסוריה מעוררת בעיה קשה, שכן זו אינה מהווה הרתעה מספקת. פעילות נחושה של השב"כ, בגיבוי הפרקליטות ומערכת המשפט, הן כלפי הפעילים מהשטח והן כלפי ראשי המסיתים, עשויה לעצור את התופעה.

ואחרי כל זה, לפני כעשרה ימים בלבד הסתיימו 50 ימי לחימה מול חמאס, שהזכירו לכולנו מי האויב המיידי של ישראל. לצד האיום שנשקף מחיזבאללה מצפון, אל לישראל להסיט את מבטה מהתנועות האיסלאמיות הקיצוניות שכבר כאן.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

הכותב הוא בכיר לשעבר בשב"כ

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully