וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש הוציאו להורג עיתונאי אמריקני שנחטף בסוריה

20.8.2014 / 1:44

סרטון שפרסם ארגון "המדינה האיסלאמית" מתעד את רציחתו של ג'יימס פולי, שנעלם בסוריה לפני שנתיים. עיתונאי אמריקני נוסף הוצג בסרטון. החוטף: "אובמה, חייו תלויים בך"

ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) פרסם אמש (שלישי) סרטון מחריד המתעד את הוצאתו להורג של העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי, שנעלם בסוריה ב-2012. אדם רעול פנים ערף את ראשו במיקום לא ידוע. לפני שנרצח, אמר פולי למצלמה כי "על האמריקנים להתקומם נגד מנהיגיהם" וקרא לאחיו, טייס בחיל האוויר, לסרב פקודה ולא להפציץ את המורדים הסונים בעיראק.

פולי הוא האמריקני הראשון שמוצא להורג בידי ארגון הטרור הסוני, שהצליח בתקופה האחרונה לכבוש שטחים מעיראק ולבסס חליפות שחולשת על אזור נרחב המתפרש מסוריה וכמעט עד גבול איראן.

מדוע סרטון ההוצאה להורג פורסם דווקא עכשיו? פרשנות

הנשיא אובמה קיבל עידכון בנושא בעודו במטוס איר-פורס 1, בדרכו מהבית הלבן בחזרה לחופשתו במסצ'וסטס. מהמועצה לביטחון לאומי נמסר כי גופי המודיעין האמריקניים בודקים את מהימנות הסרטון, ונאמר כי אם יימצא שהוא אמיתי – מדובר במעשה מחליא שארה"ב מזועזעת ממנו. "יהיה זה רצח אכזרי של אמריקני חף מפשע. אנחנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחתו ולחבריו", אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי, קייטלין היידן.

עוד על דאעש בוואלה! חדשות
עיראק: מתקפה משולבת לכיבוש תיכרית מידי דאעש
"המדינה האיסלאמית" לאמריקנים: "נטביע אתכם בדם"
בריטניה: נפעל נגד דאעש, אך לא ניכנס לעוד מלחמה

העיתונאי האמריקני ג'יימס פולי מוצא להורג בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
ג'יימס פולי לפני הוצאתו הורג/צילום מסך, יוטיוב

בעודו כורע, אזוק ולבוש במדים כתומים המזכירים את העצורים במתקן הכליאה האמריקני בגואנטנמו, אמר פולי: "אני קורא לחבריי, למשפחתו ולאהוביי לצאת נגד הרוצחת האמתית שלי, ממשלת ארה"ב, משום שמה שייקרה לי הוא תוצאה של השאננות והעבריינות שלה". סביר להניח שאת הדברים הללו הוכרח האמריקני לומר על ידי שוביו.

בסרטון שהופץ אמש נראה שבוי נוסף, שזוהה כעיתונאי סטיבן ג'ואל סוטלוף. החוטף, בעל מבטא בריטי, איים כי יוציא להורג גם את סוטלוף, אלמלא ארה"ב תעצור את המתקפה הצבאית בעיראק נגד "המדינה האיסלאמית". "חיל האוויר שלכם תוקף בעיראק באופן יומיומי. ההפצצות שלכם גרמו לנפגעים מוסלמים רבים. אתם כבר לא לוחמים במתקוממים. אנחנו צבא איסלאמי ומדינה שהיא כעת מקובלת על ידי מספר גדול של מוסלמים בכל רחבי העולם", אמר פעיל דאעש בסרטון.

העיתונאי האמריקני ג?יימס פולי - חאלב, יולי 2012.. Nicole Tung, אתר רשמי
ג'יימס פולי בחאלב, בחודש יולי 2012/אתר רשמי, Nicole Tung

פולי היה עיתונאי עצמאי שפירסם כתבות בעיתונים ובסוכנויות ידיעות בארה"ב. הוא עסק בעיקר במזרח התיכון וסיקר את "האביב הערבי" ברבות ממדינות האזור. בשנת 2011 נעצר על ידי שלטונו של מועמר קדאפי בלוב ושהה כחודשיים בשבי, עד ששוחרר עם נפילת המשטר. בהמשך עבר לסקר את המלחמה בסוריה, והתעקש להגיע עד לקו החזית. בין השאר, דיווח מתוך העיר חלב בעת שהייתה נתונה תחת הפצצות כבדות של משטר אסד.

"הוא היה יחיד במינו"

ב-22 בנובמבר 2012, פולי התלווה לקבוצת מורדים סורים במחוז אידליב שבמערב סוריה, סמוך לגבול סוריה-טורקיה. במהלך שהותו במקום הוא נחטף ומאז אבדו עקבותיו. משפחתו הקימה אתר אינטרנט ויצאה בסדרת ראיונות בתקשורת בניסיון לגרום לחוטפיו ליצור קשר, אך אף פנייה לא התקבלה בתגובה. כלי תקשורת שונים דיווחו כי פולי כנראה הוחזק בידי המשטר הסורי, אך לא נמצאה כל הוכחה חותכת לכך.

הקמפיין של המשפחה למען החזרתו זכה לתמיכתם של אזרחים ופליטים סורים שזכו להכיר אותו. עיתונאי טורקי שליווה אותו באחד מביקוריו לסוריה, סיפר אמש בחשבון הטוויטר שלו: "הייתי עם ג'יימס פולי בחלב באוגוסט 2012. פעילי האופוזיציה הסורית העריצו אותו. הוא היה יחיד במינו, אדם אמיץ". היום כאמור מתפרסם הסרטון המזעזע בו נראית לכאורה הוצאתו להורג.

"מעולם לא היינו גאים יותר בבננו ג'ים", אמרה אמו דיאן, אחרי היוודע דבר מותו בהצהרה שמסרה לתקשורת. "הוא הקריב את חייו בניסיון לחשוף לעולם את הסבל של העם הסורי. אנחנו מפצירים בחוטפים לחוס על חייהם של בני הערובה הנוספים. כמו ג'ים, גם הם חפים מפשע. אין להם שליטה על המדיניות האמריקנית בעיראק, בסוריה או בכל מקום אחר בעולם. אנחנו מודים לג'ים על כל האושר שהוא העניק לנו. הוא היה בן, אח, עיתונאי ואדם יוצא מן הכלל. בבקשה כבדו את פרטיותנו בימים הקרובים שעה שנתאבל על מותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully