וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבע שנים אחרי: הרוג עשירי ממשט ה"מרמרה" לעזה

אזרח טורקי בן 51 שנפצע במתקפה הישראלית על הספינה שהה בתרדמת, עד שמת מפצעיו. על רקע התקדמות במגעים לקראת הסכם פיצויים לנפגעים, מידע חדש מלבה את מלחמת הגרסאות

דובר צה"ל

(כוחות השייטת משתלטים על המרמרה, 2010)

אור סולימאן סוילמז, אזרח טורקי בן 51 שנפצע במשט המרמרה ב-2010 מאש ישראלית ומאז שהה בתרדמת, מת אמש (שישי) בבית החולים. בכך עלה לעשרה מניין ההרוגים מהמתקפה הישראלית על הספינה. סוילמז היה בין 30 נוסעי הספינה שנפצעו בתקרית.

הפגנה נגד ישראל בטורקיה במהלך משפטם של בכירי צה"ל בגין מעורבותם בהשתלטות על המרמרה, נובמבר 2012. רויטרס
מחאה בטורקיה על תקרית ה"מרמרה"/רויטרס

ארבע שנים לאחרי אירועי המשט לעזה, האש סביב הנושא מסרבת לדעוך. עם זאת, דווח כי ישראל וטורקיה מתקרבות מאוד לסיכום על סכום הפיצויים למשפחות ההרוגים והפצועים הטורקים בהשתלטות על האנייה. הצדדים חלוקים עדיין על הסכום הסופי של הפיצוי, אך ההערכה היא שהוא ייאמד במיליונים בודדים של דולרים עבור כל אחד מההרוגים.

עוד בוואלה! חדשות:
אחרי ההפיכה: ארה"ב משעה הסיוע הצבאי לתאילנד
ניגריה: "הנערות החטופות אותרו, ישוחררו תוך שבוע"
לבני: "הפגישה עם אבו מאזן הייתה בידיעת נתניהו"

הספינה "מאווי מרמרה" בנמל איסטנבול, באירוע לציון שנה לתקרית המשט לעזה, 30 במאי 2011. רויטרס
טורקיה תתחייב לבטל את ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל וקציניו. שנה למשט ה"מרמרה"/רויטרס

לפי דרישת ישראל, אחרי חתימת ההסכם טורקיה תתחייב לבטל את ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל וקציניו. טורקיה דרשה בעבר שישראל תסיר את המצור מעזה, אך נסוגה בהדרגה מהדרישה הזו כלשונה. ארגון IHH והפעילים על סיפון המרמרה טענו כי הם מביאים סיוע הומניטרי לרצועת עזה הנמצאת תחת מצור, ואילו בישראל נטען כי מדובר באספקת ציוד לטובת פעולות טרור.

בספר חדש שפורסם אתמול, טוען שגריר טורקיה בישראל דאז, אחמט צ'ליקול, כי ייתכן שהייתה למצרים יד במשבר המאווי מרמרה, שהוביל להידרדרות ביחסים בין ישראל לטורקיה. בין הטענות המובאות בספר של צ'ליקול, נאמר כי אחד המשתתפים במשט חשוד שהוא חבר במודיעין המצרי, וכי ייתכן שהוא הגזים בפני ישראל בנוגע לנשק שנמצא על סיפור המאווי מרמרה.

"עליי לציין תקרית שאירעה בזמן מאמצי הפינוי שעדיין איני יכול לגמרי להסביר", כתב צ'ליקול בספר "מרגע אחד למאווי מרמרה", שמובאות ממנו פורסמו בעיתון הטורקי "הורייט". הוא סיפר כי קיבל הנחייה מאנקרה לשלוח את כל האזרחים הטורקים ואת אזרחי מדינות אחרות לטורקיה לאחר התקרית.

עם זאת, השגרירות קיבלה מידע על כך שאזרח מצרי שעלה על המטוס לטורקיה ירד ממנו ברגע האחרון. לדבריו, גורמים רשמיים בישראל סיפרו לו כי גורם משגרירות מצרים בתל אביב אסף את המצרי לאחר שירד מרצונו החופשי מהמטוס. "עם זאת, המידע שקיבלנו לאחר מכן הצביע על כך שהאיש הזה היה חבר בארגון המודיעין של מצרים ושהוא ירד מהמטוס בעקבות הוראה שהגיעה מקהיר", כתב צ'ליקול.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully