וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב מקדמת הצעת החלטה לפירוז רצועת עזה

עמר ויקסלבאום

29.8.2014 / 13:57

לפי "א-נהאר" הלבנוני, ההצעה קוראת לפתרון ארוך טווח: שליטה מלאה של הרשות בעזה, שיקום הרצועה והשמדת כל המנהרות למצרים ולישראל. דווח כי פועלים לפרסמה לפני השיחות הבאות בקהיר

צילום: יותם רונן, עריכה: יותם בן-דוד

(לפיד בעוטף עזה, אתמול: "צוק איתן" חייב להסתיים בתהליך מדיני)

האם זו התכנית שתמנע את סבב הלחימה הבא בין ישראל לפלסטינים? העיתון הלבנוני "א-נהאר" דיווח היום (שישי) כי ארצות הברית הגישה למועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה שתקדם "פתרון ארוך טווח" בין הצדדים, ולפיה רצועת עזה תהפוך לאזור מפורז – מלבד הנשק שיהיה בידי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית – וכל המנהרות שנחפרו מהרצועה לישראל ומצרים יושמדו. גורם דיפלומטי רם-דרג ממועצת הביטחון אמר שמטרת ההחלטה היא לקדם "פתרון ארוך טווח" בין הצדדים וכי פועלים לפרסמה לפני סיום הסבב השני של השיחות בחסות מצרים שנקבעו להיערך חודש אחרי הפסקת האש שהושגה השבוע.

עוד ידיעות בנושא:
אבו מאזן: ארה"ב הסכימה למדינה פלסטינית בגבולות 67'
היום שאחרי המבצע: יוזמה מדינית או בידוד בינלאומי
הסכם הפסקת האש: מה כל צד קיבל, ומה נתן

בנימין נתניהו, אבו מאזן. מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, gettyimages, עיבוד תמונה
הצדדים יכבדו את ההצעה? נתניהו ואבו מאזן/עיבוד תמונה, מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, gettyimages

לפי הדיווח, ההצעה האמריקנית דומה בתוכנה להצעות אירופיות וכן להצעת החלטה של ירדן, אך הולכת רחוק יותר בכל הנוגע לסוגיות של פירוז הרצועה והרס המנהרות. דווח כי הצעת ארצות הברית כוללת 12 סעיפים, ובכלל זה פרסום של גינוי ממועצת הביטחון ל"כל פעולות האלימות, התוקפנות נגד אזרחים ופעולות הטרור" וקריאה ל"הפסקת אש מידית שתכובד על ידי כל הצדדים".

פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
כולן יושמדו. מחבלי חמאס בתוך מנהרה שנחפרה מרצועת עזה/רויטרס

כמו כן, היוזמה כוללת קריאה לכל הצדדים "לציית לחוק הבינלאומי" בכל הנוגע לנושאים הומניטריים. לפי ההצעה, על מועצת הביטחון לקדם אספקה של סיוע חיוני לתושבי הרצועה, בעיקר דרך סוכנות האו"ם אונר"א וארגונים הומניטריים נוספים. ההצעה מבקשת למצוא פתרון בר-קיימא למצב ברצועת עזה בהסתמך על הנקודות הבאות:

• הרשות הפלסטינית תשוב לשלוט ברצועת עזה באופן מלא על פי מחויבות לעקרונות הקוורטט. הדבר יחל בשליטה על המעברים.
• פתיחת המעברים שבשליטת הרשות הפלסטינית, כפי שהוחלט בהחלטת מועצת הביטחון 1860, ובהתאם לתיאום ביטחוני מתאים.
• תחילת שיקום התשתיות והמבנים ושיקום הכלכלה ברצועת עזה באמצעות תכנית בתיאום עם הרשות הפלסטינית ובתמיכת הקהילה הבינלאומית. השיקום ייעשה תוך צעדים ביטחוניים שעליהם הוסכם, בהם מעקב אחר החומרים המוכנסים לרצועה.
• יישום הבנות "עמוד ענן" מנובמבר 2012, כולל אזורי הדיג המותרים ואזורי החיץ.

באן קי מון מזכ"ל האו"ם, 6 באוגוסט 2014. AP
ההצעה מבקשת לעקוב אחר חומרי הבנייה שיוכנסו לרצועה. מזכ"ל האו"ם באן, במרכז/AP

לפי הדיווח הלבנוני, הצעת ההחלטה האמריקנית כוללת קריאה למדינות החברות באו"ם "לנקוט צעדים דחופים לאסור אספקה ישירה ועקיפה של נשק אסור וחומרים הקשורים לייצור נשק באופן קבוע ומשמעותי, שיוביל בסופו של דבר להפיכת הרצועה לאזור נקי מנשק הנתון לשליטה מלאה ולגיטימית של הרשות הפלסטינית". עוד נכתב כי יש "לפרק ולהשמיד כל מנהרה העוברת דרך גבולות רצועת עזה".

ההצעה מבקשת ממזכ"ל האו"ם באן קי-מון "להקים מנגנון סיוע ליישום ההחלטה, שיאפשר את הכנסת חומרי הבנייה עליהם הוסכם ויעקוב אחר אותם חומרים כדי לוודא שהם אינם משמשים לייצור כלי נשק". עוד קוראת ההצעה ל"חידוש המאמצים מצד ישראל, הפלסטינים והקהילייה הבינלאומית להגיע לשלום כולל המבוסס על שתי מדינות דמוקרטיות, על פי החלטת מועצת הביטחון 1850".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully