וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק: המורדים הסונים בדרך לתקיפת בגדד ממערב

חברי ארגון "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" טוענים שהם הצליחו להשתלט על שתי ערים נוספות לאורך נהר הפרת. זאת בנוסף לתפיסת מעבר גבול סורי המרוחק כ-300 ק"מ בלבד מהבירה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחם כורדי במערב עיראק, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארגון הג'יהאד הסוני "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" (ISIL) ממשיך להתקדם בצעדי ענק לעבר בגדד כשאנשיו משתלטים על עוד ועוד ערים בדרך ליעד הנחשק. אתמול בבוקר השתלטו פעילי הארגון על מעבר גבול סורי לאחר שהרגו כ-30 חיילים עיראקים – כך דיווחו גורמי ביטחון במדינה. הגורמים סרבו להזדהות ואמרו כי מעבר הגבול עליו השתלטו החמושים הסונים נמצא סמוך לעיר קאים, כ-320 ק"מ ממערב לבגדד. בניגוד להשתלטויות קודמות, בכירים בעיראק אישרו את הדברים.

במרחק זריקת אבן מכאן: עיראק נסחפת למלחמה

מאוחר יותר טענו חברי הארגון כי בנוסף למעבר הגבול, בידם שתי ערים נוספות השוכנות לאורך נהר הפרת - הערים ראווה ועאנה. ההערכות הן שלוחמה לאורך נהר הפרת תוביל בסופו של דבר לתקיפת העיר בגדד מכיוון מערב. כמו כן, תפיסת מעבר הגבול של קאים במערב המדינה תקל על הארגון להעביר נשק וציוד נוספים לאתרי הלוחמה השונים במדינה.

עוד ידיעות מהעולם:
פקיסטן: 3 גברים אנסו צעירה ותלו את גופתה על עץ
איראן: חמש שנות מאסר בגין ריגול למען ישראל
האו"ם: מספר הפליטים העולמי חצה את ה-50 מיליון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הממשלה ממשיכה להכחיש את ההשתלטות על באיג'י/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברי הארגון השתלטו על אזורים נרחבים במערב עיראק בימים האחרונים, בהם עיר הנפט באיג'י ומפעל לנשק כימי בעיר נוספת שמרחקה כ-70 קילומטרים בלבד מצפון-מערב לבגדד. הממשלה דאגה להכחיש פעם נוספת את ההשתלטות השתלטו על בתי הזיקוק בבאיג'י וכל שהסכימה להודות בו הוא שהצבא עמד בפני "התקפות אלימות" מצד חמושים.

העיר ראווה הנמצאת כ-70 קילומטרים ממזרח לקאים על נהר הפרת, קרובה ממנה לבגדד. מדרום-מזרח לראווה שוכנת העיר עאנה שנפלה גם היא, ככל הנראה, לידי המורדים. על פי דיווחים, מטות הצבא בעיר נכנעו למורדים ללא קרב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה בארה"ב למען התערבות במשבר בעיראק, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש ינואר האחרון השתלטו המורדים על העיר פלוג'ה הנמצאת כ-30 קילומטרים בלבד מבגדד ועל חלק ניכר מבירת האזור, רמדי. נראה כי הקיצונים מנסים לחבר בין שני האזורים הנמצאים תחת שליטתם ובכך להשתלט על עמק הפרת המשתרע מהגבול עם סוריה ועד בגדד. אך בדרכם עומד מכשול עיקרי בדמות שתי ערים בהן שולטת הממשלה, היט וחדיתה, הנמצאות בין העיר עאנה לרמדי.

ארצות הברית, שיצאה מעיראק בשנת 2011, החליטה לשלוח כ-300 יועצים צבאיים למדינה כדי לעזור להילחם בכוחות המורדים. כמו כן, ביומיים האחרונים נועדו השגריר האמריקני לעיראק, רוברט בירקרופט והממונה על עיראק ואיראן במשרד החוץ, ברט מקגורק, עם אוסמה נוג'ייפי, מנהיג סוני בולט, ועם אחמד צ'לאבי, אחד המועמדים השיעים האפשריים לראשות הממשלה. גם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, יגיע בקרוב לעיראק במטרה להביא להקמת קבינט חדש.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר בשבוע שעבר כי לאיראן עשוי להיות תפקיד חיובי במשבר בעיראק, אם זו תקבל את מנהיגותה של ארה"ב, במסגרת המאמצים להביא לסיום האלימות על רקע אתני במדינה. אובמה אמר את הדברים במסיבת עיתונאים בבית הלבן, והוסיף כי ממשלתו לחצה על איראן שלא לעודד צעדים שיובילו למלחמת אזרחים בעיראק.

מנהיגים פוליטיים וראשי פלגים בעיראק פועלים במרץ להחליף את ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי – כך דיווח בשבוע שעבר העיתון "ניו יורק טיימס" מפי מקורות רשמיים במדינה הערבית. לפי הדיווח, אותם גורמים עיראקיים מעודדים מתמיכה שהולכת וגוברת בארצות הברית לאתר דמות שתהיה מקובלת יותר על הסונים ועל הכורדים החיים במדינה, וגם על הרוב השיעי, שאל-מאלכי משתייך אליו. זאת, כשברקע ההישגים האחרונים של הג'יהאדיסטים הסונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמריקנים המתנגדים להתערבות ארה"ב בנעשה בעיראק. מול הבית הלבן, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארגון "המדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה" הוקם לפני יותר מעשור, בשלביה המוקדמים של מלחמת עיראק. הפלישה האמריקנית, הדחתו של סדאם חוסיין ופירוק הצבא העיראקי, הותירו ואקום – ומי שידעו לנצל את ההזדמנות היו מנהיגי אל-קאעדה, שהפכו את המדינה ליעד הלחימה המרכזי שלהם. עשרות אלפי ג'יהאדיסטים מרחבי העולם זרמו למדינה כדי להילחם נגד הכוחות האמריקניים מצד אחד ונגד האוכלוסייה השיעית בעיראק מן הצד השני, ולנגד עיניהם מטרה ברורה – הקמת נסיכות איסלאמית על חורבות הרפובליקה של סדאם.

"המדינה האיסלאמית" הוקמה כשלוחה המקומית של אל-קאעדה, וזכתה לכינוי דאע"ש – ראשי התיבות של שם הארגון בערבית. הארגון היה אחראי לכמה מהפיגועים הקשים ביותר בעיראק בעשור הקודם. עשרות אלפי עיראקים ואלפי חיילים מכוחות המערב נפגעו בפיגועים הללו. ביוני 2006 הצליחה ארה"ב לחסל את מנהיג הארגון, אבו מוסעב א-זרקאווי, ובמקביל נמצאה נוסחה לפגיעה בעוצמתו של הארגון: גיוס האוכלוסייה הסונית בעיראק נגד הארגון.

  • עוד באותו נושא:
  • עיראק
  • ISIS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully