וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ לנשיאות: שכטמן בפנים, דורנר ואיציק בדרך

25.5.2014 / 14:18

יומיים לפני המועד האחרון להגשת המועמדות, התמונה מתבהרת. חתן פרס נובל הצליח להשיג את עשר החתימות הנדרשות, אך חרף תמיכת הציבור, סיכוייו קטנים. מצבן של איציק ודורנר דומה

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

(אדלשטיין מכריז על תאריך הבחירות לנשיאות, בשבוע שעבר)

יומיים לפני המועד האחרון להגשת מועמדות לנשיאות המדינה, תמונת המתמודדים הולכת ומתבהרת: אחרי חברי הכנסת ראובן ריבלין, בנימין בן אליעזר, מאיר שטרית ופרופ' דן שכטמן, גם הח"כית לשעבר דליה איציק השיגה את עשר החתימות הנחוצות. עד מחרתיים (שלישי) היא תידרש להחליט באופן סופי אם להגיש את החתימות ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ולהתמודד לתפקיד הבכיר.

איציק נחשבת לפוליטיקאית בעלת חושים מחודדים, ובדרך כלל נמנעת מהתמודדויות חסרות סיכוי. כך לדוגמה, בבחירות 2013 פרשה מרשימת קדימה לכנסת משהבינה שהיא עלולה להתבזות אם לא תיבחר. בשנת 2012, כששימה יו"ר הסיעה, נמנעה מלהביע תמיכה בהתמודדות בין ציפי לבני לשאול מופז בשל האי-ודאות לגבי זהותו הצפויה של המנצח.

עוד על המרוץ לבית הנשיא:
הבחירות לנשיאות: ניסיון לפיוס בין ריבלין ונתניהו
מרוץ קצר ואינטנסיבי: הבחירות לנשיאות ייערכו ב-10 ביוני
האם ברק יהיה מועמדו של נתניהו במירוץ לנשיאות?

דן שכטמן חתן פרס נובל לכימיה, ספטמבר 2011. דרור עינב
בין החותמים: יעקב פרי ומשה פייגלין. דן שכטמן/דרור עינב

גם הפעם נראה כי איציק תמתין עד הרגע האחרון כדי לבחון, בין היתר, אם תובטח לה תמיכת הח"כים של ישראל ביתנו. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן הוא חבר אישי קרוב של איציק, ולא מן הנמנע שאם נתניהו לא יצליח למצוא מועמד עד יום שלישי, היא תזכה לתמיכתו של שר החוץ. יש לציין כי בעוד שמועמדותה של איציק נתמכת על ידי עשרה חברי כנסת במשכן, סקר של ערוץ 2 שפורסם שלשום ב"אולפן שישי" הציב אותה במקום האחרון, הרחק מאחור, עם תמיכה ציבורית של 2% בלבד.

בינתיים, איציק מקדמת את מועמדותה גם בדרכים עקיפות. כך, למשל, תחת הכותרת "הגיע זמן אישה!", נשלח לח"כים מכתב התומך בה. עיון ברשימת החתומות עליו מעלה כי לפחות חלק מהן הן חברות של איציק, או נשים שזכו בעבר לעזרתה. בין החותמות רונית רפאל, חברתה של איציק, שאף מכרה למועמדת לנשיאות דירה בגן העיר בתל אביב ב-4.5 מיליון שקל. חתמו גם נורית דאבוש, שמינויה לתפקיד יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו הובא לאישור הממשלה בעת שאיציק הייתה שרת התקשורת; ד"ר יפעת בן חי, שמינויה לתפקיד חברת מועצת הרשות השנייה קודם גם כן באותה תקופה; וחברות אישיות של איציק כמו השחקנית רובי פורת שובל.

רובי ריבלין במליאת הכנסת. יואב דודקביץ'
המועמד המוביל. ראובן ריבלין/יואב דודקביץ'

בסוף השבוע האחרון השיג גם חתן פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן, את עשר החתימות הדרושות. בין החותמים עבורו שר המדע יעקב פרי מ"יש עתיד", יו"ר סיעת הבית היהודי איילת שקד, ראשת מרצ זהבה גלאון וח"כ משה פייגלין מהליכוד.

בעוד ששכטמן נהנה מתמיכה מועטה בתוככי המשכן וסיכויו לעלות לסיבוב השני נחשבים נמוכים מאוד, בקרב הציבור הוא זוכה לתמיכה נרחבת. בסקר של ערוץ 2 זכה שכטמן ל-19% תמיכה והגיע למקום השני אחרי ריבלין, שנחשב למועמד בעל הסיכויים הגדולים ביותר.

דמות נוספת שצפויה להצטרף למרוץ וככל הנראה לסגור בכך את רשימת המועמדים היא השופטת בדימוס דליה דורנר. לפי שעה תומכים בדורנר תשעה חברי כנסת. ח"כ פנינה תמנו שטה מ"יש עתיד" הבהירה כי אם עד מחר לא תמצא דורנר אדם עשירי שיתמוך במועמדותה, היא תסכים לחתום לה על בקשת ההתמודדות כדי לאפשר לה להשתתף במרוץ, וזאת ללא קשר לתמיכתה בפועל.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully