וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה של וינשטיין: צמרת המדינה על דוכן העדים?

2.9.2014 / 14:00

המשטרה ממליצה להאשים את הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי בהפרת אמונים, אך היועמ"ש ייאלץ לשקול אם כדאי לזמן אישי ציבור בכירים להעיד ולחשוף חומרים מביכים בשל עבירות לא חמורות יחסית

צילום: שלומי גבאי, אבי כהן, גדעון צנטנר, שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

אחרי שהמשטרה גיבשה היום (שלישי) את המלצתה להעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי במסגרת "פרשת הרפז", היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין עומד בפני דילמה לא פשוטה. וינשטיין יידרש להחליט אם לאמץ את ההמלצה ולהעמיד את אשכנזי ובכירים נוספים בלשכתו לדין בסעיפי עבירה זניחים יחסית, הכוללים בין היתר מסירת מידע לגורם בלתי מוסמך והפרת אמונים, ובכך לאלץ את ההגנה ואת הפרקליטות לזמן לדוכן העדים שורה ארוכה של אנשי ציבור בכירים, ובהם ראש הממשלה, במסגרת משפט ציבורי פתוח.

נוסף על נתניהו, נמנים עם העדים הפוטנציאליים גם שר הפנים גדעון סער, שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני, בכירים במשרד הביטחון וקציני צה"ל בכירים, בהם גם סגן הרמטכ"ל גדי אייזנקוט. עוד יידרשו לעמוד על דוכן העדים שורה של עיתונאים בכירים בשלל כלי תקשורת, שבמסגרת החקירה עלה כי הרמטכ"ל לשעבר קיים עמם שיחות רקע. "וינשטיין ייאלץ לשקול היטב אם להגיש כתב אישום בפרשה הזו", אומרים גורמים המקורבים לאחד המעורבים. "ברגע שיוגש כתב אישום, תיאלץ המדינה להתמודד עם מצעד עדים בלתי-נגמר. כל הבכירים ביותר בישראל ייאלצו לתת עדות בבית המשפט. המשפט הזה יכול לקחת שנים ארוכות עד שיסתיים".

עוד בוואלה! חדשות:
חשש לחדירת מחבל: נעצרו חשודים, הכוננות הוסרה
"אבו מאזן יוזם: נסיגה ישראלית בתוך 3 שנים"
חשד לשחיתות ברכבת ישראל: עשרות נעצרו לחקירה

יהודה וינשטיין וגבי אשכנזי. ספטמבר 2014. יותם רונן, טלי מאייר, עיבוד תמונה
"ייאלץ לשקול היטב אם להגיש כתב אישום". וינשטיין ואשכנזי/עיבוד תמונה, יותם רונן, טלי מאייר

מלבד סוגיית העדים, הנושא המרכזי שעל בסיסו נפתחה החקירה היה החשד לניסיון "פוטש" מצד לשכת הרמטכ"ל בכך שאסף חומר מכפיש על שר הביטחון דאז אהוד ברק ועל אנשי לשכתו. עם זאת, בתום החקירה מתברר כי לא נמצאו ראיות לכך. בעייתיות נוספת היא שפתיחת משפט בפרשה תבשר על האפשרות לחשוף חומרים מוקלטים מתוך לשכתו של אשכנזי – חומרים שעלולים להביך מאוד את הממשלה ואת המדינה, גם אם אינם כוללים ראיות לעבירות פליליות.

הנושא היחיד שעומד לרעתו של אשכנזי הוא סעיף הפרת האמונים שמייחסת לו המשטרה. מהחקירה עולה כי אשכנזי השתהה בדיווח על הימצאות המסמך המזויף בידיו לגורמי משטרה או ליועץ המשפטי לממשלה, זאת אף שידע כי נפתחה חקירה בנושא. כמוכן, עלה כי הוא מסר לכאורה לעיתונאים מידע ברמת סיווג "סודי ביותר" ומעלה במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות ראש הממשלה ולפקודות הצבא ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אבי בניהו בדיון בנושא תביעת הדיבה נגד מקאן אריקסון.בית המשפט המחוזי, לוד.. ניב אהרונסון
חשוד בהפרת אמונים, בהשמדת ראיות ובשיבוש הליכי משפט. אבי בניהו/ניב אהרונסון

מלבד אשכנזי, ממליצה המשטרה להאשים גם את הפרקליט הצבאי הראשי דאז ומזכיר הממשלה היום, אביחי מנדלבליט ואת עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר בהפרת אמונים ובשיבוש הליכי משפט, את דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו, בין היתר בעבירות של הפרת אמונים, השמדת ראיות ושיבוש הליכי משפט ואת אלוף-משנה (במיל') גבי סיבוני בשיבוש הליכי משפט. במשטרה חושדים כי וינר וסיבוני תיאמו בניהם גרסאות לפני חקירתם בפרשה וכי מנדלבליט עודכן מפי אשכנזי על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך, ולא דיווח על כך או הורה לאשכנזי לדווח על כך במשך כיממה, זאת אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה. כמו כן, נחשד מנדלבליט כי העביר מידע שקיבל בנוגע לפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בטרם סיומה.

עוד נטען נגד וינר כי לקראת בדיקת מבקר המדינה, שעליה הודיע בנובמבר 2010, הוא הנחה את אנשי לשכתו למחוק פגישות מלו"ז הרמטכ"ל. המשטרה סבורה שיש להעמיד לדין את מנדלבליט בעבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט, את וינר בהפרת אמונים ובשיבוש הליכי משפט ואת אל"מ סיבוני בשיבוש הליכי משפט.

חקירת המשטרה מצאה כי וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו סיכמו ביניהם להשמיד ראיה ולתאם עמדות, לאחר שווינר עודכן מפי הרמטכ"ל דאז על הנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו לחקור חשד להדלפת מידע מסווג לעיתונאי במרץ 2010. כמו כן, עלה כי המידע בנוגע להנחיית ראש הממשלה הועבר על ידי בניהו לעיתונאי שלא כדין. המשטרה ממליצה להעמיד לדין את בניהו בגין הפרת אמונים, השמדת ראיות ושיבוש הליכי משפט. עוד נקבע כי יש ראיות להעמדתו לדין בגין התרשלות בשמירת ידיעות שהגיעו לידיו אגב תפקידו וסיכון ביטחון הידיעה, זאת לאחר שבחיפוש בביתו נתפסו חומרים מסווגים שהוחזקו ללא אישור וללא סמכות. עבירה דומה מיוחדת גם לווינר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully