וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך יותר ממשאל עם מפוברק כדי להכריז על עצמאות

11.5.2014 / 14:42

בקלפיות פרוצות וחובבניות, מיליוני פרו-רוסים מצביעים היום על אוטונומיה במזרח אוקראינה. פוטין כבר השיג את שלו, וכעת קייב צריכה להבין שהמרד הוא בעיה שלה - ורק שלה

תושבי מריופול עומדים בתור לקבל טפסי הצבעה למשאל העם על גורל מחוז דונייצק - אוקראינה, 11 במאי 2014. רויטרס
תושבי מריופול עומדים בתור לקבל טפסי הצבעה, הבוקר/רויטרס

במזרח אוקראינה מתקיים היום (ראשון) משאל עם בתנאי מרד, שמטרתו לקבוע את גורלם של שני מחוזות גדולים, דונייצק ולוהנסק. זה איננו המקרה של חצי האי קרים, שנכבש בהסכמה וסופח לרוסיה: הפעם, התושבים הפרו-רוסים ממרים את פי השלטון המרכזי בקייב, ודורשים לקבוע בקלפיות אם לקיים במחוזות הללו אוטונומיה תרבותית, שפניה לאמא רוסיה המחבקת, ולא לאיחוד האירופי המדכא.

ההצבעה יצאה לדרך למרות שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביקש ממארגני המשאל לוותר על היוזמה, אך גם לא עשה שום צעד ממשי כדי למנוע אותה. הנשיא הזמני של אוקראינה, אלכסנדר טורצ'ינוב, אמר אתמול, נואש למדי, כי קיום המשאל "יגרור את המדינה לפי תהום". לדבריו, ההצבעה תסמל "חורבן מוחלט של הכלכלה והרווחה" של התושבים במזרח אוקראינה. גם ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי אמרו שהמשאל אינו חוקי וחסר משמעות, ושהן מסרבות להכיר בתוצאותיו.

תוצאות ההצבעה, ממילא ידועות מראש ועל הקלפיות אין פיקוח בינלאומי. בערים רבות, תיבות ההצבעה הונחו באמצע הכביש או בקרחת יער, כשחיילים חמושים - רוסים או בדלנים - מי יודע - משמשים "נציגי ועדת הבחירות".

לקריאה נוספת על המשבר באוקראינה
תצלומי הלווין חשפו: צבא רוסיה נותר בגבול אוקראינה
פרשנות: כשמלחמת אחים על הפרק, גם פוטין נלחץ ומתקפל
פוטין בחצי האי הכבוש: "רוסיה חזקה יותר עם קרים"

קלפי בכפר סלביאנסק במשאל העם על גורל עצמאות מזרח אוקראינה, 11 במאי 2014. GettyImages
האווירה חגיגית, התוצאות מכורות. קלפי בסלביאנסק, הבוקר/GettyImages

טפסי ההצבעה שוכפלו בזריזות במכונות צילום, ומופיעה בהן שאלה אחת בלבד: "האם אתה תומך באוטונומיה עבור הרפובליקה העממית של דונייצק?" (או לוהנסק, לחילופין). למען ההגינות, ניתנו למצביעים שתי תשובות אפשריות שניתן לסמן, "כן" ו-"לא".

נכון לשעות הצהריים, ההצבעה מתנהלת כסדרה, ובהתלהבות ניכרת. בתמונות ששודרו בטלוויזיה הרוסית, נראו תורי ענק בקלפיות בערים הגדולות במזרח אוקראינה. כמה בדלנים פרו-רוסים סיפרו לכתבים בדונייצק כי נאלצו לשכפל טפסי הצבעה נוספים, אחרי שאזלו בקלפיות.

המארגנים צופים שעד חמישה מיליון בני אדם יגיעו לקלפיות, אלא שאין מינימום נדרש של השתתפות כדי לקבוע את התוצאה הרצויה בעיני המארגנים - כלומר, "כן" לאוטונומיה. התוצאות צפויות להתפרסם עד מחר בצהריים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מגיע לסבסטופול שבחצי האי קרים. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משקיף על סבסטופול, שלשום בחצי האי קרים/רויטרס

רומן לייחין, המתאר את עצמו כמפקח על ההצבעה, אמר אתמול כי "כל מי שרוצה להשגיח על משאל העם, יוכל לעשות זאת". בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, הודה לייחין, פקיד בן 33 שנמנה בעבר על מפלגת השלטון הפרו-רוסית של ויקטור ינוקוביץ', כי "זה נכון - המשאל לא לגמרי עומד בדרישות החוק. אבל אני חושב שזו הדרך היחידה".

הביון האוקראיני כבר פרסם הקלטה של שיחת טלפון, שבה לכאורה נשמע מנהיג פרו-רוסי משוחח עם אחד מראשי המורדים בדונייצק. בשיחה מתבקש הרוסי לזייף את התוצאות. "תעשה מה שאתה רוצה ותכתוב שזה היה 99%", נשמע הקול בהקלטה, אולי מפוברקת בעצמה.

השסע נראה טוב יותר בטלוויזיה הרוסית

פוטין כבר קיבל את מבוקשו: הוא סיפח את חצי האי קרים בלי התנגדות של ממש ובסוף השבוע ערך שם "סיבוב ניצחון". הוא הצליח לחמוק מעיצומים כלכליים כבדים, והתמיכה הציבורית בו מרקיעה שחקים. לאחרונה הוא גם משמיע הצהרות מפויסות שמציירות אותו כמתווך הגון בין הממשל המרכזי בקייב לבין הבדלנים האלימים במזרח אוקראינה.

הוא כמעט ולא שילם מחיר על ההרפתקה הקטנה באוקראינה, וכעת הוא יכול להמשיך הלאה. ומה עם הבדלנים? פרץ האלימות שלהם, שגבה עשרות הרוגים בימים האחרונים, הרחיק מהם את פוטין; בלי החיבוק ממוסקבה, הם יזדקקו ליותר ממשאל עם חובבני כדי להקים "רפובליקה" תרבותית אוטונומית, שעשויה לכלול מערכת חינוך עצמאית, ואולי גם רשות שידור מיוחדת.

אך לפי סקר של מכון "פיו" האמריקני, מרבית האוקראינים (77%) - גם אלה המתגוררים במזרח - רוצים לשמור על המדינה כגוש אחד, שלם. בנושא השפה, הממצאים מעניינים עוד יותר: רק 1% מתושבי מזרח אוקראינה סבור שהרוסית צריכה להיות השפה הרשמית היחידה של המדינה. 73% מהאוקראינים במזרח חושבים שצריך לתת מעמד שווה לרוסית ולאוקראינית. כלומר, השסע אינו גדול כפי שהוא מתואר בערוצי התעמולה המשדרים ממוסקבה.

בעוד שבועיים יתקיימו בחירות לנשיאות אוקראינה. כל מועמד שירצה לאחד את המדינה, שעדיין מלקקת את פצעי המהפכה, יצטרך להבטיח לתושבים במזרח כי ירשה להם, בגבולות ההיגיון, להתבדל מאורח החיים המערבי שהם בזים לו. נשיא שגם יקיים את ההבטחה הזו, עוד עשוי לשרוד בתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully