וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ייתכן שמצרים אחראית למשבר המאווי מרמרה"

שגריר טורקיה לשעבר בישראל חשף בספר שפרסם כי חבר במודיעין המצרי היה על הספינה, ושייתכן שקהיר העבירה לישראל מידע שגוי על הימצאות נשק כדי ליצור עימות עם טורקיה

ארבע שנים אחרי אירוע המשט הטורקי לעזה, שבו נהרגו תשעה בני אדם, טוען שגריר טורקיה בישראל דאז, אחמט צ'ליקול, כי ייתכן שהייתה למצרים יד במשבר המאווי מרמרה, שהוביל להידרדרות ביחסים בין ישראל לטורקיה. בין הטענות, המובאות בספר של צ'ליקול שיצא היום (שישי) לאור, נאמר כי אחד המשתתפים במשט חשוד שהוא חבר במודיעין המצרי, וכי ייתכן שהוא הגזים בפני ישראל בנוגע לנשק שנמצא על סיפור המאווי מרמרה.

"עליי לציין תקרית שאירעה בזמן מאמצי הפינוי שעדיין איני יכול לגמרי להסביר", כתב צ'ליקול בספר "מרגע אחד למאווי מרמרה", שמובאות ממנו פורסמו בעיתון הטורקי "הורייט". הוא סיפר כי קיבל הנחייה מאנקרה לשלוח את כל האזרחים הטורקים ואת אזרחי מדינות אחרות לטורקיה לאחר התקרית. עם זאת, השגרירות קיבלה מידע על כך שאזרח מצרי שעלה על המטוס לטורקיה ירד ממנו ברגע האחרון. לדבריו, גורמים רשמיים בישראל סיפרו לו כי גורם משגרירות מצרים בתל אביב אסף את המצרי לאחר שירד מרצונו החופשי מהמטוס. "עם זאת, המידע שקיבלנו לאחר מכן הצביע על כך שהאיש הזה היה חבר בארגון המודיעין של מצרים ושהוא ירד מהמטוס בעקבות הוראה שהגיעה מקהיר", כתב צ'ליקול.

עוד על יחסי ישראל-טורקיה:
שגריר טורקיה לשעבר: "פיוס עם ישראל חיוני לאזור"
דיפלומטים מישראל ומטורקיה ידונו "ביום שאחרי הפיוס"
ארדואן: הושג הסכם פיצויים עם ישראל, כעת דנים בעזה

צילומי אבטחה מהאונייה מאבי מרמרה יוני 2010. דובר צה"ל
"הבנו שייתכן כי החיילים הישראליים האמינו שיש כלי נשק ואנשים חמושים בספינה והופתעו כשלא מצאו אותו". המאווי מרמרה/דובר צה"ל

השגריר לשעבר התייחס בספרו לשיתוף הפעולה בין ישראל למצרים באכיפת המצור על רצועת עזה, ואמר כי איש לא חשד בביקורו של ראש המודיעין הכללי של מצרים דאז, עומר סולימאן, בישראל שבוע לפני התקרית בשל ביקוריו התכופים באותה תקופה. עם זאת, כתב השגריר: "מידע שקיבלנו מאוחר יותר הראה כי עומר סולימאן דיבר על המשט לעזה בזמן הביקור הזה. העובדה שהוא דיבר על כך לצד נוכחותו של קצין מודיעין מצרי על סיפון הספינה חושפת את הסבירות לכך שסוכנות המודיעין של משטר מובארק נתן מידע שגוי ומידע מוגזם לישראל בנוגע לספינה, בנוגע לאלה שהיו עליה ואף בנוגע להימצאות כלי נשק על סיפונה. הבנו שייתכן כי החיילים הישראליים האמינו שיש כלי נשק ואנשים חמושים בספינה בזמן שתקפו אותה וכי הם חיפשו נשק והופתעו כשלא מצאו אותו".

צ'ליקול טען בספרו כי יש למצאים כמה מניעים לפגוע ביחסים בין ישראל לטורקיה, ובהם העבודה שטורקיה נעשית למדינה בולטת במזרח התיכון ושאיפתה להפוך למנהיגה בקרב מדינות ערב. לדבריו, ייתכן שמסיבה זו ניסתה מצרים ליצור עימות פיזי בין שתי המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully