וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדקים ראשונים בשביתת הרעב של האסירים הפלסטינים

שלושה מבכירי המנהיגים של חמאס הכלואים בבתי הכלא בישראל חזרו לאכול. 80 אסירים שעדיין שובתים מאושפזים בבתי חולים וההסתדרות הרפואית נערכת ליום בו יעבור החוק להזנה בכפייה

חגיגות לרגל שחרור אסירים פלסטינים מהכלא בישראל, דצמבר 2013. GettyImages
"מצב השובתים הפך מסוכן". חגיגות לרגל שחרור אסירים פלסטינים מהכלא, דצמבר 2013/GettyImages

שלושה מבכירי המנהיגים של חמאס האסורים בבתי הכלא בישראל הפסיקו היום (חמישי) את שביתת הרעב ושבו לאכול – כך נודע לוואלה! חדשות. השלושה הם חסן סלאמה, עבאס א-סייד, ומחמוד שרייתח, השפוטים למאסרים רבים בגין מעורבותם בפיגועים קשים נגד אזרחים ישראלים, בין היתר הפיגוע במלון "פארק" בנתניה בליל הסדר ב-2002, ונחשבים כיום לאישים הבכירים ביותר של החמאס הכלואים בישראל.

יו"ר הרשות הפלסטינית התייחס היום לסוגיה ואמר כי הרשות עומדת בקשרים עם גורמים בינלאומיים שונים כדי לוודא שבריאותם של האסירים תישמר. בנאום שנשא ברמאללה אמר אבו מאזן כי מצבם של השובתים הפך מסוכן לנוכח ההתעלמות של השלטונות הישראלים מבקשותיהם הצודקות של האסירים.

עוד בוואלה! חדשות:
עריקאת בהקלטה שהודלפה: "נתניהו פושע מלחמה מטונף"
מחווה איראנית למערב: "תכנון מחדש" של הכור באראק
מדוע לא עודכן היועץ וינשטיין על החשד נגד שטרית?

שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים נמשכת זה 50 ימים, במהלכה אושפזו 80 מתוך 250 האסירים השובתים בבתי החולים סורוקה, ברזילי, קפלן ,איכילוב, תל השומר, השרון, מאיר כפר סבא, פוריה, העמק עפולה, רמב"ם, הלל יפה, אסף הרופא, וולפסון. השבוע עבר בכנסת בקריאה ראשונה חוק שיאפשר לרופאים להאכיל בכפייה את שובתי הרעב המאושפזים. אם יעבור, החוק החדש יספק היתר משפטי למתן טיפול רפואי או הזנה, לרבות האכלה באמצעות זונדה, בניגוד לרצונו של שובת רעב.

"לעשות הכל כדי שהחוק לא יעבור"

אולם ההסתדרות הרפואית (הר"י) מסרבת לשתף פעולה עם מהלך שכזה. אתמול הפיצה הר"י מכתב לרופאים במחלקות הפנימיות ולצוותי הרפואה הדחופה הודעה, לפיה "האכלה בכפייה, לרבות הזנה תוך-ורידית בכפייה, מהווים אקט של עינוי לכל דבר ועניין. אסור לרופא לקחת חלק בעינויים". על פי הר"י, האכלה בכפייה עומדת "בסתירה ובניגוד לכללי האתיקה הרפואית המקובלים". בנוסף, ההסתדרות מבקשת להתריע כי הכנסת מטופל כזה למחלקה אשר "התפוסה בה במקרה הטוב קרובה ל-100%, יוצרת עומס בלתי יתואר על הצוות הרפואי".

בשל הדילמות המקצועיות והמוסריות שצפוי החוק החדש להציב בפני הרופאים, תפעיל עבורם הר"י, החל מיום ראשון הקרוב, מוקד טלפוני שיפעל 24 שעות ביממה. ד"ר נועה בר-חיים, רופאה פסיכיאטרית ופעילה בארגון "רופאים לזכויות אדם", אמרה כי תסרב להאכיל מטופל בניגוד לרצונו. "לא רק שהייתי מסרבת, אנחנו הרופאים צריכים לעשות הכל כדי שהחוק לא יעבור".

לפני כעשרה חודשים, וזמן קצר לאחר שהופצה טיוטה של הצעת החוק, הבהיר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז ניזרי, כי רופאים לא יחויבו להאכיל אסירים שובתי רעב, אם הדבר נוגד את מצפונם, גם במסגרת הצעת החוק. במכתב ששלחה עמותת רופאים לזכויות אדם ליועץ המשפטי נטען כי האכלה בכפייה מנוגדת לאמנות בינלאומיות, כיוון שמדובר למעשה בעינוי, ולרופאים אסור להשתתף בו.

ממשרד הבריאות נמסר כי "נכון להיום יש 80 שובתי רעב בבתי החולים. אף אחד לא הואכל בכפייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully