וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחרור החייל האמריקני: מיהם אסירי טליבאן ששוחררו?

ארה"ב שילמה מחיר כבד על השבת בו ברגדאל הביתה. להערכת הפנטגון, חמשת הבכירים ששוחררו מכלא גואנטנמו ישובו ככל הנראה לתכנן מתקפות נגד המערב. "לא נשאיר חיילים מאחור"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

עסקת חילופי השבויים בין צבא ארצות הברית לרשת "חקאני", המקושרת לטליבאן באפגניסטן, יצאה אמש (שבת) לדרכה עם שחרורו של סמל בו ברגדאל, החייל האמריקני האחרון בשבי טליבאן שנחטף בנסיבות עלומות בשנת 2009, ושל חמישה אנשי טליבאן שהוחזקו במחנה המעצר גואנטנמו בקובה.

ברגדאל, בן 28 ממדינת איידהו, כבר נמצא בדרכו לארצות הברית בליווי כוחות אמריקניים, בעוד אנשי הטליבאן שוחררו מכלא גואנטנמו סמוך ללילה, והם עושים דרכם במטוס צבאי לקטאר. עם הגעתם, הם יועברו לידי הרשויות במדינה, אשר תיווכו בין הצדדים בחודשים האחרונים.

עוד בוואלה! חדשות:
לבד מול העולם: ישראל תצא למאבק בממשלה הפלסטינית
מתיחות שיא בטורקיה: כתב CNN ו-32 מפגינים נעצרו
המלכה אליזבת להוקינג: "עדיין עם קול אמריקני?"

בו ברגדאל, חייל אמריקני שנחטף על ידי טליבאן באפגניסטן ושוחרר אחרי חמש שנים, ב-31 במאי 2014. AP
תהליך השיקום יהיה ארוך ומסובך. ברגדאל/AP

הוריו של החייל החטוף, בוב וג'ני, הודו הלילה למעורבים בשחרור בנם, במסיבת עיתונאים משותפת עם הנשיא ברק אובמה בבית הלבן. הם הוסיפו כי ילוו את בנם בתהליך השיקום, שלהערכתם יהיה מסובך, ונראו נרגשים מאוד מהמעמד. "אנחנו מחויבים כאמריקנים לא להשאיר חיילים מאחור", אמר אובמה, "והיום, לפחות במקרה הזה, הצלחנו לעמוד במחויבותנו".

לפי דוח של משרד ההגנה האמריקני משנת 2008, כל חמשת האסירים נחשבו כבעלי סיכון גבוה להוציא לפועל מתקפות נגד ארצות הברית ובעלות הברית שלה אם ישוחררו. בכירים בטליבאן אף דרשו את שחרורם במשך יותר מעשור.

בתחילה, הבית הלבן סירב לפרסם את שמותיהם של האסירים שישוחררו, אך אתמול, בכיר אמריקני אישר כי מדובר במולא מוחמד פזל, מולא נורוללה נורי, עבד אל-חק וסיק, ח'ירוללה ח'ירח'ווה ומוחמד נבי עומארי. לפי הדיווח באתר "דיילי ביסט", למרות שאינם מוכרים במיוחד, הם נחשבים בין הגורמים הגרועים ביותר במלחמתה של ארצות הברית בטרור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הוריו של החייל ששוחחר בעסקת שבויים עם טליבאן, במסיבת עיתונאים עם הנשיא אובמה. AP
אובמה עם הוריו של ברגדאל , בוב וג'ני, בבית הלבן/AP

"הם ללא ספק בין מפקדי טליבאן המסוכנים ביותר שמוחזקים בגואנטנמו", אמר תומס ג'וסלין, עיתונאי בכיר העוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בכלא האמריקני המסוגר על אדמת קובה. פזל, למשל, היה סגן של ההגנה של טליבאן, והוא מבוקש על ידי האו"ם בגין חלקו בטבח מוסלמים שיעים באפגניסטן.

לפי תיק החקירה של הפנטגון, שהודלף במסגרת "ויקיליקס", נורי גם הוא היה בכיר בטליבאן. לפי האמריקנים, ב-1995 הוא אף זומן אישית על ידי אוסמה בן לאדן להשתתף במתקפה נגד המנהיג הצבאי רשיד דוסתום. וסיק, לשעבר שר המודיעין, היה חוליה מקשרת חיונית בין הארגון לבית קבוצות קיצוניות נוספות.

ח'ירח'ווה, מושל מחוז חראת מטעם טליבאן לשעבר, חשוד להערכת הפנטגון בסחר בהרואין. כמו כן, הוא ככל הנראה לקח חלק בארגון מתקפות נגד אמריקנים לאחר פלישת ארה"ב לאפגניסטן בעקבות 9/11. נבי מילא כמה משרות בהנהגה הצבאית של הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully