וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריגול-נגדי במשטרה

7.7.2014 / 12:59

פרשת מעצרו של עו"ד רונאל פישר והחשדות לפיהן שיחד בכירים במשטרה למען לקוחותיו ממחישה עד כמה אין מי ששומר על השומרים. הגברת האמון בכחולי המדים עוברת דרך מכונת האמת

דוד בן גוריון, שכיהן כראש ממשלתה הראשון של מדינת ישראל ובמקביל כיהן כשר ביטחונה טבע את הסיסמא, המתנוססת בבה"ד 1 "תדע כל אם עבריה כי גורל בניה בידנו". על ברכי סיסמא זו התחנכו קציני צה"ל לדורותיהם. למפכ"ל יוחנן דנינו הייתי משיא עצה ואומר הצב מעל המטה הארצי יריעת ענק הנושאת את הסיסמא "והיה מחננו טהור" ומוסיף ליריעה, משטרת ישראל היא "עמוד הענן והאש של מדינת ישראל". פרשיית מעצרו של עו"ד רונאל פישר מצטרפת לסדרת פרשיות המעיקות על תדמית המשטרה, אלא שבכוחה של המשטרה לצמצם את הנזק התדמיתי אם תיזום הפעלת אמצעי בקרה מתוחכמים שיבדקו איכות שוטריה ואמינותם. הפעלת אמצעי הבקרה תעביר את משטרת ישראל מהסטגנציה בה היא שרויה כעת למצב של נקיטת יזמה ושליטה באנשיה, דבר שימנע מבוכות פעם אחר פעם.

לכל הטורים של אבי עמירם בוואלה! דעות

אמצעי הבקרה היעיל שבכוחו להניב פירות מידיים ויעילים הינו מכשיר הפוליגרף, באמצעותו תתבצענה בדיקות תכופות לקצינים בכירים ובעלי תפקידי מפתח במשטרה, זאת לשם בקרה על אמינותם ואמינות ביצועיהם. הבדיקה תאתר מדליפי מידע לידי גורמים לא מוסמכים ותאתר שוטרים שסרחו במהלך ביצוע תפקידם. על מנת שלא לשבש את ממצאי הבדיקה יש לבצעה כמובן ללא כל הודעה מראש. אין ספק שהצבת סטנדרט שכזה עלול לקומם את הקצונה הבכירה והשוטרים כאחד, יתכן אף שלדבר תהיינה השלכות נוספות, אך מרגע שתאומץ ההצעה יש להניח שתרד בהתאמה ובאופן דרמטי כמות המבוכות אליה נקלעת המשטרה בידי פקודיה.

הארכת מעצר לרונאל פישר בבית משפט השלום בירושלים. נועם מושקוביץ
למנוע מבוכה נוספת. עו"ד פישר בדיון הארכת מעצרו, היום/נועם מושקוביץ

כל מוסד בטחוני נוקט באמצעים של "ריגול פנימי", הייתי מוסיף לארגז הכלים של המפכ"ל יחידה ממין זה שתסייע לו בטוהר מידות שוטריו: יחידת ריגול נגדי שתעסוק בחשיפת שחיתות פנים משטרתית, זאת בנוסף למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) במשרד המשפטים. אמנם מח"ש נהנית ממערך מודיעני עצמאי המנסה להתמודד עם מטלה זו, אך המציאות אינה משקפת את הממצאים הנחוצים למפכ"ל ולשר לביטחון פנים לשם סיכול פעילות לא חוקית של כחולי המדים. צו השעה מחייב את עיבוי האמצעים. יחידה ממין זה צריך שתיהנה מאוטונומיה מוחלטת ותהא כפופה למפכ"ל והשר ישירות. תפקיד יחידה זו ללקט מידע מודיעני, הגם שאינו מגיע לסף הנדרש מראיות על פי דיני הראיות, המידע יתאפשר לשר ולמפכ"ל לנקוט אמצעים שתכליתם למקסם את איכות ביצוע מטלות המשטרה ובד בבד תשמור על טוהר מידותיה. למפכ"ל ולשר תוענק פררוגטיבה להעביר מתפקיד ו/או למנוע קידום של שוטר. אכן מדובר באמצעי דרקוני אך מחויב המציאות.

כזכור, הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן (רפו?ל) הפעיל אמצעים דומים לאיתור קצינים שסרחו. עצם קיומה של הבדיקה היא בעלת אפקט הרתעתי ובנוסף תהנה זו מאפקטיביות ממשית. כל בעל תפקיד היודע כי הוא נתון למעקב יבדוק את ציציותיו כל בוקר מחדש. משטרת ישראל כגוף ביטחוני מובהק חייבת לנקוט אמות מידה גבוהות של בקרה עצמית כפי הנהוג במוסדות מקבילים, כגון המוסד והשב"כ. איכות ביצועיה של משטרת ישראל, הגם שהם אינם בקצה הדלתא הביטחונית, חשובה דייה, שהרי פסע מפריד בינה לבין קצה דלתא זו.

אין ספק כי בין האמור לעיל לבין פרשת המעצר של עו"ד פישר מתקיים חוק הכלים השלובים, לפיכך אין מנוס מלהתייחס לפרשה זו. כל האמור להלן נשען על פי פרסומים בכלי התקשורת ומכאן הזהירות שיש לנקוט בהקשר לדברי הפרשנות המוצעים. פרשיית מעצרו של עו"ד פישר וחקירתו מנוהלת על ידי מח"ש. מח"ש נדרשה לחקור בעניין משום החשד כי לובשי מדים ספסרו במידע רגיש, שלוקט במהלך חקירות סמויות. אין צורך להכביר מילים בחשיבות העניין וחומרת החשד. כאזרח הייתי מייחל שחשד זה יתבדה. האם המידע שזלג היה כרוך בתשלום שלמונים הוא זניח שהרי אינהרנטית יש בחשדות הללו אלמנטים חמורים של שיבוש הליכי חקירה, מרמה והפרת אמונים.

מה יהיה הפרק הבא במותחן?

אלא שפרשייה זו נושאת בחובה פן מיוחד ונדיר, שוב הכול על פי הפרסומים: בשלב כלשהוא לאחר ששוחרר אלון חסן ממעצרו נוצר קשר בינו לבין עו"ד פישר. לא ברור כעת לאשורו אם הקשר הזה התפתח עוד קודם למעצרו או לאחריו. על פי הפרסומים היה זה חסן שחשף את הפרשה שהובילה למעצרו של עו"ד פישר. אם כך הם פני הדברים צפה ועולה קושיה משפטית בהקשר עם מעמדו של חסן בפרשה, קרי, האם חסן נהג את מנהג השומרוני הטוב והציע אינפורמציה למח"ש, שהובילה בסופו של יום לביום מהלך שבקצהו אמבוש ומזוודת מזומנים בידי עו"ד פישר או שמא זכה לטובת הנאה בהקשר זה. אם אכן זכה לטובת הנאה, יש להניח שנחתם עמו הסכם אד-הוק לשיתוף פעולה עם מח"ש. אין ספק כי כך או כך, יזכה חסן לנקודות זכות אם וכאשר יתקיים שימוע בעניינו. שיתוף הפעולה עם חסן חייב מידור וסודיות לעילא ולעילא ולו רק מהטעם שחסן נחקר בידי יחידת להב 433 לפני מספר שבועות, וכעת, כך יש להניח, שוטרים השייכים ליחידה זו תושאלו בפרשה הנוכחית.

אם יתברר כי אכן נחתם הסכם עם חסן, חייב הדבר אישור פרקליט המדינה, שי ניצן, ולשם כך נדרש מידור מוחלט. המידור הנדרש בפרשות ממין זה מחייב אף הוא את פרקליט המדינה בנקיטת אמצעי בטיחות מפני זליגת מידע, ויפה שעה אחת קודם. עיננו רואות כי אין רגע דל במערכת המשפט, המייצרת לנו חדשים לבקרים, דרמה אחר דרמה.

בקרב רבים, כך יש להניח, עולה הסקרנות עד היכן תסתעף חקירה זו שהרי פרסום רודף פרסום, והאם זו תעלה על מוקד החקירה דמויות בעלי פרופיל ציבורי גבוה, במידה לא מבוטלת תלויה תשובה זו בטיב הראיות שלוקטו באופן סמוי טרם מעצרו של עו"ד פישר ובמוצא פי הנחקרים. עושה רושם שהמילה האחרונה טרם נאמרה, הצימאון לניקוי אורוות הפשע ומעמדם הציבורי של הנחקרים עשוי לייצר התפתחויות דרמטיות בעלילה מתמשכת זו. כך למשל, אם יתברר למח"ש שהראיות הן "מעבר לגדר" ואין נגישות אליהן, לא יהא זה בגדר ניחוש פרוע אם נתבשר שנעשים ניסיונות במהלך ימים אלה לגייס עד מדינה בפרשה. עלילות אם כן נכונו לנו, תודו, גם הסופר ג'ון לה קארה לא צפה עלילה כזו באחד ממותחניו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הכותב הוא בעליו של משרד עריכת דין המתמחה במשפט פלילי ובפשיעה כלכלית, ויו"ר הוועדה לענייני פלילים בלשכת עורכי הדין מחוז תל אביב והמרכז

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully