וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד המורדים במזרח אוקראינה התפטר, אש בדונייצק

הסיבה לעזיבתו של איגור סטרלקוב, שלפי דיווחים שונים נפצע, לא נמסרה. קייב עדיין מונעת ממאות משאיות הסיוע ששלחה רוסיה להיכנס לשטחה. פוטין במסר פייסני: "כוח אינו תרופה לכל המחלות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(ראש ממשלת אוקראינה דוחה את הסיוע הרוסי)

מפקדם של הבדלנים הפרו-רוסים בדונייצק שבמזרח אוקראינה, איגור סטרלקוב, התפטר מתפקידו. מדובר בהתפטרות השלישית של בכיר בקרב המורדים בתוך שבוע. אלכסנדר בורודאי, ראש ממשלתה לשעבר של "הרפובליקה העצמאית של דונייצק", אישר אמש (חמישי) את דבר התפטרותו של סטרלקוב, אזרח רוסיה, שהוגדר "שר ההגנה" של "הרפובליקה של דונייצק". הוא לא פירט את סיבת ההתפטרות, אך אמר כי הדיווחים שלפיהם סטרלקוב נפצע בלחימה הם "הבל מוחלט". לפי בורודאי, גם הוא התפטר לאחרונה, מחליפו של סטרלקוב נודע בכינוי "צאר". לפי מקורות שונים, שמו של המחליף הוא ולדימיר קונונוב.

משבר רוסיה-אוקראינה - כותרות אחרונות:
באוקראינה מתים מפחד מהסוס הטרויאני של פוטין
מזרח אוקראינה: "מעוז המורדים נכבש בידי הצבא"
במערב מזהירים: חשש גובר מפלישה רוסית לאוקראינה

מנהיגם הצבאי של הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, איגור סטרלוב, שהתפטר מתפקידו באוגוסט. יולי 2014. רויטרס
בכיר נוסף בקרב המורדים שפורש מתפקידו. איגור סטרלקוב , בחודש שעבר/רויטרס

במקביל להודעה על התפטרותו של המנהיג הצבאי, דווח על הפצצות כבדות שהיו אתמול לראשונה ליד מרכז העיר דונייצק. לפחות אדם אחד נהרג כתוצאה מהן. לא ברור לחלוטין מי אחראי להפצצות – צבא אוקראינה או שמא הבדלנים. עדי ראייה שונים סיפרו על תושבי המקום שנמלטו על נפשם מחשש לחייהם.

צבא אוקראינה השתלט על העיר נובוסוויטליבקה, מדרום ללוהנסק. העיר הייתה תחת מתקפה של צבא אוקראינה בשבועות האחרונים ואף נותקה מאספקת המים והחשמל. עם כיבושה, התאפשר לחסום את שיירת המשאיות שיצאה שלשום ממוסקבה במטרה להעביר סיוע המוניטרי ללוהנסק. השיירה מונה כ-280 משאיות, שבהן, לטענת רוסיה, 2,000 טונות של מים, מזון לתינוקות ופריטים נוספים. הערב דווח כי הן חונות סמוך לגבול וממתינות להמשיך בדרכן. בקייב חושדים כי המשאיות מובילות אמצעי לחימה לבדלנים במסווה של סיוע הומניטרי תמים, ולפיכך מתעקשת כי פקחים של הצלב האדום יבדקו את המטען. במוסקבה הגדירו את הטענות של אוקראינה "אבסורדיות".

שיירה של משאיות סיוע שיצאו ממוסקבה למעוז הבדלנים הפרו-רוסים בדונייצק. 14 באוגוסט 2014. רויטרס
קייב מתעקשת שהמטען ייבדק. שיירת המשאיות עושה את דרכה לגבול אוקראינה, אתמול/רויטרס

במקביל לחילוקי הדעות ולאש בדונייצק, שוחחו אתמול בטלפון שרי החוץ של רוסיה ושל אוקראינה. בהודעה מטעם משרד החוץ במוסקבה נאמר כי שיחתם של סרגיי לברוב הרוסי ושל פבלו קלימקין האוקראיני הייתה חלק מ"מגעים מתמשכים ואינטנסיביים" שבהם מעורבים רוסיה, הקהילה הבינלאומית והצלב האדום. "הם דנו בהיבטים המעשיים של יוזמה לספק סיוע הומניטרי לאוכלוסייה בדרום-מזרח אוקראינה", נאמר בהודעה.

למרבה ההפתעה, דווקא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין השמיע היום הצהרות פייסניות למדי, בניגוד לרטוריקה התוקפנית שנקט בחודשים הארוכים של המשבר עם קייב, שפרץ בנובמבר 2013. פוטין נשא דברים בפני שרים וחברי פרלמנט במהלך ביקורו בקרים, חמישה חודשים אחרי שסיפח את חצי האי, והתייחס למדיניות החוץ של ארצו. "אנחנו צריכים לבנות את ארצנו בכבוד וביעילות, לא לגדר אותה מפני העולם שבחוץ", אמר פוטין. "עלינו לעבות ולנייד (כוחות), אולם לא לשם מלחמה או סוג זה או אחר של עימות, אלא לעבודה קשה בשמה של אוקראינה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב בביתו של אנטון צ'כוב. קרים, 14 באוגוסט 2014. רויטרס
"לא נסתובב עם סכין גילוח כמו אחרים". פוטין עם ראש הממשלה דימיטרי מדבדב, היום בביתו של הסופר אנטון צ'כוב בקרים/רויטרס

לדברי נשיא רוסיה, "כל בעלי בריתנו בעולם צריכים להבין שלרוסיה, בדומה לכל מדינה גדולה, חזקה וריבונית אחרת, יש דרכים שונות להבטיח את האינטרסים הלאומיים שלה, וזה כולל כוחות מזוינים. אבל זו לא תרופה לכל המחלות, ואין בכוונתנו, כמו אחרים, להסתובב בעולם עם סכין גילוח". לצד זאת, הוא הבהיר כי "על כולם להבין שגם לנו יש דברים בארסנל שלנו". הערב הוסיף פוטין ואמר כי מנהיגים רבים מאירופה מעוניינים לשיף סוף לסנקציות ההדדיות שהטילו על מוסקבה, שבתגובה להן השיבה האחרונה בסנקציות משל עצמה. פוטין אמר כי שוחח על כך עם עמיתו הצרפתי פרנסואה הולנד, ולדבריו, האחרון הביע עמדות דומות בעניין.

(עדכון ראשון: 20:29)

גופה של אדם שנהרג בהפצצות בעיר דונייצק במזרח אוקראינה. 14 באוגוסט 2014. רויטרס
תושבים נסו על נפשם. גופת אדם שנהרג בדונייצק, אתמול/רויטרס
שיירה של משאיות סיוע שיצאו ממוסקבה למעוז הבדלנים הפרו-רוסים בדונייצק. 14 באוגוסט 2014. רויטרס
מסוק חג מעל שיירת המשאיות שחנתה בקרבת הגבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully