וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגדאל מספר: "הוחזקתי בכלוב מתכת, בחושך מוחלט"

החייל האמריקני ששוחרר משבי טליבאן סיפר על תנאי החזקתו והעונש שקיבל על ניסיון בריחה. מצבו הבריאותי תקין, אך כשירותו הנפשית מוטלת בספק. "אינו יכול להתאחד עם משפחתו"

עריכה: קשת סידי

(צפו בתיעוד הדרמטי משחרורו של ברגדאל)

החייל האמריקני בו ברגדאל, ששוחרר בשבוע שעבר בעסקה מעוררת מחלוקת שממשיכה להסעיר את ארצות הברית, סיפר לצוות הרפואי המטפל בו על חמש השנים בהן היה מוחזק בשבי טליבאן. "השובים החזיקו אותי בכלוב מתכת בחושך מוחלט במשך שבועות כעונש על ניסיון בריחה", סיפר לרופאים שציינו כי מצבו הבריאותי מאפשר לו לשוב לארצות הברית, אולם מצבו הרגשי מונע ממנו לפי שעה להתאחד מחדש עם משפחתו.

ברגדאל מטופל בימים אלה בבית החולים הצבאי האמריקני בלנדסטוהל, גרמניה, שם צוות רופאים עובד על שיפור מצבו הרפואי. עם זאת, גורמים רשמיים ציינו בפני ה"ניו יורק טיימס" כי טרם ידוע מתי הוא יתושאל מדוע עזב את בסיסו באפגניסטן וכיצד נלכד בשבי טליבאן. "מבחינה פיזית, הוא יכול לעלות כבר מחר על מטוס לארצות הברית, אך מבחינה מנטלית יש עדיין שני נושאים שיש לטפל בהם: האיחוד עם משפחתו והחשיפה התקשורתית", אמר גורם רשמי שעודכן במצבו של החייל בן ה-28.

עוד כותרות על החייל השבוי:
"ברגדאל התאסלם בשבי והכריז על עצמו לוחם ג'יהאד"
תיעוד: רגע השחרור של החייל האמריקני משבי טליבאן
אובמה: "הייתי מאשר שוב עסקת שבויים עם טליבאן"

הוריו של החייל בו ברגדאל, בוב וג'ני, במסיבת עיתונאים באיידהו – 1 ביוני 2014. GettyImages
לא מוכן נפשית להתאחד עם משפחתו. הוריו של ברגדאל/GettyImages

בכירים אזרחיים וצבאיים סיפרו בשבוע האחרון כי מצבו הבריאותי של ברגדאל נמצא במגמת שיפור, ואף טוב יותר מכפי שניתן היה לצפות. הוא אמנם סובל מבעיות עור וחניכיים האופייניות לתנאי ההיגיינה בהם הוחזק, אך מעבר לכך ברגדאל במצב בריאותי תקין למדי: משקלו 72 קילוגרמים, גובהו קצת יותר מ-1.75 מטר והוא ישן כשבע שעות ביום. הסימנים שהראה בסרטון וידאו ששוחרר בדצמבר האחרון, שלפי גורמים בממשל הנשיא אובמה מעידים על תת-תזונה וזירזו לטענם את ההחלטה לשחרר אותו - כמעט ולא ניכרים עליו כיום.

דוח חסוי של צבא ארצות הברית שנכתב בשבועות הראשונים לאחר חטיפתו של ברגדאל, שפורסם בשבוע שעבר בניו יורק טיימס, מעלה תהיות חדשות באשר לנסיבות היעלמותו של סמל בו ברגדאל באפגניסטן, שהסתיימה כאמור בלכידתו על ידי לוחמי טליבאן. מהדוח עולה כי ברגדאל נטש את יחידתו ללא רשות לפחות פעמיים – במהלך אימון בקליפורניה וכן במזרח אפגניסטן – ואז שב מיוזמתו. הוא שוחרר בשבוע שעבר אחרי כמעט חמש שנים בשבי, ומאז נשמעת בארצות הברית ביקורת חריפה על מחיר השחרור – חמישה בכירים בארגון טליבאן שהיו כלואים בכלא גואנטנמו.

"דוח 15-6", בן 35 עמודים, נכתב ביולי ובאוגוסט 2009, אחרי ראיונות עומק עם גורמים ביחידתו של ברגדאל, בהם חיילים זוטרים ומפקדי המחלקה, הפלוגה והגדוד. במסמך נמתחה ביקורת חריפה על נוהלי האבטחה הרופפים של היחידה וכן על המשמעת הירודה של חייליה. בדוח לא נמצאו ראיות מוצקות לכך שעזב את הבסיס במזרח אפגניסטן, כנראה בשעת לילה, מתוך כוונה שלא לשוב אליו. שאלה שנותרה ללא מענה היא אם ברגדאל היה מעוניין לעזוב לצמיתות, או שמא ניצל את נוהלי האבטחה הירודים לצורך "הרפתקה". הקושי למצוא תשובה לכך הפך גדול יותר לנוכח היעלמויותיו הקודמות של ברגדאל.

ברגדאל תואר בדוח הסודי כאדם "חופשי ברוחו" ששתה תה עם חיילים אפגנים, ניסה ללמוד מהם את שפת הפאשטו המקומית ואסף סכינים. נכתב גם כי הוא הביע שעמום ותסכול מכך שצבא ארצות הברית לא עושה די כדי לרדוף אחר טרוריסטים שמחריבים בתי ספר במדינה. אולם לצד התדמית החריגה מעט, הוא תואר כחייל טוב ודייקן שהרבה לשאול שאלות נבונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully