וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בארה"ב: "אובמה שחרר מחבלים עם דם על הידיים"

עסקת האסירים הגיעה לישורת האחרונה: 5 העצירים הועברו מגואנטנמו לקטאר, והחייל בו ברגדאל בדרכו הביתה. שר ההגנה הייגל: לא הייתה ברירה. היועצת רייס: לא הספקנו להודיע לקונגרס

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, אומר כי לא היה מנוס מלחתום על עסקת האסירים עם טליבאן, במסגרתה שוחרר החייל בו ברגדאל משבי הארגון באפגניסטן.

בכירים רפובליקנים תקפו היום (ראשון) בתכנית הבוקר של יום ראשון את ממשל אובמה, בגין "העסקה המסוכנת", לטענתם, שבה שוחררו מבית המעצר גואנטנמו חמישה בכירי טליבאן. הייגל, שבא לביקור פתע באפגניסטאן, אמר בתגובה כי "בריאותו וביטחונו של ברגדאל היו בסיכון", ולא הייתה ברירה אלא לפעול במהירות כדי לשחררו.

ברגדאל, אסיר המלחמה האמריקני היחיד ממלחמת אפגניסטן, שוחרר אתמול אחרי שהנשיא ברק אובמה אישר לשחרר תמורתו את חמשת העצירים האפגנים. החמישה הגיעו בצהריים לקטאר, ובמקביל הגיע ברגדאל לגרמניה, שם הוא עובר בדיקות רפואיות. בהמשך יוטס לארה"ב.

לקריאה נוספת
חייל אמריקני שוחרר אחרי 5 שנים בשבי באפגניסטן
מיהם אסירי טליבאן ששוחררו תמורת החייל בו ברגדאל?

שר ההגנה צ'אק הייגל בביקור אצל חיילים בבסיס בגראם – אפגניסטן, 1 ביוני 2014. AP
השר צ'אק הייגל, היום בבסיס בגראם באפגניסטן/AP

הווארד מק'קיאון, היו"ר הרפובליקני של ועדת הכוחות המזוינים בבית הנבחרים, אמר כי "החלפת חמישה אנשי טליבאן בכירים העצורים בגואנטנמו עבור ברגדאל, היא דבר שעלולות להיות לו השלכות עבור כל הכוחות שלנו ועבור כל האמריקנים". לדבריו, "לכוחות האויב שלנו יש כעת יוזמה גדולה ללכוד אמריקנים, וזה מציב את הכוחות שלנו באפגניסטן, ובכל העולם, בסכנה גדולה עוד יותר".

בהצהרה משותפת עם עמיתו הרפובליקני מהסנאט, ג'יימס אינהופה, אמר מק''יאון כי "אובמה הפר את החוק" כאשר אישר את העסקה מבלי להודיע עליה לקונגרס 30 ימים קודם לכן.

הסנאטור הרפובליקני הבכיר, ג'ון מקיין, הביע דאגה מהעברת העצירים מגואנטנמו לקטאר - שם הם אמורים להישאר שנה אחת לפחות. "מדובר במחבלים קשוחים עם דם של אמריקנים ואפגנים על הידיים", אמר. "אני נחוש לגלות אילו צעדים בדיוק ננקטים כדי להבטיח שקיצוני הטלביאן האלימים והאכזריים הללו, לעולם לא ישובו להילחם נגד ארה"ב או נגד שותפינו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ג'ון מקיין, שהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב ב-2008. רויטרס
הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין/רויטרס

גורם בכיר בממשל אישר בעילום שם ל"וושינגטון פוסט" כי הממשל אכן לא מילא אחרי דרישות החוק. "פעלנו בזריזות בגלל הזדמנות חד פעמים להציל את חייו של סמל ברגדאל", אמר הגורם. "הממשל קבע כי בהתאם לנסיבות ייחודיות, ניתן לבצע הליכים כאלה ללא ההתראה הדרושה".

"הממשל הציב תג מחיר על החיילים שלנו"

יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, הרפובליקני מייק רוג'רס, אמר כי עסקת האסירים עלולה לעודד מחבלים ברחבי העולם לחטוף אמריקנים, כדי לגרום לשחרור חבריהם מהכלא. "אני שמח עבור משפחתו של ברגדאל", אמר רוג'רס, אבל השיטה הזו מטרידה מאוד.

הסנאטור טד קרוז, איש "מסיבת התה" הקיצונית של המפלגה הרפובליקנית, אמר כי "הממשל הציב תג מחיר על ראשיהם של החיילים האמריקנים". לדבריו, "לא צריך להתמודד עם מחבלים באמצעות שחרור מחבלים אחרים".

סוזן רייס, יועצת הנשיא לביטחון לאומי אמרה בתגובה כי ממשלה אובמה מחויב לחייליו בשדה הקרב. "זה היה הדבר הנכון לעשות", הדגישה. לדבריה, ממשלת קטאר - שתיווכה בעסקה - הבטיחה לארה"ב כי חמשת העצירים ישהו תחת השגחה צמודה.

כשנשאלה מדוע הבית הלבן לא פנה לאישור הקונגרס, והעניק למחוקקים את הזמן הקבוע בחוק לאישור בעסקה, אמרה: "לא היו לנו 30 יום".

5 המשוחררים: שרי המלחמה" של טליבאן

עצירים ששוחררו מבית המעצר גואנטנמו תמורת החייל בו ברגדאל – מאי 2014. בשורה העליונה, מימין לשמאל:

מולה מוחמד פאזל, חיירוללה חיירחוואה.

בשורה התחתונה, מימין לשמאל:

מוחמד נבי, מולה נורוללה נורי, עבדול חאק ווסיק., צילום מסך
עצירים ששוחררו מבית המעצר גואנטנמו תמורת החייל בו ברגדאל – מאי 2014/צילום מסך, בשורה העליונה, מימין לשמאל: מולה מוחמד פאזל, חיירוללה חיירחוואה. בשורה התחתונה, מימין לשמאל: מוחמד נבי, מולה נורוללה נורי, עבדול חאק ווסיק.

*בשורה העליונה, מימין לשמאל: מולה מוחמד פאזל, חיירוללה חיירחוואה.
*בשורה התחתונה, מימין לשמאל: מוחמד נבי, מולה נורוללה נורי, עבדול חאק ווסיק.

מולה מוחמד פאזל, שהיה "שר ההגנה" של טליבאן במהלך הפלישה האמריקנית לטליבאן. הוא מבוקש על ידי האו"ם בגין פשעי מלחמה.

חיירוללה חיירחוואה, עוזר לשעבר של אוסמה בן לאדן ומפקד בכיר בטליבאן. שימש כ"שר הפנים" של הארגון וכמושל מטעמו. ייצג את טליבאן בפגישות עם בכירים איראנים כדי לגייס את תמיכתם אחרי פיגועי 11 בספטמבר.

מוחמד נבי, מפקד בכיר בטליבאן עם קשרים לאל-קאעדה, לרשת חקאני ולמפלגה האיסלאמיסטית "חיזב אל-איסלאם ג'ולבדין".

מולה נורוללה נורי, מפקד שטח בטליבאן ומושל של שני מחוזות מטעם טליבאן. מבוקש מטעם האו"ם בגין פשעי מלחמה.

עבדול חאק ווסיק, שימש כסגן "שר המודיעין" של טליבאן וכאיש הקשר לאל-קאעדה. לפי מידע שפורסם בארה"ב, הוא שימש כמודיע של ה-CIA ונעצר בפגישה עם מקורותיו האמריקניים, בזמן שהעביר מידע שנועד לסייע בלכידת מפקד טלביאן, מולה עומאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully