וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נכשל מבצע הקומנדו הסודי לפריצה לכלא דאעש

21.8.2014 / 11:34

לוחמי "אריות הים" הונחתו בחודש שעבר בעומק סוריה כדי לחלץ את העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי, שסרטון הוצאתו להורג זעזע את העולם. בשבוע שעבר הציעו חוטפיו לשחררו

מסוק בלק-הוק של החטיבה האווירית למבצעים מיוחדים 160. Flickr
U.S. Army Photo by Sgt. 1st Class Alex Licea, מערכת וואלה! NEWS
מסוק בלק-הוק בשירות "אריות הים"/מערכת וואלה! NEWS, Flickr U.S. Army Photo by Sgt. 1st Class Alex Licea

בשלב זה, מעט פרטים ידועים על מבצע הקומנדו שעליו הורה הנשיא ברק אובמה במחנה המעצר של "המדינה האיסלאמית" בסוריה. דבר אחד כבר ברור: יחידת העילית שהצליחה לחסל את אוסמה בן-לאדן בפעולה הרואית ב-2011, לא הצליחה להתגנב ללב סוריה בחודש שעבר ולחלץ ממנה את העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי ואת השבויים האמריקנים הנוספים שהוחזקו בה.

פולי, ואולי גם העיתונאי סטיבן סוטלוף, הוחזק במחנה המעצר "עכירשי", כ-20 ק"מ ממזרח לעיר רקה, בירת הח'ליפות האיסלאמית של דאעש. הלוחמים שפשטו על המחנה לא איתרו בו את השבויים, שהועברו ממנו זמן קצר לפני כן. הם נאלצו לשוב על עקבותיהם, תחת אש כבדה, כשהם מתגלים ומותירים לפחות חמישה הרוגים מקרב החוטפים; והנה שלשום פורסם הסרטון המצמרר, שבו נראה איש ג'יהאד עורף את ראשו של פולי, ומאיים לרצוח גם את סוטלוף.

כבר ב-2013, תיאר "אמנסטי" את מחנות המעצר והעינויים של דאעש בסוריה. מחנה "עכירשי", שהוקם במזקקת נפט, משמש גם בסיס אימונים צבאי. עצירים מוחזקים בו במשך שבועות ארוכים, לעתים בבידוד ותמיד מבלי להבין היכן הם נמצאים. עיתונאי צרפתי שהוחזק בשבי לצד פולי במשך כמה חודשים, וששוחרר לאחר מכן בסיוע ממשלתו, סיפר אמש כי השניים נכפתו זה אל זה בשלב מסוים. לדבריו, פולי ספג "מכות מיוחדות" מידי החוטפים מכיוון שהיה אמריקני. לא ידוע אם בשלב זה, השניים כבר היו עצורים ב"עכירשי". אך ניתן להניח שתנאים דומים, אם לא גרועים יותר, שוררים גם בשאר מחנות המעצר של הארגון האיסלאמיסטי.

פרשנות: מדוע סרטון ההוצאה להורג של דאעש פורסם דווקא עכשיו?

דאעש ערפו את ראשו של עיתונאי אמריקני שנחטף בסוריה. צילום מסך
ג'יימס פולי לפני הוצאתו להורג, בסרטון שפרסם דאעש, השבוע./צילום מסך

לכאורה, פולי הוצא להורג כנקמה על פעילות הכוחות האמריקניים בעיראק. אלא מתברר כי הוריו, ג'ון ודיאן, המתגוררים בעיר רוצ'סטר שבניו המפשייר, קיבלו רק לפני שבוע מייל עם דרישת כופר של מאות מיליוני דולרים. ייתכן מאוד שהתשלום, עם או בלי עסקה לחילופי שבויים, היה עשוי להביא לשחרורו של בנם. עסקאות דומות כבר בוצעו בהצלחה, למרות מדיניותה הרשמית של ארה"ב האוסרת על מו"מ עם מחבלים.

גורמים בממשל אובמה טוענים כי נאלצו לחשוף את המבצע הכושל בשל הביקורת שספג הנשיא, על כך שלא עשה מספיק כדי לחלץ את השבוי. מנחה ברשת פוקס מתח את הגבול אמש, כשאף טען ש"אובמה לא טרח לענוב עניבה", כשדיבר על העיתונאי שנרצח. היומון הפופולרי "ניו יורק פוסט" עשה מעשה דוחה במיוחד, כשפרסם על השער את תמונת הסכין המשספת את גרונו של פולי. שני כלי התקשורת הללו, יצוין, שייכים לרופרט מרדוק, הרוחש תיעוב אובססיבי לנשיא אובמה.

אך הדיווחים על כישלון המבצע כבר החלו להתפרסם לפני כמה שבועות, והממשל לא היה יכול עוד להשתיקם. לפי בחינה של כמה פרסומים זרים, אפשר לשער שהמבצע יצא לדרך בימים הראשונים של חודש יולי, ושההסתמכות על יומינט (מודיעין ממקורות אנושיים) תרמה לכישלונו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הנשיא ברק אובמה מגיב לרצח העיתונאי ג'יימס פולי – מסצ'וסטס, 20 באוגוסט 2014. GettyImages
הנשיא ברק אובמה, אתמול במסצ'וסטס/GettyImages

לפי הבית הלבן, המבצע אירע "בתחילת הקיץ". דיווח של העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי" ושל עדויות ברשתות החברתיות מסייע למקד את הפשיטה ב-3 או ב-4 ביולי. עדי ראייה דיווחו לעיתון כי "כוח קומנדו זר" הוצנח בפאתי העיר רקה כיומיים קודם, והתגנב למחנה אימונים של "המדינה האיסלאמית". הלוחמים הגיעו במסוקי בלק-הוק מיוחדים, כשמטוסי קרב ומטוסי ביון מחפים על המבצע ממרחק.

לפי עדי הראייה, הלוחמים האמריקניים פרצו למחנה בשעה 02:00 בלילה. להפתעתם, הם לא איתרו את השבויים בתאי המעצר, ובמנוסתם נתקלו באש כבדה מצד השומרים. חמישה מאנשי "המדינה האיסלאמית" נהרגו בחילופי האש. אחד מטייסי המסוקים נפצע קל במהלך הפינוי.

ג'ון ודיאן פולי, הוריו של ג'יימס פולי, מחוץ לביתם ברוצ'סטר – ניו המפשייר, 20 באוגוסט 2014. רויטרס
ג'ון ודיאן פולי מחוץ לביתם בניו המפשייר, אתמול/רויטרס

גורמים בפנטגון ובבית הלבן אישרו את מרבית הפרטים הללו במהלך הלילה, בשיחות עם כמה כלי תקשורת אמריקניים. לפי ידיעות נוספות שהתפרסמו בשעות האחרונות, עולה כי השבויים הועברו ממתקן המעצר זמן קצר לפני הפשיטה - שעות ספורות או אפילו יומיים לפני שהלוחמים הגיעו למקום.

ייתכן שאחד הגורמים שסיפקו את המידע המדויק על מיקום של החטופים התחרט ברגע האחרון, מרצונו או תחת איומים, או שהחטופים הוזזו ממקום למקום כחלק מנוהג קבוע. לפי אחד הדיווחים, רשת התקשורת הסלולרית הושבתה באזור עם הגעת הלוחמים, וייתכן שמהלך זה חשף את הכוחות והביא להזזת החטופים.

לפי המגזין "פוריין פוליסי", טייסת 160 למבצעים מיוחדים קיבלה פיקוד על המבצע, שככל הנראה השתתפו בו כ-20 לוחמים מיחידת "אריות היום" (SEALs), שאנשיה חיסלו את אוסמה בן לאדן ב-2011. רסיס מידע נוסף מקשר בין המבצע הכושל בסוריה לבין המבצע המפורסם להריגת מנהיג אל-קאעדה בפקיסטן: מדבריו של עד ראייה ששוחח עם "אל-קודס אל-ערבי", עולה כי המסוקים שנחתו בסוריה נעו "ללא קול", כלומר, עם אמצעים להשתקת הרעש העז של הרוטור. מתצלומים שתיעדו את המסוק המרוסק שהותירו האמריקנים באחוזתו של בן-לאדן באבוטאבד, התגלה כי הותקנו עליהם אמצעים להקטנת רעש, וציפויים לצמצום חתימת המכ"מ.

ביל קלינטון, ערב פיגועי 11/9:
פספסתי הזדמנות לחסל את אוסמה בן לאדן

*אוריה כנף uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully