וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עובדי השטן": היזידים, הכת הסודית שנרדפת בעיראק

בני הדת העתיקה החיים בצפון עיראק עומדים בפני רצח עם איטי מאז השתלטו על האזור לוחמי דאעש. לאחר אלפי שנים שבהן שמרו על המסורת, רבים חוששים כי הם לא יוכלו לאויב החדש והאכזר

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

על פסגות הרי סינג'ר בצפון עיראק, באזור שכבשו לאחרונה לוחמי דאעש, חיים 50 אלף בני הדת היזידית. בימים האחרונים רבים מהם נתונים בסכנת מוות מהתייבשות ומצמא. למרגלות ההרים מחכים להם לוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש), נכונים להרוג את מי שיעז לרדת.

תושבי מחוז נינוה שנמלטו מדאעש מגיעים למחוז סוליימייניה. עיראק, 8 באוגוסט 2014. רויטרס
תושבי מחוז נינוה בצפון עיראק שנסו מלוחמי דאעש/רויטרס

אתמול אישר נשיא ארה"ב לצבאו להפציץ יעדים של דאעש בצפון עיראק, לראשונה מאז הנסיגה ב-2011. מטוסי חיל האוויר תקפו פעמיים - בצהריים ובלילה. בנוסף, הוצנח סיוע הומניטרי לתושבי האזור, במטרה למנוע "רצח עם אפשרי", לדבריו. החדשות הללו הסבו לבני המיעוט הנרדף הקלה מסוימת. עד כה מתו עשרות יזידים ממחסור במים ומחום האימים שמגיע -50 מעלות. בין המתים לפחות 56 ילדים.

המשבר בעיראק - כותרות אחרונות
לראשונה מאז נסוגה: ארה"ב הפציצה מהאוויר בעיראק
עיראק: דאעש השתלט על אזורים במחוז הכורדי בצפון
האו"ם: ייתכן שדאעש מבצע פשעים נגד האנושות בעיראק

"הדת היזידית היא אחת הדתות, או הכתות, הכי עתיקות ששרדו בעולם", סיפר פרוואז גרגס, פרופסור ליחסים בינלאומיים בבית הספר לכלכלה בלונדון, למגזין "טיים". למרות זאת, לא הרבה ידוע עליהם, ונראה שכך הם מעדיפים. "הם קהילה סודית שמעבירה את הידע והמסורת שלה בעל פה", אמר היידר אל-חואי, חוקר בתכנית ללימודי המזרח התיכון וצפון אפריקה ב"קאטהאם האוס", המוסד המלכותי ליחסים בינלאומיים, גם הוא בלונדון. הוא אמר כי היזידים לא מתחתנים מחוץ לכת ובלתי אפשרי לאדם זר להמיר את דתו לדת היזידית. "כדי להיות יזידי עליך להיוולד למשפחה יזידית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
כוח פשמרגה כורדי נלחם בדאעש בעיר מחמור  בפרברי נינוה, ליד אירביל. עיראק, 7 באוגוסט 2014. רויטרס
טנק של כוחות כורדיים בצפון עיראק/רויטרס

האמונה היזידית נוסדה במאה ה-11 על ידי שייח' מהשושלת האומיית, שושלת החליפים הראשונה באימפריה המוסלמית. היא שואבת את מרכיביה מכמה מסורות שונות. "הם שאלו את ההרגלים שלהם מהמסורת הפרסית, מהדת הזורואסטרית שהתקיימה באיראן לפני כיבושי המוסלמים, מהנצרות - הם מאמינים שישו היה אחד מנביאים היותר חשובים - ומהאיסלאם", אמר גרגס. "זו אחת הדתות הסבוכות ביותר בעולם", הוא הוסיף. הם מבצעים את מנהג הטבילה אך גם ברית מילה, ולצד שני אלה מקריבים בעלי חיים ומאמינים בגלגול נשמות.

משמעות המילה "יזידים" היא "מתפללים לאלוהים", הסביר גרגס. מדובר בכת קטנה ביותר, ולדבריו היא מונה רק כ-700 אלף נפשות בעולם. 600 אלף מתוכם חיים בצפון עיראק, שם ניטשת בחודשיים האחרונים מלחמת חורמה בין הכוחות העיראקיים והכורדים לבין לוחמי דאעש האיסלאמיסטים. מרכזה של הקהילה היזידית היא בעיר סינג'ר במחוז נינוה, סמוך לגבול עם סוריה, שם מתרכזים גם רבים מבני המיעוט האשורי.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בהתייעצות בנושא עיראק עם הרמטכ"ל מרטין דמפסי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס. 8 באוגוסט 2014. הבית הלבן,
נשיא ארה"ב בהתייעצות בנושא עיראק עם הרמטכ"ל מרטין דמפסי ועם היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס/הבית הלבן

ביום ראשון אולצו מאות אלפי בני אדם, בהם יזידים רבים, לנוס מהאזור עם הדיפתם של הכוחות הכורדיים על ידי לוחמי דאעש. "בניגוד לנוצרים, הם אפילו לא מקבלים את האפשרות לשלם מס גולגולת ללוחמי הארגון", אמר אל-חואי. "דאעש מאמינים שהם סוגדים לשטן ולכן יש לטבוח בהם או להמיר את דתם לאיסלאם".

במשך מאות השנים היו היזידים נרדפים בגלל המחשבה המוטעית שהם סוגדים לשטן. "האמונה של היזידים", אמר אל-חואי, "היא דואליסטית, אך לא שטנית. הם מאמינים שטוב ורע, אלוהים ושטן, הם חלק מאותה יצירה שמימית". הם מונותיאיסטים באופן חלקי, ומאמינים בהוויה אחת עליונה הידועה כ"יסדן". לפיהם, אותה הוויה יצרה את העולם בעזרתם של שבעה מלאכים. המלאך החשוב ביותר מבין השבעה הוא המלאך "טאווס", מלאך שמופיע בצורת טווס או בצורת מלך, שהיזידים מתפללים לו חמש פעמים ביום. שמו השני של אותו מלאך הוא "שייטן", ולכן דבקה ביזידים התדמית השגויה של סוגדי השטן.

מתחיל להיראות כמו רצח עם

על אף העובדה שגם סונים וגם שיעים מכנים אותם שטניים, הם לא מאיימים על שלמותם הפיזית. אולם ארגון דאעש, המצוי "בהשתוללות שמתחילה להיראות כמו רצח עם", לא מסכימים לקבל את קיומם, אמר אל-חואי.

אלה חדשות עגומות עבור היזידים, שמספרם כבר החל להצטמם. "אנו מעריכים ש-15% מהקהילה עזבה לאירופה מאז פלישת ארצות הברית לעיראק בשנת 2003", ציין גרגס.
היזידים היו מטרה של אל-קאעדה ושל קבוצות נוספות בעיראק לאחר נפילתו של סדאם חוסיין. בשנת 2007 נהרגו 800 מהם בסדרת פיצוצים, והדבר האיץ את מנוסתם. "הקהילה חוששת שלהגירה של חבריה הצעירים תהיה השפעה בעייתית על הישרדותה העתידית", הסביר גרגס.

אריזת חבילות מזון שהוצנחו בצפון עיראק בבסיס אמריקני במפרץ הפרסי. 7 באוגוסט 2014. רויטרס
אריזת חבילות מזון לעקורים בצפון עיראק בבסיס אמריקני במפרץ הפרסי/רויטרס

בשלב זה, הישרדותם העתידית של בני המיעוט בהרי סינג'ר מוטלת בספק. עיראק וארצות הברית דואגות להם לאספקה חלקית של מוצרי מזון, אולם עד ראייה סיפר ל-BBC שבימים אלה מתקיימים רוב היזידים מארוחה אחת ביום. אם לוחמי דאעש לא ייסוגו על דעת עצמם או יוכרחו לסגת, ההרים, שלפי המיתוס מהווים את הנקודה האחרונה שאליה הגיעה תיבת נוח, יכולים להיות מקום מנוחתם האחרון של יזידים רבים. "לא הצלחנו להגיע אליהם", הודתה ג'ולייט טומא, דוברת יוניס"ף, קרן החירום של האו"ם למען ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully