וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטה העברית תפטר 20% מהסגל הזוטר במדעי הרוח

מרצים בפקולטה גילו על כוונת המוסד, שנוגדת את ההסכמים עם הנהלת האוניברסיטה שמחויבת להתריע על פיטורים בראשית השנה הבאה לא יאוחר מפברואר. "העסקה פוגענית ומשפילה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האוניברטיסה העברית בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרצים מהסגל הזוטר בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית גילו לאחרונה כי בכוונת המוסד האקדמי לפטר לפחות 20% מהם, כבר בשנת הלימודים הקרובה - זאת בניגוד להסכמי ארגון מו"ח (מרצים וחוקרים) עם הנהלת האוניברסיטה והרקטור פרופסור אשר כהן בשנה שעברה, תחת חסותו של בית המשפט לענייני עבודה בירושלים. במסגרת ההסכמים, התחייבה ההנהלה להתריע בפני מרצים על כוונת פיטורים לא יאוחר מפברואר 2014, זאת על מנת שיוכלו למצוא משרות הוראה במוסדות אקדמיים אחרים, טרם ייסגרו כל תכניות הלימודים לשנה הנוכחית.

הפיטורים הם חלק מקיצוץ תקציבי, שמתווסף לקיצוץ נרחב של שלושה מיליון שקלים שכבר נעשה במשרות ההוראה בתחום מדעי הרוח באוניברסיטה בשנה שעברה, שגבה פיטורים ושינויים בהיקף המשרה. הפקולטה האמורה מונה כיום כ-120 עמיתי הוראה, לצד צוות המתרגלים והדוקטורנטים המתלווה אליהם - המלמדים יחד כ-1,200 קורסים בשנה. כשחרב הפיטורים מונפת מעל ראשם, הכריז הסגל הזוטר על סכסוך עבודה בשבוע שעבר, והחל מהשבוע הבא הם מתכוונים לנקוט בצעדים קונקרטיים נגד כוונת ההנהלה.

עוד בוואלה! חדשות
בר לב הושעה: "הדליף מידע ביטחוני מדיון סגור"
סנגל: בת 11 נאנסה פעמיים - והוכרחה ללדת תאומים
פרכס בזמן נהיגה ופגע בהולכי רגל בחולון; בת 70 נהרגה

יו"ר ארגון מו"ח, ד"ר אסתר סרוק, סיפרה על התנהלות "חמקנית וכושלת" של ההנהלה כלפיהם לאורך כל השנה האחרונה. "עד ה-27 בפברואר לא אמרו לנו כלום, אז אנחנו שאלנו אם יש קיצוץ השנה. אמרו שלא ידוע על קיצוץ. הגעתי למנכ"לית האוניברסיטה, שאלתי אם יהיה קיצוץ וגם היא אמרה שלא ידוע על דבר כזה ושהתקציב הועבר כבר לניהולו של הרקטור. בחודש אפריל, חברים החלו לקבל מסרים שהם אולי לא ילמדו, שיש קורסים שלא ייפתחו, שיהיו 20% קיצוצים. נוכח השמועות ביקשנו פגישה עם דיקן הפקולטה למדעי הרוח, שאמר כי 'אכן יהיה קיצוץ של שני מיליון שקל, שזה אומר שיהיו גם רשימות מפוטרים'. איך מצפים שמורה שמפטרים אותו בחודש יולי ימצא עבודה בשנה הבאה? איך לא התייעצו איתנו? זאת התנהלות לא הוגנת ולא מוסרית. זה לא 'פיצה האט' או 'הוט', האוניברסיטה היא המגדלור המוסרי של החברה, דוגמה לעיצוב החברה, לדור צעיר של משכילים".

ב-2012 נחתם, כאמור, הסכם קיבוצי שלפיו מרצים ותיקים באוניברסיטה יקבלו ביטחון תעסוקתי ללא תוספות שכר מפליגות מתוך רצון בסיסי לאפשר להם לתכנן את עתידם ולבסס את סגל המרצים בפקולטה, אולם לדברי סרוק עד היום רוב מרצי הסגל הזוטר באוניברסיטה לא קיבלו מינויים, אלא מועסקים מסמסטר לסמסטר, עם עתיד לא ברור. "מדובר במורים מומחים בתחומם שמלמדים שנים, אז הם חייבים להיות מצוינים - והם מפוטרים בתום כל קורס. עד היום המינויים הם סמסטריאליים וזה מביש, זאת העסקה פוגענית ומשפילה, אלו אנשים לא צעירים, בעלי משפחה ואין להם ביטחון לקנות דירה.

"כל שביקשנו שדוקטורנט ידע שיש לו תפקיד בהוראה ומלגה, ושידע איך לתכנן את חייו, כדי שיוכל להצטרף - אבל האוניברסיטה גוררת רגליים ולא מקיימת הסכמים, כל פעם בתירוצים שונים ומשונים".

טענה נוספת שמעלה סרוק היא בהיקף המשרה שהצטמצמה כתוצאה מפרשנות האוניברסיטה את ההסכמים עם הסגל. "רצינו שלמרצים תהיה עבודה אז מה הם עשו? הם יצרו רסיסי משרות, רבע משרה, 1/16 משרה, כאילו מעסיקים הרבה מרצים, אבל אין פה משרה איכותית. הם רוצים לקלוט סגל בכיר ולמעשה להיפטר מעובדי הוראה כי הם הפכו ליקרים מדי עכשיו. טענה נוספת היא שיש כיתות קטנות ולכן מצמצמים, אבל המרצים שמפטרים לא הם שמלמדים בכיתות קטנות".

האלטרנטיבה - לעבור לחו"ל

ד"ר זאב לוין, מרצה בחוג להיסטוריה והמזרח התיכון משנת 2008 באוניברסיטה העברית, מלמד בהיקף של 20% משרה, לאחר שמשרתו ומעמדו קוצצו במהלך השנים. "אם אדם כמוני שמפרנס משפחה רוצה להישאר באקדמיה, האלטרנטיבה היחידה שיש לו זה לעבור לחו"ל. אני רוצה להישאר בארץ, אבל אני מדשדש בתקן הזמני הזה שמתחדש כל סמסטר", אמר. לוין מעיד כי הוא מרוויח כ-2,000 שקלים בחודש, מה שמאלץ אותו למצוא פתרונות תעסוקה מחוץ לאקדמיה, ומגדיר את מצבו טוב ביחס למסיימי דוקטורט אחרים. "רבים אחרים לא מקבלים כלום ועושים הסבות לתפקידים שמחוץ לאקדמיה בעל כורחם", הוא טען. "מאז כשסיימתי את הדוקטורט ב-2008 חשבתי ששנה-שנתיים יעברו עד שמשהו ייפתח. בינתיים יצא לי לפרסם מחקרים ודי הרבה מאמרים. פרסמתי ספר בהוצאה מכובדת, זכיתי במענקים של הקרן הישראלית למדע אבל כל זה לא פותר את הבעיה שאין לי את האפשרות לקביעות או להתמודד על תקנים כי הם לא נפתחים בכלל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"העסקה פוגענית ומשפילה". האוניברסיטה העברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחסו לדלדול היחסי בתחום לימודי הרוח אמר: "אני לא מלמד תחום איזוטרי שאין בו תלמידים. בכיתות שאני מלמד יש הרבה תלמידים - אבל ללמד ערבית למשל לא היה כסף. השנה לא פתחו גם כיתות לימודי טורקית כי אין מימון, והמצב דומה בהרבה אוניברסיטאות. בעברית אין איש סגל בכיר שמתעסק עם איראן המודרנית, תחום שהוא חשוב למדינת ישראל. גם מה שאני מקבל הוא בבחינת תרומה - כל פעם מוצאים קרן חיצונית או עמותה שתממן. ההפרש המשמעותי והחשוב מבחינתי שאני מקבל משכורת רק לשכר עבודה ואנשי הסגל מקבלים מימון למחקר, וכל המחקר שאני עושה בשש השנים האחרונות נעשה על חשבוני. המערכת האקדמית מצפה שאני אמשיך לעשות מחקרים, אבל בפועל אין לי אפשרות אקדמית לעשות את זה. אני לא רואה כרגע את העתיד, האופציות המעשיות שכולם ממליצים לי עליהן זה לחפש תורם עשיר שיוכל לתרום קתדרה שאוכל להשתלב בה. חשיבות העיסוק שלי לא מבוטלת במערכת אבל מצד לא עושים שום דבר בשביל להשאיר אותי במערכת".

כולם נפגעים

ד"ר אלישבע רגבי, מרצה בחוג למוזיקולוגיה כבר עשר שנים, אמנם לא חוששת כי תפוטר בשנת הלימודים הקרובה אבל תומכת בחבריה לסגל ושופכת אור על מצב תחום מדעי הרוח ותלמידיו, הנפגעים העיקריים מהצימצום הקרב "מעבר לפגיעה העזה מבחינת הסכמי עבודה, והפגיעה האידיבידואלית במרצים, יש פגיעה אנושה במדעי הרוח, בעמיתים שלי, בתלמידים שלי, וגם במדעי הרוח עצמם. ההשלכות של קיצוצים בהוראה במדעי הרוח, הן שיש פחות היצע של קורסים, יש כיתות הרבה יותר גדולות, איכות ההוראה יורדת מטבע הדברים, והמרצים עצמם מקוצצים בשיטת הסלמי – מורידים 50 אחוז מהמשרה לרבע משרה, ל-20% משרה וכך הלאה, ואז הוא מתרוצץ כמו תרנגולת רצוצה כדי להתפרנס. הפקולטה למדעי הרוח בעברית היא לא רק במקום גבוהה השוואה לעמיתיה בארצות אחרות אלא היא היחידה האקדמית הישראלית היחידה שנכנסה לדירוג 100 המובילות בעולם על פי הטיימס הלונדוני. נראה לי הגיון תמוהה מצד האוניברסיטה שהיא הולכת במו ידיה לפגוע באחד הנכסים המרכזיים שלה".

רגבי לימדה לאורך השנים ב 50% משרה ולאחרונה קוצצה לרבע משרה, מה שאילץ גם אותה לתחזק עבודה כעיתונאית למוזיקה בקול ישראל כהשלמת הכנסה. "הם בוכים על בריחת מוחות אבל הם בעצמם מבריחים אותם. בתור הסגל הזוטר אנחנו קוראים לחברינו בסגל הבכיר לבטא את התמיכה שלהם בצעדים ממשיים", אמרה.

תגובת האוניברסיטה העברית: "במסגרת תהליך התחדשות, ייעול וחיזוק הקיים בפקולטה למדעי הרוח, האוניברסיטה מבטלת מספר קורסי לימוד, בעיקר כאלה עם מיעוט משתתפים. זהו תהליך טבעי שכל ארגון עובר על מנת להתחדש ולהתנהל נכון יותר. האוניברסיטה קיבלה החלטה על ביטול קורסים בפקולטה למדעי הרוח, על פי החלטת הרשויות האקדמיות של האוניברסיטה, וכתוצאה מכך לא בהכרח יוארכו חוזי העסקה למספר מרצים. המהלך המדובר הינו שלב ב' של תוכנית ההתחדשות של הפקולטה למדעי הרוח, הכולל שדרוג תוכניות הלימודים וקליטת סגל בכיר חדש.

לפני מספר ימים נערכה פגישה בנושא עם נציגי הסגל הזוטר ובה הובהר כי נושא צמצום הקורסים מעוטי-המשתתפים יבחן. מתוך שכך, עצוב ומפתיע ביותר שהארגון פנה לתקשורת עם מצג שווא. כמו כן, יש לזכור שלא מדובר בפיטורין, מאחר ומדובר במורים מן החוץ שחוזי העסקתם לתקופה קצרה. מדובר במורים מן החוץ שמהות העסקתם הינה ארעית ובאה לתת מענה לתוכנית לימודים דינמית ומשתנה מעת לעת על פי צרכים האקדמיים של האוניברסיטה. זו השנה השניה שהאוניברסיטה קולטת חוקרים חדשים בפקולטה למדעי הרוח. חוקרים אלו, בניגוד למורים מן החוץ שעוסקים רק בהוראה של קורסים ספציפיים, עוסקים ובמחקר ובהוראה גם יחד. האוניברסיטה העברית בוחנת בקפידה ובזהירות את הנושא".

(עדכון ראשון: 23:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully