וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: 75% מתושבי מזרח ירושלים - מתחת לקו העוני

25.5.2014 / 6:00

הדוח השנתי של האגודה לזכויות האזרח ועיר עמים על השכונות הפלסטיניות מצביע על הזנחה נמשכת ומחסור במבני ציבור, לשכות רווחה ואישורי בנייה. "אות קלון למדיניות הישראלית"

ילד ליד חומת ההפרדה באבו דיס, 2007. AP
"כבר 47 שנה שיותר משליש מתושבי העיר מתמודדים עם מציאות יומיומית של מצוקה, הזנחה ואלימות"/AP

האגודה לזכויות האזרח ועמותת עיר עמים מפרסמות היום (ראשון) לקראת יום ירושלים את הדוח השנתי שלהן, הסוקר את המצב במזרח ירושלים, בדגש על השכונות הפלסטיניות הנמצאות מעבר לחומת ההפרדה. הנתונים, המובאים בדוח "ירושלים המזרחית - עובדות ונתונים", מצביעים לכאורה גם השנה על מצב קשה במיוחד שבו שרויים התושבים הפלסטינים באזור, וכן על הזנחה מתמשכת מצד המדינה.

לפי הדוח, בשכונות הפלסטינית שמעבר לחומת ההפרדה גרים כיום יותר מ-100 אלף תושבים, המהווים שליש מתושבי הבירה. אף על פי שתושבים אלה נמצאים תחת אחריותה של עיריית ירושלים, הם אינם זוכים לקבל לרוב שירותים בסיסיים כמו חינוך, תאורת רחוב ותשתיות מתפקדות. גם המשטרה אינה נוכחת, והתושבים מתלוננים על עלייה בהיקף הפשיעה, כולל מקרי שוד ורצח. בחודש מרץ האחרון נפסק זרם המים בעשרות אלפי בתים שמעבר לחומה.

הנתונים שבדוח מגבים במספרים את הרגשת ההזנחה, העוני והמצוקה שחווים התושבים. כך, למשל, 75% מתושבי מזרח ירושלים חיים מתחת לקו העוני, וכשמדובר בילדים הנתון עולה ל-82%.

אולם למרות הנתונים הקשים, מספרן של לשכות הרווחה באזור נמוך משמעותית ביחס לגודלה של האוכלוסייה הנזקקת, והן מסתכמות בחמש בלבד. זאת, לעומת מערב העיר, שם פועלות לא פחות מ-18 לשכות. בנוסף, נטען בדוח כי בעוד שעובדת סוציאלית במערב העיר מטפלת בממוצע ב-90 תיקים בזמן נתון, עובדת במזרח העיר מטפלת ב-120 תיקים. עוד נתון בעייתי המוצג בדוח הוא שכ-90% מהקטינים במזרח ירושלים הנזקקים לטיפול נפשי - אינם מקבלים אותו.

עוד בנושא:
”נתניהו שבר את שיאי הבנייה בהתנחלויות”
”נייהד את העיר”: עיריית ירושלים החרימה חמץ למוסלמים
תושבי מזרח ירושלים עתרו לבג”ץ: ”אין לנו מים”

הריסות בתים בשכונת א-טור, מזרח ירושלים, מרץ 2014. רויטרס
רק 14% מהשטח מיועד לבנייה למגורי פלסטינים. הריסות בתים במזרח העיר, בחודש שעבר/רויטרס

מצב המגורים במזרח העיר גם כן טעון שיפור משמעותי. על פי נתוני הדוח, אישורי הבנייה ניתנים בצמצום, כאשר רק 14% משטח מזרח העיר מתוכנן לשמש לבנייה למגורים לפלסטינים. זאת, בין היתר כיוון שכ-35% מהשטח בשכונות הפלסטיניות מוגדר כשטח נוף פתוח, שעליו אסור לבנות. כתוצאה ממצב הבנייה החמור, בכל השכונות הפלסטיניות ישנו מחסור רב במבני ציבור כמו בתי ספר, גני ילדים, טיפות חלב, סניפי דואר ומגרשי משחקים. עוד מציינים כותבי הדוח כי שליש מהאדמות הפלסטיניות בירושלים הופקעו מאז 1967 עבור בנייה בשכונות יהודיות.

מנהלת פרויקט זכויות האדם בירושלים המזרחית, רונית סלע, אמרה על רקע פרסום הדוח כי המצב באזור אינו חדש לרשויות בישראל. "בשבוע של יום ירושלים ראוי לראות את התמונה המלאה: כבר 47 שנה שיותר משליש מתושבי העיר מתמודדים עם מציאות יומיומית של מצוקה, הזנחה ואלימות", אמרה. לדבריה, "ההפקרה האיומה שנוצרה בשנים האחרונות בשכונות הירושלמיות שמעבר לחומה מהווה אות קלון נוסף למדיניות הישראלית בירושלים".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully