וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הסיכומים: סייעות משלבות יפוטרו בחופש הגדול

כ-3,500 סייעות משלבות ילדים עם צרכים מיוחדים מפוטרות מדי שנה ומועסקות בתום חופשת הקיץ, וזאת על אף שמשרד החינוך מתקצב שכרן לשנה שלמה. "ההתנהלות הזאת היא יריקה בפנים"

גדר הפרדה בין גן ילדים חרדי לגן ילדים חילוני בירושלים. מגד גוזני
גדר הפרדה בין גן ילדים חרדי לגן ילדים חילוני בירושלים/מגד גוזני

אף שלפני מספר חודשים הושגה הסכמה עקרונית בין ההסתדרות לבין השלטון המקומי בנושא, גם השנה קיבלו אלפי סייעות המשלבות ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל מכתבי פיטורים. הסייעות, שרבות מהן מקבלות שכר זעום על עבודתן הקשה, מפוטרות ממוסדות חינוך בכל רחבי הארץ אחרי 10 חודשי עבודה - ובמהלך חודשי החופש הגדול הן נותרות ללא כסף וללא עבודה. ההתנהלות המקוממת קורית שנה אחרי שנה, אף שמשרד החינוך מעביר תקציב למימון שכר שנתי לסייעות.

עוד בוואלה! חדשות
דיווח: נעצר אביו של אחד החשודים בחטיפת הנערים
אחותו הלסבית של פירון: "מבינה את הכעס על אחי"
8 התמונות שאתם חייבים לראות היום

3,500 הסייעות, שעובדות עם כ-87 אלף ילדים עם צרכים מיוחדים (בהם כאלה עם מוגבלויות שכליות או כאלה על הרצף האוטיסטי), מועסקות ברובן על ידי הרשויות המקומיות בהעסקה ישירה וחלקן בידי גורם שלישי בדמות עמותה או חברת קבלן – והן משתכרות כ-3,000 שקלים. פיטוריהן לקראת הקיץ נעשים במסגרת הסכם קיבוצי המאפשר לרשויות לעשות כן. "אנחנו מלוות את אותם הילדים בכל צעד. זו עבודה מדהימה רק חבל שהיא לא מתגמלת", אמרה רננה אשר, סייעת משלבת במוסדות חינוך בפרדס חנה בשנתיים האחרונות, שגם קיבלה לאחרונה מכתב פיטורים.

מחר יתקיים דיון חירום בנושא בוועדת החינוך בכנסת, בניסיון למנוע את פיטוריהן של הסייעות הקיץ. "ההתייחסות אל הסייעות, עובדות הקבלן, היא כאל נשים שקופות", אמרה היום יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון שיזמה את הדיון עם ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד) וח"כ מרב מיכאלי (העבודה). "הן נותנות את נשמתן לעבודה עם ילדים, ונאלצות להתחיל בעמדת נחיתות כלכלית כל פעם מחדש, משום שהן מפוטרות בכל קיץ", אמרה ח"כ גלאון והוסיפה: "זו איוולת ומחובתנו כחברה לתקנה".

"יריקה בפנים"

עד היום נערכו דיונים רבים בנושא, ונראה כי בדיון האחרון, שהתקיים בתחילת מרץ השנה, הושגה פריצת דרך - כאשר נציגי מרכז השלטון המקומי וההסתדרות הכריזו על תיקון ההסכם הקיבוצי של הסייעות המשלבות, כך שיובטחו להן 12 חודשי העסקה. "זה יתוקן בעזרת השם בימים הקרובים", אמר אז שלמה שטרן, ראש חטיבת חינוך ודת בהסתדרות והאחראי על ההסכמים הקיבוציים בשלטון המקומי דן בן חיים הוסיף בדיון: "נשלם שכר במשך 12 חודשים".

אף על פי כן, בשבועות האחרונים קיבלו הסייעות מכתבי פיטורים לקראת יציאת הילדים מחרתיים לחופש הגדול. מהמרכז לשלטון המקומי עדיין לא השיבו מה נעשה עם הכסף שכבר שולם – אם אותן עובדות פוטרו. "לנו לא משלמים על חופשת הקיץ. אולי נותנים אופציה לעבוד שלושה שבועות ביולי בקייטנות בקיץ, אבל מי שלא עושה את זה לא מקבל שכר", סיפרה אחת הסייעות. "אני מאוד כועסת, אני מרגישה זלזול מצד משרד החינוך, שלא מוכן לעשות סדר בכל הבלאגן הזה. פנינו אליהם אלף פעם והם עונים כל הזמן שהם מעבירים את הכסף, אבל מעבר לזה לא קיבלנו שום תמיכה. שאלנו המון פעמים גם ברשויות איפה הכסף, לא נענינו".

"ההתנהלות הזאת היא יריקה בפנים", אמרה הערב רויטל לן, חברת "הקואליציה להורים וילדים עם צרכים מיוחדים", התומכת במאבקן של הסייעות. "לא לעמוד בהסכם ולהכניס אותנו למצוקה בשלב כזה של סוף הלימודים, בלי הכנה מוקדמת - מעבר לזה זה מראה שלא להסתדרות ולא לשלטון המקומי יש אינטרסים שקשורים לטובת הילדים שלנו, מראה כמה האוכלוסיות הללו נשארות שקופות כל פעם מחדש".
מ"נציגות התארגנות הסייעות הארצית" נמסר: "הסייעות דורשות פיקוח ואחריות ישירה מטעם משרד החינוך ושינוי מידי בהסכם הקיבוצי לביטול פיטוריהן מדי שנה".

תגובת משרד החינוך: "משרד החינוך מתקצב את העסקת הסייעות, למשך שנה (12 חודשים). העסקת הסייעות נעשית באמצעות הרשויות המקומיות, ובפיקוח משרד הפנים".

תגובת השלטון המקומי: "מרכז השלטון המקומי פועל בהתאם להסכם הקיבוצי שנחתם מול ההסתדרות, שהיא הארגון היציג של העובדים. על פי ההסכם מחויבות הרשויות לשלם לסייעות שכר בגין העסקתן במהלך שנת הלימודים ובנוסף על כך עבור החופשה השנתית לה הן זכאיות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד:revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully