וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יעצור את המנהיג שקרא תיגר על סגנו של בן לאדן?

עמית מאיר

5.7.2014 / 0:04

אבו בכר אל-בגדאדי הפך תוך כמה שנים מאיש דת בעיראק לראש ארגון הג'יהאד שמושך אליו אלפי סונים. מיהו הלוחם שעצבן את הנהגת אל-קאעדה והבטיח לאמריקנים: "נתראה בניו יורק"?

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

מאז חיסולו של המנהיג הבלתי מעורער של עולם הג'יהאד, אוסמה בן לאדן, ששלט ביד רמה באל-קאעדה ובשלוחותיה ברחבי העולם, סגנו, איימן א-זוואהירי, היה צפוי לתפוס את מקומו. אך מעברו השני של העולם הערבי צץ לו טוען לכתר, מסתורי יותר, אכזרי יותר – ופופולרי יותר. כיצד הצליח מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, לחטוף את הבכורה?

לפני כשבוע, הכריז על עצמו אל-בגדאדי חליף – ממשיך דרכו של הנביא מוחמד. התואר לא היה בשימוש מאז נפילתה של האימפריה העות'מאנית ב-1924, אולם לטענת תומכי "המדינה האיסלאמית", אין מתאים מאל-בגדאדי לשאת אותו. דובר הארגון, אבו מוחמד אל-עדנאני, הכריז גם על כינונה של "המדינה האיסלאמית", בשטחים שנכבשו על ידי הארגון בסוריה ובעיראק.

בתוך כך, אמש (שישי) דווח כי אל-בגדאדי נפצע אנושות בתקיפה אווירית של הצבא העיראקי בעיירה אל-קאים, סמוך לגבול סוריה, לאחר שנשא נאום באזור. הדיווח טרם קיבל אישור רשמי, ומהימנותו מוטלת בספק.

אם יתברר כנכון, מדובר בצעד ענק קדימה עבור הרשויות בבגדאד, שעד כה ספגו הפסדים מרים מול דאעש. עם זאת, בימים האחרונים התקבלו מספר דיווחים על ניצחונות של הצבא, שהתבררו כטענות שווא.

הלחימה בעיראק - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
דיווח: צבא עיראק נסוג במפתיע מגבול סעודיה וסוריה
מצעד הראווה של דאעש: הציג טיל סקאד שגנבו מאסד
קלטת ממנהיג דאעש: "מוסלמים, מהרו למדינה החדשה"

פעילי המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה, ארכיון. AP
פעילי "המדינה האיסלאמית"/AP

בתוך כך, שונה שם הארגון מ"המדינה האיסלאמית בעיראק ובא-שאם", אזור הלבאנט ההיסטורי, ל"מדינה האיסלאמית", שינוי כביכול פעוט, אולם זה טומן בחובו רמיזה עבה לכך שלוחמי הג'יהאד לא מגבילים עצמם גיאוגרפית, ומוכנים להתקדם הלאה ברחבי המזרח התיכון – ומעבר לו – בדרך להקמת מדינת הלכה.

לקריאת הביוגרפיה של אל-בגדאדי שפרסמו תומכיו

עם זאת, אל-בגדאדי נותר אלמוני למדי. לא מוכרות יותר משתי תמונות שלו, ופרטי חייו לוטים בערפל. איברהים בן עואד אל-בדרי א-רדאוי אל-חוסייני א-סמאראי, בשמו המלא, נולד בשנת 1971, והחל את דרכו כאיש דת, לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטה האיסלאמית של בגדאד, כך לפי הביוגרפיה שפרסמו תומכיו. לקראת סיום שלטונו של סדאם חוסיין, הוא שימש ככל הנראה כמנהיג דתי בעיר הולדתו, סמארה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אל קאעדה אינה עוד בסיס הג'יהאד"

לפי דיווחים מסוימים, כבר בשלב זה החל אל-בגדאדי את פעילותו הג'יהאדיסטית, אך לפי דיווחים אחרים, היה זה רק לאחר ארבע השנים שהעביר בכלא האמריקני בין השנים. לפי הדיווח ברשת אל ערביה, עם שחרורו בשנת 2009, הוא אמר לסוהרים: "נתראה בניו יורק".

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש. AP
אל-בגדאדי/AP

עם שובו למולדתו, הצטרף אל-בגדאדי לארגון "המדינה האיסלאמית בעיראק", הגלגול הקודם של דאעש, שהיה בזמנו שלוחה של אל-קאעדה. סדרת פיגועי התאבדות, חטיפות והוצאות להורג אכזריות שביצעה "המדינה האיסלאמית" סימנה את תחילתו של המשבר ביחסים על הנהגת אל-קאעדה.

בשנת 2011, פרסמה מחלקת המדינה האמריקנית הודעה רשמית בה הוגדר אל-בגדאדי "טרוריסט", והוצעו 10 מיליון דולרים לכל מי שיספק מידע שיוביל לאיתורו. הוא היה מבוקש בגין פעולות שתכנן וביצע בעיראק – אך באותו הזמן, אל-בגדאדי זיהה הזדמנות במלחמת האזרחים בסוריה, והורה על הקמת "ג'בהת א-נוסרה" – חזית הסיוע – שנלחמה בצבאו של אסד.

מודעת מבוקש שהוציאה מחלקת המדינה האמריקנית לאבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש. רויטרס
המודעה שפרסמה מחלקת המדינה האמריקנית בבקשת מידע על אל-בגדאדי/רויטרס

ב-2013, לאחר שארגון "ג'בהת א-נוסרה" קצר ניצחונות רבים, ולא מעט ראשים, הודיע אל-בגדאדי על איחוד עם "המדינה האיסלאמית", למרות התנגדותו של א-זוואהירי. "עליי לבחור בין שלטון האל לזה של זוואהירי, ואני בוחר בשלטון האל", אמר אז בקלטת שהופצה.

בתגובה להצהרה ולדברים דומים, בהם הטענה כי "אל-קאעדה אינה עוד בסיס הג'יהאד העולמי" ו"מנהיגיה סטו מדרך הישר", הנהגת אל-קאעדה פרסמה בתחילת השנה הצהרה כי היא אינה מכירה ב"מדינה האיסלאמית".

"אם אתה מחפש 'אקשן' – לך עם אל-בגדאדי"

הדרך משם להקמת החליפות האיסלאמית לא הייתה ארוכה. אל-בגדאדי מיהר להחיל את פרשנותו המחמירה של חוקי האיסלאם על השטחים שבשליטת הארגון, ראשית בסוריה, וכעת גם באזורים שנכבשו על ידי הלוחמים בצפון עיראק ובמזרחה.

לפי אותה ביוגרפיה שפרסמו תומכיו, אבו בכר אל-בגדאדי מגיע ממשפחה "דתית מאוד", והא קרא לעצמו על שמו של החליף הראשון, אבו בכר, יועצו הקרוב ביותר של מוחמד, לפי המסורת הסונית. השיעים, לעומת זאת, רואים באבו בכר בוגד.

האזינו: אל-בגדאדי קורא לסונים להצטרף ללחימה

בהודעה מטעם ה"חליף" החדש, שפרסם "מרכז אל-חיאת", הזרוע התקשורתית של "המדינה האיסלאמית", יומיים לאחר ההכרזה על כינון המדינה בעיראק ובסוריה, התייחס אל-בגדאדי נרחבות לעימות עם אחיו השיעים, וטען בחריפות כי במדינות רבות מוסלמים סונים סובלים מכפייה דתית – אשר יש לשחררם מידה.

לקריאת ההודעה המלאה של מנהיג "המדינה האיסלאמית"

יכולותיו של אל-בגדאדי כמפקד שטח ואסטרטג צבאי, במיוחד בהשוואה לא-זוואהירי, הם כנראה אחת מהסיבות המרכזיות למשיכה שהצליח לעורר בקרב ג'יהאדיסטים לעתיד. לפי הדיווחים, הרקורד ה"צבאי" שלו מכובד ומפורט, ואכן הארגון בפיקודו הצליח להשתלט ביעילות על חלקים נרחבים בעיראק במהלך החודש האחרון.

"בעשר השנים האחרונות או אף יותר מכך, א-זוואהירי הסתתר באזור הגבול בין אפגניסטן ופקיסטן, ולמעשה לא עשה הרבה מעבר לפרסום כמה הצהרות וסרטוני וידאו", הסביר ריצ'רד בארט, בכיר לשעבר בתחום הלוחמה בטרור בסוכנות הביון הבריטית MI6, לסוכנות הידיעות הצרפתית. "בעוד שבאותו הזמן, בגדאדי עשה המון – כבש ערים, סחף אחריו כמויות ענקיות של בני אדם, ויצא למסע רצח אכזרי ברחבי עיראק וסוריה. אם אתה מישהו שמחפש קצת 'אקשן', כנראה שתלך עם בגדאדי".

"נער הפוסטר" של לוחמי הג'יהאד

לפי ההערכות, כ-12 אלף לוחמים זרים הצטרפו לכוחות "המדינה האיסלאמית", מהם כ-3,000 ממדינות אירופה וצפון אמריקה. מהדי נמוש, הנאשם בביצוע הטבח במוזיאון היהודי בבריסל לפני כחודש וחצי, התאמן עם הארגון במשך כחודש, כך לפי דיווחים.

ה"כוכב" האמיתי של הארגון, עם זאת, שמחפה על אלמוניותו של אל-בגדאדי הוא עומאר ש-שישאני, או עומאר הצ'צ'ני. בן ה-28 מגיאורגיה משמש כיום ככל הנראה כמפקד הצבאי של הארגון, ומוביל את המתקפה מצדו הסורי של הגבול עם עיראק.

סרטון הגיוס שפרסם דאעש, והוסר מיוטיוב בעקבות תלונות:

הצ'צ'ני ריצה עונש מאסר של 16 חודשים לאחר מעורבותו במלחמה בגיאורגיה, במהלכו הבטיח: "אם אצא בחיים מהכלא, אלחם למען האל". ואכן, מיד עם שחרורו עבר לאימונים בטורקיה, ומשם לסוריה. זמן לא רב לאחר מכן, הוא נפגש עם אל-בגדאדי ונשבע לו אמונים.

כבר בראשיתה של מלחמת האזרחים הסורית היה ברור שמדובר בכוח יוצא דופן באכזריותו ובמעשים שהוא מוכן לבצע, אך רק כשהגיח מהכאוס הסורי, שמעטים מבינים את יחסי הכוחות הסבוכים בו, והופיע כגורם מוביל גם בעיראק – שהמעורבות של מדינות המערב בה עדיין מורגשת – נדמה שהעולם החל לחשוש.

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully