וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק הלכה: דין רודף לאנשי "תג מחיר"

וואלה! יהדות

13.5.2014 / 14:16

הרב אפרים זלמנוביץ' פוסק כי על אנשי "תג מחיר" חל דין רודף. דבריו מסתמכים על דברי הרמב"ן, והרבנים: קוק, גורן והרצוג. "לעשות הכל כדי למנוע מהם כל פגיעה בלא יהודים"

תג מחיר בפורדיס. בריה ג?מיל כתב קול ישראל בערבית,
תג מחיר בפורדיס/בריה ג?מיל כתב קול ישראל בערבית

"על אנשי "תג מחיר" חל דין רודף", כך פוסק הרב אפרים זלמנוביץ', רבה של מזכרת בתיה. "מכאן שמוטלת החובה על כל יהודי כשר לעשות הכל כדי למנוע מהם כל פגיעה בלא יהודים החיים עמנו בשלום" אומר הרב ומוסיף כי "הנזק האדיר שגרמו במעשיהם הנפשעים לתדמית ישראל בקרב אומות העולם וליחסי השכנות עם הערבים החיים עמנו כאן בשלום לא ניתן לתיקון ויכול להביא לביטול רישיון האומות לישיבתנו כאן בארץ".

הרב זלמנוביץ' מביא את דברי הרמב"ן שסבר כי ללא רישיון אומות העולם לא תתכן שיבת ציון. ולטענתו פשעי השנאה של תג מחיר עלול חלילה להביא להתרת דם יהודי באשר הוא, בארץ ובגולה.

"איך ניתן לחשוב שיהודי יעשה מעשה נבלה שכזה?" אומר הרב, "שלוש אגרות כתב יהושוע ליושבי ארץ כנען, קודם בואו לכבוש את הארץ. אחת מהן אומרת: מי שמקבל בעלותנו על ארץ כנען רשאי להמשיך לשבת במקומו יחד עמנו בשלום. גם בגאולה הנוכחית מראשית יישוב הארץ בעידן החדש, כבדנו זכות כל ערבי שביקש לחיות עמנו בשלום."

"יש לחזק את אלה מקרב השכנים שלנו, המכירים בנו כבעלי זכות על הארץ, ירושה מאבותינו, והם חיים עמנו בשלום. אסור לנו בשום פנים ואופן לפגוע בהם ברכושם או ברגשותיהם ולכבד דתם ואמונתם. אל תעשה לשכנך מה ששנוא עליך. האם לא סבל עמנו די והותר משנאת זרים כדי שנלמד שבמדינת היהודים כל אחד חייב לכבד את שכנו. הכגרועים שבין האומות דמינו?!" כותב הרב.

הרב מביא מקרה שקרה ב-1948 שבו גנבו יהודים נעלי ערבי שהתפלל. בעקבות האירוע פרסם הרב אברהם יצחק קוק מאמר תחת הכותרת "סכסוך נעלים בדרך לאילת": "אם לצערנו קרה דבר מחפיר כזה של סידור עלבון וצער כזה, מתוך התלוצצות פרועה ומושחתת זו, על ידי אנשים מתוכנו אל בן אדם ושכננו הגר, ויושב עמנו בתוכנו, הרי יש להוקיע זאת ולהתבייש בזה, ולחפש דרכים כיצד לפייס באמת את הנעלב שהזדמן לתומו בינינו. ולתקן המכשלה הזאת, לבל יישנו חלילה עוד מקרים נוראים כאלה אצלנו, ולסלק חילול ה' והעוון הזה מעלינו, ולא לפרסם את זה בעיתונות כ- 'חכמה מעניינת'.

מקרה נוסף שמביא הרב, התרחש במלחמת ששת הימים כשעלתה השאלה לפני הרב גורן, האם יש להרוס את מסגד אל אקצא על מנת לבנות את בית המקדש השלישי? הרב גורן פסק כי "אסור לנו לעשות מעשה שיגרום לשפיכות דמים נוראה, שתבוא בעקבות התסיסה בקרב העולם המוסלמי, ועוד נאלץ לבנות להם מיד, מכספנו ועל חשבוננו, מסגד גדול יותר ויפה יותר. לא בכדי הבטיחו חכמים שבית המקדש השלישי ירד באש מן השמים על ידי מלאכים ולא ייבנה על ידי קבלנים, שנאמר "באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה".

לבסוף טוען הרב זלמנוביץ' כי מערכת החינוך חייבת ללמד את הילדים מגיל אפס, לאהוב את הגויים החיים עמנו ולכבדם כראוי: "חכמים רשאים לבטל תקנה או גזירה משום כבוד הבריות ש"גדול כבוד הבריות שדוחה לא תעשה שבתורה" כלומר דרך ארץ קדמה לתורה באלף דור. הרב מצטט את דברי הרב הרצוג שנשאל אם השמועות על כך שבישראל עתידים להתאכזר לבני המיעוטים, טען הרב הרצוג כי: "מפיצי שמועות אלה, שכחו שכבר לפני שלושת אלפים ושבע מאות שנים ויותר ציווה המחוקק בשמים ליהודים מקבלי תורתו: לאהוב את הגר השוכן עמהם. זיכרון הסבל שסבלנו בגולה גופא מחייב אותנו לשנוא את השנאה".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully