וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר שיעי הזהיר מכיבוש עיראק: "הגנו על ארצכם"

מתיחות גואה על רקע השתלטות לוחמי ארגון הג'יהאד "המדינה האיסלאמית" על אזורים בצפון ובמזרח. שר החוץ של גרמניה העריך כי המדינה מתקרבת לפיצול. "ההנהגה לא עושה מספיק"

חמושים איסלמיסטים במחסום במוסול הכבושה. רויטרס
מסוקים של צבא עיראק הפציצו את אחד המסגדים המרכזיים בעיר. לוחמי ג'יהאד במוסול/רויטרס

אייתוללה עלי סיסתאני, איש דת שיעי בכיר, קרא היום (שישי) לאזרחים בעיראק להתחמש ולהגן על ארצם – כך מסר שייח עבד אל-מהדי כרבלאי, נציגו של סיסתאני במהלך דרשה שנשא בעיר כרבלא. לוחמים של הארגון הסוני "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה", המזוהה עם אל-קאעדה, השתלט בימים האחרונים על ערים בצפון המדינה ובמזרחה, ואיים לכבוש אף את כרבלא ואת בגדד הבירה.

מרבית האזורים עליהם השתלטו החמושים הם אזורים סוניים, אולם אתמול נכבשו שתי עיירות באזור במזרח המדינה, בו מתגוררים יחד אזרחים סונים ושיעים. איראן השיעית, שכנתה ממזרח של עיראק, הביעה נכונות לפעול נגד האיום הגובר ממתקפת הלוחמים שהחלה השבוע, ולפי הערכת האו"ם גבתה את חייהם של מאות.

הלחימה בעיראק - כותרות אחרונות
כאוס בעיראק: הוצאות להורג, חטיפות ונקמת האסירים
לקראת תקיפה? ארה"ב וגרמניה מפנות אזרחים מעיראק
ארה"ב מאיימת: ננקוט פעולה צבאית קצרת טווח בעיראק

מתנדבים לצבא עיראק עומדים בתור דרומית לבגדד. רויטרס
אזרחים מחכים בתור להתנדב לצבא עיראק, מדרום לבגדד/רויטרס

ראש הממשלה נורי אל מאלכי וממשלתו השיעית התקשו להחליט על תגובה ברורה להשתלטות "המדינה האיסלאמית" על מוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק, כמו גם על תכרית, עיר הולדתו של סדאם חוסיין, ועל אזורים נוספים. עדי ראייה דיווחו היום על הפצצת אחד המסגדים המרכזיים בתכרית על ידי מסוקים של חיל האוויר העיראקי.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, טען היום כי אל מאלכי וכל המנהיגים בעיראק "צריכים לעשות יותר על מנת לשים בשם את ההבדלים ביניהם", אשר מנעו שיתוף פעולה בין סונים ושיעים נגד האיום הג'יהאדי.

הפעולה רחת ההיקף של המורדים הסונים הפכה במהירות לאיום הגדול ביותר על יציבותה של המדינה מאז יציאת כוחות הצבא האמריקניים מעיראק בסוף שנת 2011. שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, אמר כי התקדמות הכוחות "הגיעה לפוטנציאל שחוצה מעבר למתקפות טרור".

שטיינמאייר אמר לכתבים בברלין כי ארגון הג'יהאד הוא כעת "גורם כוח שנצטרך להתמודד אתו, לא רק בעיראק, אלא באזור כולו בעתיד". לדבריו, "זה לא יקל על מציאת פתרון מדיני או על מניעת פיצול המדינה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully