וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: תותר המתת חסד במרשם רופא בישראל

8.6.2014 / 14:53

הצעת החוק של עפר שלח, שלפיה יוכלו לראשונה רופאים לרשום סם במימון ממית לחולים סופניים, אושרה בוועדת השרים לחקיקה. שלח: "מעניק לחולה מידת שליטה בחייו בימיו האחרונים"

אילוסטרציה. ShutterStock
סם מרדים במימון ממית/ShutterStock

הצעת חוק "מוות במרשם רופא" של חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד) התקבלה היום (ראשון) ברוב קולות בוועדת השרים לחקיקה. הצעת החוק קובעת כי חולה המוגדר "נוטה למות" על פי החוק הקיים יוכל לקבל מרשם לסם מרדים במינון ממית, מבלי שהרופא יישא באחריות פלילית לנתינתו – כלומר המתת חסד.

שלח, יושב ראש סיעת יש עתיד, אמר בתגובה לאישור החוק בוועדה כי מדובר בבעיה שעל החברה להתמודד עמה, והצורך בכך גדל ככל שתוחלת החיים מתארכת והטכנולוגיה הרפואית משתפרת. "'חוק המוות בכבוד', כפי שהחוק מכונה במדינות בארצות הברית שבהן הוא כבר הונהג, מעניק לחולה מידה של שליטה בחייו גם בימיו האחרונים, שיש בה עצמה כדי לסייע בהתמודדות עם הסבל", אמר שלח. "הוא גם מקל על הדילמה החוקית שרופאים רבים נתונים בה, ומשפיע לטובה על תחושתן של המשפחות ועל חייהן ביום שלאחר הפרידה מיקירן. זהו חוק מתקדם, שיעמיד את ישראל בשורה הראשונה של המדינות הנאורות".

בשנת 2005 חוקק חוק "החולה הנוטה למות", שהתיר לראשונה במסגרת החוק שלא להאריך את חייו של חולה סופני שנתן על כך הוראה מפורשת. עם זאת, חוק זה לא התיר עשיית פעולה אקטיבית במטרה להמית אדם, גם לא במסגרת המתת חסד וגם לא אם הביע החולה רצון מפורש לכך.

עוד ידיעות בריאות:
מתה היולדת שלקתה ברעלת היריון ואושפזה במצב קשה
רגע לפני החג: עשרות אושפזו כתוצאה מחלב לא מפוסטר
הממשלה אישרה: תותר פונדקאות לזוגות חד-מיניים בישראל

ח"כ עופר שלח נואם במליאת הכנסת, פברואר 2013. יואב גורפינקל
"מקל על הדילמה החוקית שרופאים רבים נתונים בה". שלח/יואב גורפינקל

אף שההליך לא הוסדר עד כה בחוק בישראל, הוא כבר אושר בעבר באופן נקודתי במקרים קיצוניים. המקרה הראשון של המתת חסד בישראל התרחש בשנת 2001, אז פנתה אישה שלקתה בניוון שרירים סופני לבית המשפט המחוזי בתל אביב ודרשה לשים קץ לסבלה המתמשך. לאחר דיון מעמיק בנושא, נעתר בית המשפט לבקשתה ואישר את ההמתה.

ב-2006 הגישו בני זוג ממרכז הארץ עתירה לאותו בית משפט, בבקשה שלא להאריך באמצעים מלאכותיים את חייו של בנם התינוק, בן פחות משבוע, שנולד בחודש השישי להיריון במשקל נמוך ביותר. הפעם סירבו השופטים להיענות לבקשה. ב-2010 נעצרה אישה בת 53 מהגליל בחשד שניסתה לחנוק למוות את בנה ה-17, הלוקה בניוון שרירים. על פי החשד, האם עשתה זאת מכיוון שלא הצליחה להתמודד עם הסבל של בנה.

עמותת ליל"ך, העמותה למען הזכות לחיות ולמות בכבוד, הגיבה לתמיכה בהצעת החוק. "אנחנו מברכים על החלטת ועדת השרים שקיבלו היום החלטה חשובה, שביכולתה לסייע רבות לחולים סופניים שנותרה להם חצי שנה לחיות. הצעת החוק תאפשר לראשונה לחולים סופניים לסיים את חייהם מתי שיבחרו בכך - ללא צורך להמתין למותם בסבל וייסורים. כיום, האופציה היחידה של חולים סופניים שאינם יכולים עוד לשאת את סבלם היא המתת חסד בשוויץ, שעלותה יקרה ואינה אפשרית עבור מרבית החולים", נמסר.

עוד נמסר מהעמותה כי "בניגוד לטענות לפיהן הצעת החוק היא מדרון חלקלק בדרך להתאבדויות, המציאות מוכיחה את ההיפך. במדינת אורגון שבארצות הברית הסטטיסטיקה מראה כי רק 30% מאותם חולים סופניים שקיבלו את התרופה, בחרו שלא לקחת אותה בסופו של דבר. אנחנו קוראים לחברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק ולאפשר לאותם חולים לסיים את חייהם בכבוד, זכות חשובה לא פחות מהזכות לחיים בכבוד".

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
  • עוד באותו נושא:
  • המתת חסד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully